ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس

اخبار و اطلاعات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس را در این وبلاگ بخوانید

ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس

اخبار و اطلاعات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس را در این وبلاگ بخوانید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

۳۱
خرداد

خدام موکب شباب خامنه ای در راستای مقابله با ویروس کرونا در رکاب جهاد گران سلامت با تهیه و توزیع ۳ هزار بسته بهداشتی، ضدعفونی و گند زدایی به میدان مبارزه آمدند.
به گزارش سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، گردهمایی خدام موکب شباب امام خامنه ای(مدظله العالی) شب گذشته که به منظور تشریح اقدامات و تقدیر و تشکر از خادمین این موکب شب گذشته در مسجد الرضا تهران برگزار شد.
در این مراسم خدام موکب شباب امام خامنه ای اقدامات و فعالیت های خود را در سال گذشته و ایام مبارزه با ویروس کرونا تشریح کردند.
خدام موکب شباب امام خامنه ای در اربعین سال گذشته روزانه ۲ هزار زایر را اسکان داده و به مدت ۱۰ روز خدمات پزشکی، طب سنتی و دندان پزشکی به زایران ابا عبدالله (ع) ارایه کردند.
خدام موکب شباب امام خامنه ای همچنین در اربعین سال ۹۸ بیش از ۱۰ مراسم عزاداری و خدمات فرهنگی گوناگون در این موکب برای زایران برپا کردند.
به گزارش سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی ایران و عراق اقدامات خدام موکب شباب امام خامنه ای(مدظله العالی) را نباید تنها به ارایه خدمت به زائران حسینی (ع) برشمرد چراکه ای این خدام در سیل سال گذشته در کشورمان ۱۴ واحد مسکونی را آماده و در اختیار خانواده های سیل زده قرار دادند.
این خدام همچنین در تهیه لوازم منزل ۷۰ خانواده های سیل زده مشارکت داشته اند.
در زمان مقابله با ویروس کرونا مومنان عصر ظهور در راستای ریشه کنی ویروس کرونا هم پایه مسئولان نظام اقدام به تهیه و توزیع بیش از ۳هزار بسته بهداشتی، عملیات ضدعفونی و گندزادیی در رکاب جهادگران عرصه سلامت به میدان مبارزه آمدند.
لازم به ذکر است در شبهای ماه مبارک رمضان خدام موکب شباب خامنه ای ۱۲ هزار بسته افطاری را در میان اقشار آسیب پذیر در سطح شهر و مناطق محروم تهران توزیع کردند.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۲۴
خرداد
معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: به رغم شرایط کرونایی و تعطیلی فعالیت‌ها در عراق؛ صحن حضرت زینب «س» در کربلای معلی با مجاهدات مهندسان و کارگران ایرانی با رعایت اصول بهداشتی بدون تعطیلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
 
 
 
یوسف افضلی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به تعطیلی همه طرح‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در عراق در ایام شیوع کرونا گفت: ساخت و ساز صحن حضرت زینب (س) هیچ وقت تعطیل نشد و پیوسته ادامه داشت و تا کنون به ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و سازه آن نیز ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 
 
 
 
 

آقای افضلی با اشاره به فعالیت ۴۳۱ موکب ستاد بازسازی عتبات در طرح کمک‌های مؤمنانه نیز گفت: خیرین حرم ساز و خادمان موکب‌های اربعین حسینی از همان روز‌های آغازین انتشار ویروس کووید ۱۹، با تشکیل گروه‌های جهادی و با پشتوانه اعتماد مردم به مجموعه ستاد بازسازی عتبات عالیات، به مقابله با کرونا پرداختند و تا کنون بیش از ۳۳۰ هزار بسته معیشتی بین خانواده‌های نیازمند توزیع کرده اند.

وی افزود: از ابتدای پویش مقابله با کرونا تا کنون بیش از ۴ هزار و ۳۹۰ خادم خواهر و ۱۲۷ هزار خادم برادر از موکب‌های اربعینی و جمع خیرین حرم ساز در ۲۴ استان در این طرح مشارکت می‌کنند.

معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: ۲۳۰ کارگاه تولید ماسک و ۵۹ کارگاه در زمینه تولید مواد ضدعفونی کننده و دستکش توسط موکب‌ها و خیرین حرم ساز راه اندازی و در حال فعالیت هستند که تا کنون موفق به تولید و توزیع بیش از ۱۴ میلیون ماسک، یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستکش، ۲ میلیون ۶۰۰ هزار البسه پزشکی و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر ژل و مایع ضد عفونی شده اند.

وی افزود: این موکب‌ها در موارد مختلف با کمک‌های مردمی فعالیت‌هایی در مواجهه با زلزله، سیل و کرونا کرده اند.

آقای افضلی با بیان اینکه این موکب‌ها در هر مشکلی که پیش بیاید با کمک‌های مردمی به پشتیبانی مجمع ستاد بازسازی عتبات عالیات می‌آیند گفت: امیدواریم هر چه زودتر کرونا تمام شود و کارکنان و مهندسان هرچه سریع‌تر بتوانند در طرح‌های اعتاب مقدسه شروع به کار کنند تا این طرح‌ها در زمان مقرر به بهره برداری برسد.

وی همچنین با اشاره به امکان مشارکت مردم در ساخت و بازسازی عتبات عالیات افزود: هموطنان می‌توانند با اهدای نذورات نقدی و غیر نقدی خود در هر یک از طرح‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات که می‌خواهند کمک کنند و در ساخت و بازسازی این اعتاب مقدسه سهیم باشند.

انتهای پیام/

 
  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۲۲
خرداد

محمدی فر خبر داد: آغاز روند بررسی مسایل و مشکلات مواکب اربعین

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) از بررسی مشکلات مرتبط با مواکب اربعین و دغدغه های کمیته مشارکت مردمی، اسکان و تغذیه در این زمینه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، «احمد محمدی فر» دبیروسخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) گفت: به درخواست ستاد مواکب اربعین و کمیته مشارکت، اسکان و تغذیه اربعین جلسه هماهنگی به منظور بررسی مشکلات مرتبط با موکب داران در اعزام سال جاری زایرین اربعین حسینی (ع)، جلسه ای در روز سه شنبه ۳۰ اردیبهشت سال جاری درمحل ستاد اربعین وزارت کشوربرگزارشد.

وی افزود: در این نشست دبیران کمیته های حمل و نقل و سوخت ، فرهنگی آموزشی ، بهداشت و درمان و نمایندگانی از گمرک ایران ، سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور داشتند.
محمدی فر تصریح کرد: در این نشست، تمامی دستگاه های عضو ضمن بحث و تبادل نظر پیرامون هم افزایی در جهت ارائه خدمت به زایرین اربعین حسینی (ع)، موانع و مشکلات فراروی موکب داران خصوصاً صدورشیوه نامه های پزشکی جهت ارائه خدمات موکب ها با توجه به احتمال استمرار و شیوع بیماری کرونا ، تسهیل سازوکارهای انتقال کالا و موادغذایی و ملزومات مورد نیاز مواکب درایام اربعین به عراق ، تعمیق همکاری ها در راستای رفع مشکلات و ارائه تسهیلات به کامیونداران همکار با ستاد مواکب را مورد بحث و بررسی قرار دادند و راهکارهایی در جهت انسجام بخشی به این ماموریت مطرح کردند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) گفت: در این نشست، مقرر شد جلسات کارشناسی در این زمینه به منظور رفع مشکلات و ساماندهی شرایط در هفته های آینده ادامه یابد و نتایج آن برای تصویب نهایی در اختیار ستاد مرکزی اربعین قرار گیرد.

عکس ها ترئینی و آرشیو موکب می باشند.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۲۰
خرداد

حسن پلارک، رئیس سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی ایران و عراق، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه این سازمان مسئولیت توسعه گردشگری بین ایران و عراق و ساماندهی موکب‌های اربعین را بر عهده دارد، گفت: شروع کار سازمان با حوادث سیاسی و امنیتی در عراق و در ادامه مسئله کرونا مواجه بود اما کار را متوقف نکردیم و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادیم.

افزایش ۳۵ درصدی ورود زائران عراقی به ایران 

وی با اعلام این مطلب که بنا بر این بود در سال ۹۸ زمینه لازم برای افزایش تعداد زائران و مسافران عراقی به ایران را تا پنج میلیون نفر فراهم کنیم، گفت: علی رغم مشکلات پیش آمده در داخل عراق و بی‌ثباتی سیاسی این کشور در سال گذشته، با ۳۵ درصد رشد گردشگران و زائران عراقی به ایران مواجه بودیم که رقم قابل توجهی بود.

پلارک افزود: سال گذشته حدود دو میلیون و ۷۰۰ زائر عراقی وارد ایران شدند و پیش‌بینی می‌شود با سازوکارهای در نظر گرفته شده، امسال بتوانیم رقم زائران عراقی را به پنج میلیون نفر برسانیم.

وی به این مسئله نیز اشاره کرد که براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود تعداد زائران و مسافران ایرانی به عراق نیز افزایش پیدا کند و اضافه کرد: مدیریت اعزام زائران ایرانی به عراق بر عهده سازمان حج و زیارت است، بر همین اساس مذاکراتی را برای توسعه اعزام زائران و مسافران ایرانی به عراق با سازمان حج و زیارت انجام داده‌ایم. از سوی دیگر بخشی از حضور زائران ایرانی در عراق هم مربوط به زیارت اربعین و بخش دیگر هم مربوط به کاروان‌های آزاد رو است. یعنی آژانس‌های بزرگی داریم که مدیریت حضور زائران ایرانی را در عراق فراهم می‌کنند؛ با این بخش خصوصی نیز مذاکراتی انجام شده است تا با سرمایه گذاری‌های لازم همراه با شمسا(شرکت اعزام زائران ایرانی به عراق متعلق به سازمان حج و زیارت) بتوانند ساختار لازم را برای حضور مردم ایران در عراق فراهم کنند.

اعزام زائران ایرانی به عراق از انحصار خارج می‌شود

رئیس سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی ایران و عراق با اعلام این مسئله که مسئولان سازمان حج و زیارت نیز موافق هستند که در بحث قیمت‌ها بین آژانس‌های مسافرتی رقابت ایجاد کنیم که منجر به بهبود خدمات شرکت‌ها نیز خواهد شد، اظهار کرد: وقتی اعزام زائران از انحصار خارج شود، قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و کیفیت خدمات به زائران نیز بهتر خواهد شد.

وی در ادامه به موضوع مهم توریسم درمانی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف این سازمان، توسعه توریسم درمانی بین ایران و عراق است. کشور ما ظرفیت بالایی هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت ارائه خدمات پزشکی در بحث توریسم درمانی دارد. بیمارستان‌های متعدد و مجهزی در حاشیه مرزها و مرکز کشور داریم و از نظر نوع خدماتی که این مراکز می‌توانند ارائه دهند نیز در منطقه در بسیاری از موارد کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر هستیم، اما نبود برنامه‌ریزی صحیح موجب شده است تا بیماران عراقی به سمت سایر کشورها از جمله هند سوق پیدا کنند که خیلی دورتر از ایران بوده و هزینه درمان در آنجا نیز بسیار بالاتر و کیفیت خدمات پزشکی نسبت به ایران ضعیف‌تر است.

حضور دلالان به توریسم درمانی صدمه وارد کرده است

وی دلیل سوق پیدا کردن توریست‌های درمانی عراقی به سمت سایر کشورها را نبود انسجام و برنامه‌ریزی در ارائه خدمات پزشکی در ایران دانست و گفت: حضور دلال‌ها در این میان نقش منفی در از بین رفتن اطمینان مسافران عراقی داشته است که در تلاش هستیم اطمینان و اعتماد از دست رفته را بازگردانیم. با وزارت بهداشت و مراکز خاص پزشکی نیز به صورت مستقیم مذاکره کرده‌ایم تا با برنامه‌ریز‌ی‌های مناسب این صنعت را رونق دهیم و بتوانیم سالیانه تا دو میلیون نفر توریسم درمانی داشته باشیم که این رقم قابل توجهی برای کشور خواهد بود.

پلارک با اشاره به اینکه به دلیل شیوع کرونا، هنوز کسب و کارهای مربوط به توریسم فعالیت خود را اغاز نکرده‌اند، گفت: به دلیل محدودیت‌هایی که کشورها برای سفر مردم ایجاد کرده‌اند، هنوز فعالیت‌های مربوط به صنعت توریسم در رکود به سر می‌برد و بسته به اینکه چه زمانی ایمنی جوامع درگیر ویروس کرونا بالا خواهد رفت، این کسب و کارها نیز آغاز به کار دوباره خواهند کرد.  

پلارک افزود: براساس شنیده‌ها به احتمال زیاد تا دو هفته آینده برخی محدودیت‌های مربوط به تردد در عراق برداشته می‌شود و این در حالی است که همچنان منع تردد در بین استان‌ها به خصوص استان‌های کربلا، ذی‌قار، انبار و …  وجود دارد.

تا ۲ ماه آینده نگرانی‌های مربوط به اربعین برطرف می‌شود

وی ابراز امیدواری کرد تا دو ماه آینده شرایط شیوع کرونا بهتر شده و حتی نگرانی‌های مربوط به اربعین نیز برطرف شود و گفت: البته در این مسئله فقط وضعیت ایران و عراق مطرح نیست بلکه وضعیت زائران کشورهایی که وارد عراق می‌شوند نیز مطرح است و در صورتی که شرایط کشورهایی که زائر اربعین دارند خوب نباشد، عملاً مشکل برطرف نشده است.

رئیس سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی ایران و عراق تصریح کرد: صنعت گردشگری به شدت از کرونا آسیب دیده و نیازمند حمایت برای آغاز دوباره فعالیت است.

وی در پاسخ به اینکه اگر بخش خصوصی یا استارتاپ‌های گردشگری علاقه‌مند به همکاری با سازمان توسعه روابط ایران و عراق باشند به کجا باید مراجعه کنند؟ گفت: سامانه www.trii.ir، آماده دریافت پیشنهادها و برقراری ارتباط با بخش‌های مختلف است؛ همچنین برای برگزاری نشست‌ها و عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری آمادگی کامل داریم؛ تاکنون نیز با بیش از ۱۰۰ مؤسسه، هلدینگ و آژانس‌های مسافرتی توافق‌نامه امضا کرده‌ایم.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۱۹
خرداد

بسمه تعالی 

(سال جهش تولید)

       برادر ارجمند جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف

       ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

        سلام علیکم  ؛

   با  صلوات بر محمد و آل محمد و با احترام؛ انتخاب شایسته جنابعالی را به عنوان رییس قوه مقننه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تبریک وتهنیت عرض  می نمایم.قطعاً این انتخاب که با رأی اکثریت و قاطع نمایندگان محترم رقم خورد، منشأ خیر و برکت برای نظام جمهوری اسلامی ایران و گامی  بلند در راستای خدمت بیشتربه آحاد مردم ایران  اسلامی خواهد بود.

اینجانب ضمن قدردانی از الطاف  همیشگی و توجه ویژه جنابعالی به مسئله توسعه و بازسازی اعتاب مقدسه و همیاری در جریان رویداد عظیم اربعین درسالهای اخیر، از جنابعالی و سایر نمایندگان منتخب ملت در  مجلس شورای اسلامی عزت، سربلندی و توفیقات روز افزون را از ایزد منان مسئلت می نمایم.

 

حسن پلارک

رئیس سازمان اقتصادی،فرهنگی،گردشگری و زیارتی ایران و عراق

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۱۳
خرداد

شیوع کرونا در جهان بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی هم‌چون پیاده‌روی اربعین را تحت تأثیر قرار داده است و بسیاری از عاشقان حسینی این روز‌ها نگران برگزار نشدن این حماسه عظیم هستند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، یکی از مطالبات مردمی در سامانه «فارس من» برپایی اولین راهپیمایی اربعین بعد از شهید سلیمانی و برقراری ارتباط با مسولان عراقی به منظور فراهم شدن بستر مناسب برای برگزاری این کنگره عظیم با عنوان «انجام راهپیمایی اربعین با کمک مسئولان ایرانی و عراقی» به شمار می‌رود. تشرف حدود ۴ میلیون ایرانی به پیاده‌روی اربعین ۹۸

راهپیمایی عظیم اربعین به عنوان بزرگ‌ترین اجتماع شیعیان به شمار می‌رود که زائران حدود دو‌ هفته قبل از اربعین حسینی از نقاط مختلف دنیا خود را به عراق می‌رسانند تا بتوانند از نجف تا کربلا را به صورت پیاده حرکت کرده و‌ خود را به حرم سیدالشهدا (ع) برسانند.

در سال‌های اخیر با اقدامات مختلف عراق به عنوان میزبان برپایی راهپیمایی اربعین، بر تعداد زائران افزوده شده است و گویی در این ایام زمین کربلا بزرگتر می‌شود تا میلیون‌ها زائر بتوانند به زیارت ارباب مشرف شوند.

سال گذشته راهپیمایی اربعین متفاوت از سال‌های گذشته بود؛ به طوری که به گفته حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین حدود ۴ میلیون ایرانی در ایام اربعین ۹۸ به عتبات مشرف شدند که بیش‌تر این افراد نیز از مرزهای زمینی بویژه مهران عازم سرزمین عشق شدند.

تشرف این تعداد زائر در یک برهه از زمان و ‌مدیریت آنها کار چندان راحتی به نظر نمی‌آید، اما با هماهنگی ستاد مرکزی اربعین و متولیان عراقی این‌حماسه عظیم به‌خوبی برگزار شد و بار دیگر گردهمایی عاشقان حسینی خاری در چشم دشمنان اسلام شد.

نگرانی عاشقان حسینی از لغو حماسه اربعین

امسال با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی و اعمال محدودیت در بسیاری از اماکن مقدس، عاشقان حسینی نگران برپایی حماسه اربعین هستند که مبادا این ویروس موجب برپا نشدن پیاده‌روی اربعین شود و حسرت زیارت اربعین بر دل میلیون‌ها عاشق بماند؛ تا جایی که جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت نیز در هفته‌های گذشته در برنامه تلویزیونی گفت: سخت‌ترین تصویر از کرونا عدم برپایی حماسه اربعین است.

بر همین اساس، ستاد مرکزی اربعین و سایر مسؤولان برپایی این حماسه عظیم در کشورمان، در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری پیاده‌روی اربعین هستند تا با مذاکرات مختلف با طرف عراقی بتوانند مسیر زائران اربعین را باز کنند.

مرزهای عراق اواخر سال گذشته بسته شد/ تلاش ایرانیان برای برقراری سفرها

البته از اواخر سال گذشته مرزهای عراق بسته شده است و با وجود باز بودن حرم‌ها، شهروندان کربلا و نجف نیز به نوعی در قرنطینه هستند؛ به طوری که زائران شهرهای دیگر عراق هم امکان تشرف به حرم‌ها را ندارند.

علاوه بر این، اوایل سال جاری که ایران خواستار باز شدن مرزها و ازسرگیری سفر به عتبات شده بود، استاندار نجف و کربلا در واکنشی از عدم پذیرش زائران پس از اپیدمی کرونا خبر دادند.

نگرانی استاندار کربلا از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا

در روزهای گذشته نیز استاندار کربلا با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر، گفته است که تعطیلی و بازگشایی حرم‌ها دست ما نیست؛ وگرنه این اماکن مقدس را تعطیل یا محدودیتی اعمال می‌کردیم.

با این روند به نظر می‌رسد در صورتی که وضعیت شهرهای زیارتی عراق از نظر مبتلایان به کرونا چنین روندی داشته باشد، احتمال حضور زائران در این شهرها وجود نخواهد داشت.

با این وجود، مسؤولان کشورمان همچنان پیگیر برقراری سفر به عتبات هستند؛ تا جایی که در جلسات مختلف سازمان حج و زیارت و بعثه مقام‌ معظم رهبری به مذاکرات برای برقراری سفر به عتبات اشاره شده است.

ستاد‌مرکزی اربعین نیز به عنوان متولی اصلی برنامه‌های اربعین در کشور، در حال برنامه‌ریزی و مذاکرات مختلف با عراق است، اما با توجه به فراگیر شدن کرونا در عراق، متولیان این کشور پاسخ قاطعی در زمینه برقراری سفر اربعین ‌نداده‌اند.

شیوع کرونا پیاده‌روی اربعین را تحت تأثیر قرار داده است/ غیبت هیأت عراقی برای مذاکرات اربعین

احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو‌ با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه شیوع کرونا برنامه‌های برپایی پیاده‌روی اربعین را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: با توجه به بسته بودن مرزهای عراق و عدم برقراری سفر به عتبات، وضعیت پیاده‌روی اربعین هم مشخص نیست. با این وجود در حال بررسی وضعیت هستیم تا در این باره در زمان مناسب اطلاع‌رسانی کنیم.

در سال‌های گذشته حدود چهار ماه قبل از پباده‌روی اربعین، هیأت عراقی برای انجام مذاکرات به ایران می‌آمدند تا پس از موافقت اولیه، تفاهمنامه اربعین در فرصتی مناسب به امضای مسؤولان دو کشور برسد.

پیش‌بینی احتمالات مختلف درباره وضعیت پیاده‌روی اربعین/ منتظر تصمیم عراقی‌ها هستیم

اما به گفته دبیر ستاد مرکزی اربعین هنوز هیأت عراقی برای برنامه‌ریزی اربعین به ایران سفر نکرده‌اند و زمان مشخصی نیز برای حضور این هیأت اعلام نشده است.

با وجود نامشخص بودن وضعیت برپایی پیاده‌روی اربعین به دلیل نامعلوم بودن زمان مهار کرونا و البته آسیب‌های احتمالی به دلیل زیرساخت‌های عراق، مسؤولان ستاد مرکزی اربعین سناریوهای مختلفی برای این حماسه عظیم تعریف کرده‌اند تا در صورت برپایی حماسه اربعین با آمادگی بتوانند مسیر اعزام زائران را هموار سازند. به طوری که اعمال محدودیت سنی و عدم اجازه خروج از کشور برای بیماران و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، از جمله برنامه‌های پیشنهادی است.

در صورت ادامه روند کرونا در عراق لغو حماسه اربعین دور از انتظار نیست

حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین در گفت‌وگو با فارس با اشاره به شیوع کرونا و تأثیر آن در منطقه گفت: شیوع کرونا برپایی اربعین حسینی را با احتمالاتی روبرو کرده است که برای جلوگیری از تعطیلی این حماسه عظیم باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد. البته تا زمانی که وضعیت شهرهای نجف و کربلا سفید یا زرد نشود، احتمال عدم برپایی پیاده‌روی اربعین نیز دور از انتظار نیست.

محمدمهدی شریف‌‌تبار، معاون هماهنگی و امور استان‌های کمیته فرهنگی آموزشی اربعین نیز در گفت‌وگو ‌با فارس با بیان اینکه گمانه‌زنی‌هایی درباره وضعیت پیاده‌روی اربعین شده است، خاطرنشان کرد: وضعیت سیاسی عراق به تازگی به ثبات رسیده است و روند پیاده‌روی اربعین نیز مشخص نیست و ما منتظر تصمیم عراقی‌ها هستیم.

وی ‌با بیان اینکه برپایی حماسه اربعین تابع شرایط عراق و روابط دو کشور است، افزود: مباحثی مطرح شده است، اما نمی‌توان تصمیم قاطعی در این زمینه اتخاذ کرد؛ چرا که عراق، میزبان است و آنها فعلا تصمیمی نگرفته‌اند.

امید است که مسؤولان کشورمان با بررسی اقدامات مختلف و آسیب‌های احتمالی وضعیت برپایی یا عدم برپایی حماسه اربعین را مشخص کنند تا زائران پیاده‌روی اربعین همچون زائران حج ۹۹ در انتظار و بلاتکلیف نباشند. با وجود اینکه کمتر از یک ماه تا آغاز اعزام زائران حج تمتع به سرزمین وحی باقی مانده است، سعودی‌ها درباره وضعیت برپایی حج تمتع اظهار نظر نکرده و میلیون‌ها زائر در بلاتکیلفی هستند.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۱۳
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

هر دل شد حجله ای برای غم تو

هر دیده چو دجله است در ماتم تو

از یاد نرفته ای که دلها در ماتم تو

دل نیست مگر دلی که شد همدم تو

14 خرداد ماه هر سال ، روز وصال عاشق بی قرار به یگانه معبودش ،روز ماتم ملتی در سوگ جانگداز فراق محبوب خود ، روز وداع ملتی با مقتدای خویش است.

امام خمینی «ره» تفسیری از اخلاص، شجاعت و عظمت بود، مهمترین و بارزترین امری که این مرد فرزانه در طول حیات پر برکت خویش موفق به انجام آن گردید، بی تردید بنیانگذار نظامیست که طلایه دار بسط و نشر ارزش های اصیل اسلامی است.

یاد اندیشه های رهایی بخش امام خمینی «ره» چنان بر دل و جان های آزادگان جهان و همه مسلمانان دنیا حکومت می کند که هر چه زمان می گذرد ، عمق و رژفای بیشتری می یابد.

رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی «ره» بر عموم مردم ایران تسلیت باد.

15 خرداد نقطه ی عطفی است در تاریخ کشور ما که از همان وقت ، شروع به فعالیت های سیاسی شد و روحانیون از همان وقت خودشان را مجهز کردند .

پانزده خرداد یک مصیبتی بود برای ملت ما ، لکن مبدا جنبش بو «امام خمینی «ره»

روز 15 خرداد آغاز گر حرکت پیروزی بخش انقلاب اسلامی علیه استعمار و ظلم بر ملت شریف ایران و تمامی عاشقان و رهروان ولایت تسلیت و تعزیت باد و یاد شهیدان این روز خونین گرامی باد.

ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس/ 13 خرداد 1399

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۱۰
خرداد

در هشتم شوّال در سال 1343 (1344) هجری قبور مطهر ائمه ی بقیع علیهم السلام و نیز قبر مطهر حضرت حمزه علیه السلام در احد به دست وهابیّون تخریب شد.(منبع : مستدرک سفینه البحار ص 6 ، ص 66 و ....)

علت و انگیزه ی تخریب این قبور مطهر در کتب مختلفی که بر رد عقائد ضالّه ی وهابیّت تالیف شده ، بیان گردیده است.

آنان علاوه بر قبور مطهر ائمه ی معصومین علیهم السلام ، دیگر قبور را هم تخریب کردند که عبارتند از:

قبر منسوب به حضرت فاطمه زهرا علیها السلام ، قبر مطهر فاطمه بنت اسد علیهما السلام مادر گرامی امیر المومنینعلیه السلام ، قبر مطهر حضرت ام البنین علیها السلام، قبر ابراهیم پسر پیامبر صلی الله علیه و آله، قبر اسماعیل فرزند حضرت صادق علیه السلام ، قبر دختر خواندگان نبی مکرّم اسلام صلی الله علیه و آله ، قبر حلیمه سعدیه مرضعه ی پیامبر صلی الله علیه و آله و قبور شهدای زمان حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله.

وهابیان در سال 1343 هجری در مکه ، گنبدهای قبر حضرت عبدالمطلب علیه السلام ، ابی طالب علیه السلام، حضرت خدیجه سلام الله علیها، و زادگاه نبی مکرم اسلام حضرت محمد«ص» و حضرت فاطمه زهرا«س» و «خیزران» عبادتگاه سرّی پیامبر خدا را با خاک یکسان نمودند و در جدّه نیز قبر حوّا و دیگر قبور را تخریب کردند.

در مدینه گنبد نبوی را به توپ بستند ولی از ترس مسلمانان قبر شریف رسول خدا «ص» را تخریب نکردند.در شوّال سال 1343 با تخریب قبور مطهر ائمه ی بقیع علیهم السلام اشیاء نفیس و با ارزش آن قبور مطهر را نیز به یغما بردند.

قبر حضرت حمزه علیه السلام و شهدای احد را با خاک یکسان کردند و گنبد و مرقد حضرت عبدالله و آمنه پدر و مادر رسول خدا «ص»، قبر اسماعیل فرزند امام جعفر صادق «ع» و دیگر قبور را هم خراب کردند.

در همان سال به کربلای معلی حمله کردند و ضریح مطهر را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهر را که اکثرا از هدایای سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود ، غارت کردندو قریب به 7000 نفر از علما، فضلا ، سادات و مردم را کشتند.

سپس به سمت نجف اشرف رفتند که موفق به غارت نشدند و شکست خورده برگشتند.(منبع : کشف الارتیاب ص 77 و....)

رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از دیدارهای خود در همین رابطه فرمودند: اگر جرات می کردند پس از قبور ائمه در بقیع، قبر پیامبر «ص» را هم تخریب می کردند....

کاش روزی هم بیاید عید فطری در بقیع

گنبد و گلدسته ات را ، ما چراغانی کنیم

از گلاب و عنبر و اسپند صحن انقلاب

صحن قدس مجتبی را هم خراسانی کنیم

 

همچو شاه کربلا ، آقا ضریحت سهم ماست

شهر پیغمبر بود باید که سلمانی کنیم

در مضیف حضرتی اطعام شاهانه دهیم

بهر نذری سوی تو فرزند قربانی کنیم

 

مثل ایوان نجف ، ایوان طلا خواهیم ساخت

کوری چشم دشمنان چه نورانی کنیم

ذکر لا یوم کیومک نقش کاشی ها شود

چشم زوّار الحسن را نیز بارانی کنیم

ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبد کاووس در شرق استان گلستان هشتم شوّال سالروز تخریب حرم مطهر ائمه ی بقیع علیهم السلام را به محضر مقدس حضرت بقیه الله الاعظم صاحب العصر و الزمان ( ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) و نایب برحقش رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای ( مد ظله العالی) و تمامی شیعیان تسلیت و تعزیت عرض می نماید.

ان شاءالله به زودی شاهد بازسازی و مرمت قبور ائمه ی مظلوم بقیع توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات و مشارکت جانانه همه دوستداران و دلباختگان حریم قدسی اهل بیت علیهم السلام باشیم.

انتهای پیام/

 

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۰۶
خرداد

جمشید گودرزی، دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین با اشاره به تلاش موکب‌های اربعینی برای مبارزه با کرونا اظهار داشت: در روزهای نخستین پس از شیوع کرونا در کشور، موکب‌های اربعینی در دو حوزه مبارزه با کرونا و تهیه بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های نیازمند پای کار آمدند.

۴۵۰ موکب اربعینی برای مبارزه با کرونا فعال شد

وی با بیان اینکه بسیاری از خادمان اربعین از روز نخست شیوع کرونا تاکنون اقدام به ضدعفونی معابر و اماکن عمومی می‌کنند، افزود: در کنار ضدعفونی معابر، تهیه و توزیع اقلام بهداشتی بین مردم از دیگر اقدامات موکب‌های اربعینی در مبارزه با کرونا به شمار می‌رود و از همه مهمتر خادمان موکب‌های اربعینی ماسک، دستکش، گان، شیلد و لباس محافظ برای کادر درمانی تهیه و بین بیمارستان‌ها توزیع کرده‌اند تا از این طریق برای محافظت مدافعان سلامت گامی برداشته باشند.

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه اوایل سال جاری بیش از ۱۵۰ موکب برای مبارزه با کرونا فعال بودند، خاطر نشان کرد: با شیوع کرونا، تعداد موکب‌های فعال برای مبارزه با این ویروس به بیش از ۴۵۰ موکب در سراسر کشور رسید و خدمات‌دهی خادمان اربعینی برای کمک به نیازمندان نیز افزایش یافت.

توزیع بیش از ۳۳۰ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان

وی با بیان اینکه در هفته‌های گذشته خادمان موکب‌های اربعینی اقدام به تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی کردند، افزود: بسیاری از خانواده‌ها با شیوع کرونا در درآمدزایی و امرار معاش با مشکل مواجه شدند که خادمان اربعینی برای کمک به این افراد آبرومند بسته‌های معیشتی تهیه و توزیع کرد به طوری که تاکنون بیش از ۳۳۰ هزار بسته معیشتی بین خانواده‌های نیازمند کشور توزیع شده است.

گودرزی در ادامه به فعالیت موکب‌ها در اطراف بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: برخی از خادمان موکب‌ها برای بیماران و کادر درمانی بیمارستان روزانه اقدام به تهیه و توزیع آبمیوه طبیعی کردند و تجهیز نقاهتگاه نیز از دیگر اقدامات خادمان اربعینی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس