ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس

اخبار و اطلاعات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس را در این وبلاگ بخوانید

ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس

اخبار و اطلاعات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس را در این وبلاگ بخوانید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

وارد این اطاق که می شوی ، در نگاه اول جعبه های چوبی را می بینی که در هر کدام مقداری تربت ریخته و روی آن شماره ها و مشخصاتی ثبت و روی هر کدام از جعبه ها یک قرآن گذاشته شده است.

به گزارش ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس در شرق استان گلستان، به نقل از معاونت فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان ، وارد محوطه که می شوی ، اتاقی را می بینی که سردر آن نوشته : با وضو وارد شوید.

خب البته انسان همیشه با وضو باشد خیلی خوب است ، انسان وقتی به مکان های مذهبی و مقدس مثل مساجد و حرم ائمه علیه السلام وارد می شود ، مستحب است که وضو داشته باشد.

وقتی که می خواهد در قد قامت نماز ، مقابل خدا او را حمد و ثنا گوید و در سجده ی بندگی خدا را پاک و منزّه بخواند و در قنوت عشق دست نیاز به درگاه بی نیاز بگشاید ، باید وضو داشته باشد.

اصلا وضو با نیّت قربه الی الله ، خودش نوعی عبادت است و حضور با وضو در برخی مکان ها به خاطر قداست آن مکان هاست و برای این است که انسان بهتر بتواند از فیض ارتباط معنوی بهره مند شود .

آری ! از اتاقی نوشتیم که مسجد و امامزاده و حرم نیست ، اما مقدس است و بر سر در آن نوشته با وضو وارد شوید. این اتاق به اتاق تربت معروف است.گاهی برخی از میهمانان و بازدیدکنندگان را به اتاق برده و با توضیحات یکی از مسئولین روح و روانش را مورد بهترین پذیرایی قرار می دهند ، به طوری که اشک پهنای صورت میهمان را می شویذ و دلش را با طی الارض به کربلای حسین علیه السلام متصل می کند.

وارد این اتاق که می شوی ، در نگاه اول جعبه های چوبی را می بینی که در هر کدام مقداری تربت ریخته و روی آن شماره ها و مشخصاتی ثبت و روی هر کدام از جعبه ها یک قرآن گذاشته شده است.

نسئول مربوطه ضمن توضیحات می گوید : همزمان با شروع ساخت گنبد جدید برای حرم مطهر حضرت سیدالشهداء علیه السلام در کرمان ، ضروری بود که ستون های اطراف ضریح که قرار است بار گنبد جدید را تحمل کنند ، مقاوم سازی و لاغر سازی شوند ، برای این کار مهندسین مشاور طرح ، درخواست نمودند که آزمایشاتی روی خاک بنای حرم انجام دهند .

باید خاک زمین مورد آزمایش قرار می گرفت، تکنسین های ما با دستگاه های ژئو رادار که می تواند تا عمق 50 متری زمین را کاوش کند ، اقدام به اسکن از قسمت های مختلف حرم کردند، پس از آن کار نمونه برداری از تربت حرم از پشت بام حرم و از ستون های اطراف ضریح با دستگاه کربارل تا عمق 26 متری انجام شد و از خاک های آن جهت انجام آزمایش به کرمان انتقال یافت.

خاک هایی که اینجا در این جعبه ها مشاهده می کنید ، بخشی از خاک هایی است که از نزدیک ترین قسمت به قبر مطهر برداشته شده و در مجهزترین آزمایشگاه مکانیک خاک کرمان مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است.

با شنیدن این توضیحات ، میهمانان که خود را در حال و هوای زیارت کربلا می بینند ، اشک هایشان بی اختیار سرازیر می شود،اما وقتی توضیحات به بخش دیگر می رسد که از استشمام عطر خوشی در این کاوش ها خبر می دهد ، شانه های میهمانان به لرزه می افتد و حسرت نگاهشان می رود که این خاک ها را سرمه چشم کند.

وقتی مسئول مربوطه از تغییر رنگ بخشی از این خاک در عاشورا خبر می دهد ، ریزش وجود میهمانان را در پای حرمت و عظمت این خاک پاک و مقدس می توان مشاهده کرد ، انگار در خود مچاله می شوند، دیگر جز حسین علیه السلام و یارانش در کربلا ، چیزی به چشمشان نمی آید ، این خاک بخشی از قتلگاه حسین علیه السلام است که در مقابل شان قرار دارد. کربلا نرفته ، کربلایی می شوند ، حرم نرفته ، زائر می شوند و عاشورا ندیده ، عاشورایی می شوند.

حالا همه ی وجودشان گوش است تا بشنوند از ماجرای این تربت که در گوشه ی محوطه ستاد بازسازی عتبات عالیات کرمان ، به زیارتگاهی تبدیل شده است . پس بی جهت نبود که بر سر در آن نوشته اند: با وضو وارد شوید ، اینجا اتاق تربت است.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی