ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس

اخبار و اطلاعات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس را در این وبلاگ بخوانید

ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس

اخبار و اطلاعات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس را در این وبلاگ بخوانید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

۱۲ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

۳۰
تیر

مدیر پروژه‌ های ستاد بازسازی عتبات عالیات در کاظمین از احداث صحن امام محمد باقر (ع) با مساحتی بالغ بر ۷ هزار مترمربع تا چهار سال آینده خبر داد و گفت: ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی نیز در ضلع جنوب شرقی حرم کاظمین تا اربعین ۹۹ افتتاح می‌شود.
عباس رضایی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به اجرای طرح‌های مختلف در حرم امامین جوادین علیهما السلام اظهار داشت: در حرم کاظمین چندین پروژه عمرانی در دست اجرا داریم که یکی از این طرح‌ها با توجه به نکات بهداشتی، احداث ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی است.
وی با بیان اینکه سرویس‌های بهداشتی در حال احداث در ضلع جنوب شرقی حرم امامین جوادین (ع) یعنی نزدیک صحن صاحب الزمان (عج) واقع شده است، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، احداث سرویس‌های بهداشتی بیش از ۵۵ درصد پیشرفت داشته است و سعی داریم اربعین سال آینده ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی به بهره‌برداری برسد.
رضایی‌نسب با اشاره به بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در کاظمین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سرویس‌های بهداشتی در زیرزمین ساخته می‌شود، قبل از احداث عملیات آب‌بندی و مقاوم سازی انجام شد که در نهایت این سرویس‌ها در مساحتی بالغ بر ۳ هزار مترمربع در حال ساخت است و برای دسترسی آسان به این قسمت، ۴ پله برقی و ۲ آسانسور پیش بینی کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۱۰۰ نفر از مهندسان و کارگران ایرانی برای احداث ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در کاظمین مشغول به کار هستند، گفت: تمامی تجهیزات و امکانات توسط متبرعین ایرانی تأمین شده است و وسایل به کاربرده شده نیز ملی است.
 
احداث صحن امام محمد باقر (ع) ۷ متر زیر زمین/ ۴ متر زیرزمین آب‌بندی می‌شود
رضایی‌نسب احداث صحن امام محمدباقر (ع) را از دیگر طرح‌های ستاد بازسازی عتبات در حرم امامین جوادین (ع) عنوان کرد و گفت: طراحی صحن امام محمدباقر (ع) به متولیان حرم امامین جوادین (ع) ارائه شد و متولیان با تغییرات محدود این طرح را پذیرفته‌اند و با این روند وارد فاز اجرایی شدیم.
مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات کاظمین با بیان اینکه طراحی نهایی صحن امام محمد باقر (ع) چهار ماه آینده به اتمام می‌رسد، تصریح کرد: با توجه به اینکه بر اساس طراحی اولیه، صحن امام محمد باقر (ع) در حرم امامین جوادین (ع) ۷ متر زیر زمین ساخته می‌شود و آب‌های زیرزمینی در منطقه سطحی هستند، برای احداث صحن جدید ابتدا باید کار‌های مقاوم سازی و عملیات آب‌بندی سازه‌ها انجام شود.
وی با اشاره به اینکه آب‌های زیرزمینی در عمق سه متری زمین هستند، گفت: حدود ۴ متر زیرزمین را باید عملیات سخت آب‌بندی و زه‌کشی انجام دهیم که برای این منظور در ماه‌های آینده تخریب بخش زیرزمین صورت خواهد گرفت.
 
رضایی‌نسب با بیان اینکه صحن امام محمد باقر (ع) با زیربنای ۵ هزار مترمربعی احداث می‌شود، افزود: با توجه به فضاسازی و اینکه بخشی در حالت نیم طبقه در نظر گرفته شده است، مساحت کلی صحن جدید ۷ هزار مترمربع خواهد شد و با افتتاح صحن امام محمد باقر (ع) حرم امامین جوادین (ع) ۷ هزار مترمربع توسعه می‌یابد.
مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات در کاظمین با اشاره به زمان افتتاح صحن امام محمدباقر (ع) گفت: زمان‌بندی پیش بینی شده برای افتتاح و بهره‌برداری صحن جدید حدود ۴ سال است که امیدواریم در این زمان صحن امام محمد باقر (ع) آماده حضور زائران شود.

 
 
 
 
انتهای پیام/
  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۲۹
تیر

چهار درب مطلا که توسط هنرمندان ایرانی برای حرم مطهرامامین جوادین (ع) ساخته شده است، بزودی پشت ضریح مطهر و در ورودی مسجد صفوی نصب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، بازسازی و زیباسازی حرم مطهرامامین جوادین (ع) به همت ستاد بازسازی عتبات عالیات از سال‌های گذشته آغاز شده، اما اکنون با شیوع کرونا فعالیت بازسازی حرم های مطهر در کاظمین متوقف شده است.
با وجود توقف فعالیت ستاد بازسازی عتبات عالیات در کاظمین، در‌ب های جدید حرم امامین جوادین (ع) که در خراسان رضوی به همت هنرمندان این خطه و همچنین اصفهان ساخته شده بود، به عراق ارسال شد.
البته در‌های جدید حرم امامین جوادین (ع) از اسفند ماه ساخته شده بود که به دلیل بسته بودن مرزها، امکان ارسال این در‌ها میسر نبود و در نهایت در روز‌های گذشته ۴ درب مطلا برای مسجد صفوی واقع در پشت ضریح امامین جوادین (ع) به حرم رسید.
قرار است در‌ب های جدید ورودی‌های حرم کاظمین در روز‌های آینده نصب شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
به گزارش فارس، حرم امامین جوادین (ع) در کاظمین با افزایش کرونا با اعمال محدودیت به روی زائران باز است و هیچ تجمع و مراسمی از سوی متولیان این آستان برگزار نمی‌شود.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۲۵
تیر

زدودن گرد و غبار مظلومیت از حرم های مطهر اهل بیت علیهم السلام

 

1- مقاوم سازی و تعویض سنگ رواق های حرم مطهر امامین جوادین(علیهما السلام)

پروژه مقاوم سازی و تعویض سنگ کاری رواق حرم مطهر امامین جوادین (علیهما السلام) از سال 1389 شروع و در سال 1391 به پایان رسید
این پروژه ضمن اینکه به زیبایی و انسجام رواق کمک کرد باعث ایجاد چرخه اقتصادی در کشور عزیزمان شد چرا که در مسیر تامین مصالح از قبیل معادن،خودروهای حمل و نقل و ... در پایان از صنعتگران و اساتید ایرانی استفاده شد.

 

 

پروژه عایق بندی و ایزولاسیون سقف حرم مطهر امامین جوادین (علیهما السلام) از سال 1390 شروع و سال 1392 به پایان رسید. این پروژه به منظور جلوگیری از نفوذ باران با حمایت متبرعین اجرا شد.

 

3- مرمت کاشی‌های تاریخی حرم مطهر امامین جوادین(علیهما السلام)

 

 

این پروژه با طرحی از استاد شعرباف، زرگری دکتر هادوی و حسینی وساخت خشت استاد ابریشم کش و فراتی و با معماری استاد علی الماسی با 10500 خشت در ابعاد 22.5×22.5 به ثمر نشسته است.پروژه مرمت گلدسته های تاریخی حرم مطهر امامین جوادین علیهما السلام از دوم مرداد سال 1392 شروع و در سال 1396 به پایان رسید.
خشت های این طرح توسط استاد کاران حیدری و جهانزاده و به سرپرستی استاد معمار علی الماسی و تیم همراه بر اساس طرحی از استاد احمدی فاخر و زرگری دکتر حسینی تهیه و نصب می شود.
لازم به ذکر است طلاهای به کار رفته در این گنبد را تولیت حرم اهدا کرد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

پروژه ساخت صندوقچه‌های قبور مطهرامامین جوادین علیهما السلام از سال  1390  شروع و در سال 1393 به پایان رسید.
دو صندوقچه مضجع به دست محمد علی شکرخند درودگری، جلال غلامی و محمد ستایش خاتم کاری، محمد غلامی معرق کاری و مرتضی چرب قامت رنگ کاری شده است و متبرعین تامین کننده آن مردم استان خراسان رضوی هستند.

 

ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس از کلیه خیّرین و نیکوکارانی که قصد مشارکت در بازسازی و پیشرفت پروژه های حرم های مطهر در اعتاب مقدسه را دارند و می خواهند که آنان نیز سهمی در زدودن گرد و غبار مظلومیت حرم های مطهر و نوزانی اهل بیت عصمت و طهارت داشته باشند به هر مقدار و میزانی و به نیت خود و اعضای خانواده و یا اینکه به نیت اموات و درگذشتگان خود می توانند با مراجعه به دفتر ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس واقع در خیابان امام خمینی «ره» جنب بیمارستان شهدای 12 دی داخل کوچه ، ساختمان قدیم فرمانداری مراجعه نمایند و یا اینکه می توانند با مراجعه به بانک انصار و یا از طریق تلفن همراه خود به شماره کارت  6273811074233351 نذر خود را به عنوان باقیات و صالحات ماندگارادا نمایند.

انتهای پیام/

 

 

 

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۲۴
تیر

پروژه مرمت، مقاوم سازی و بازسازی حرم مطهر امام حسین(ع) که به نام طرح یا حسین(ع) لقب گرفته از سال 1387 شروع و در سال 1392 به پایان رسید.

طرح «یا حسین » در 5 بخش مختلف طراحی و اجرا شد که شامل بخشهای زیر است: 

یا حسین 1: نصب 32 عدد آبخوری در رواقهای حرم مطهر کنار حجره ها و مقاوم سازی و تعویض سنگ بدنه 
تعویض کتیبه سنگی اسماء شهدا به متراژ 450 متر طول در سه رینگ زیر سازی و تعویض سنگ کف به مساحت 1300 متر مربع و هفده عدد گل کف حرم مطهر
تعویض 11 درب ورودی حرم مطهر
ساخت و نصب دو باب پنجره زیارتگاه قتلگاه
یک باب درب منقش و یک باب درب مشبک جهت ورودی قتلگاه

تعویض 13 باب دربحرم مطهر و اقدام جهت ساخت 2 درب مناره های حرم مطهر
ساخت ضریح مطهر حبیب بن مظاهر اسدی 1
ساخت و تعویض ضریح مطهر ابراهیم مجاب 1  

یا حسین (ع) 2: تعویض سنگ کف، بدنه، مسقفات، حجره ها و ورودی های اصلی حرم مطهر

یا حسین (ع) 3: مقاوم سازی، مقرنس کاری و گچ کاری حرم مطهر

یا حسین (ع) 4: مرمت کاشی های معرق حرم و کتیبه معرق اطراف ضریح مطهر

یا حسین(ع) 5: آینه کاری حرم مطهر

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۲۲
تیر

 

معاون مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات با تاکید بر ادامه فعالیت جهادی خیران حرم‌ساز و موکب‌های سلامت در رزمایش کمک مومنانه و مقابله با کرونا، از تولید و توزیع رایگان بیش از ۲۲ میلیون قلم انواع کالای بهداشتی و پزشکی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، یوسف افضلی گفت: پس از فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر برپایی رزمایش کمک مومنانه و مقابله با کرونا، استقبال موکب‌های سراسر کشور برای مشارکت در این امر به شکل مضاعفی افزایش یافت به‌طوریکه تعداد خادمان جهادی از ۱۸۳ هزار نفر فراتر رفت و تعداد موکب‌های سلامت فعال در این زمینه به ۶۱۴ مورد رسید.


دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی ستاد بازسازی عتبات عالیات ادامه داد: خیران حرم‌ساز و موکب‌های ۳۱ استان، با جمع‌آوری نذر و کمک‌های مردمی، ۳۲۶ کارگاه تولید ماسک و البسه پزشکی، ۱۶۳ کارگاه تولید مواد ضد عفونی و دستکش، ۵۳ باب نانوایی و ۱۰ آشپزخانه جهت طبخ غذای گرم در سه ماهه نخست امسال برپا کردند.
معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: بیش از ۱۵ میلیون و ۶۴۱ هزار ماسک، دو میلیون و ۶۳۲ هزار دستکش، دو میلیون و ۶۵۸ هزار البسه پزشکی و ۲ میلیون و ۹۹۰ هزار قوطی ژل و مایع ضد عفونی در کارگاه‌های جهادی خیران حرم‌ساز و موکب‌های اربعینی طی بهار امسال تولید و به‌صورت رایگان توزیع شد.


وی با بیان اینکه فعالیت جهادی مجموعه‌های مرتبط با ستاد بازسازی عتبات همچنان با قوت ادامه دارد افزود: در این مدت، نزدیک به نیم میلیون بسته معیشتی شامل برنج، ماکارونی، مرغ و گوشت، روغن، حبوبات و رب گوجه‌فرنگی به ارزش میانگین هربسته ۳۰۰ هزارتومان با همت خیران سراسر کشور توسط موکب‌ها، تهیه و بین خانواده‌های کم بضاعت و آسیب دیده از کرونا توزیع شد.

معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: استان تهران با برپایی ۷۷ موکب، خوزستان با ۶۱، البرز ۴۲، بوشهر ۴۰ و کرمانشاه و لرستان هریک با ۳۸ موکب، استان‌های برتر در رزمایش کمک مومنانه و شکست کرونا هستند.

افضلی با بیان اینکه ستاد بازسازی عتبات مجموعه‌ای برآمده از بطن جامعه است که کمک‌های داوطلبانه خیران و محبان اهل بیت را به نمایندگی از آنان در راه توسعه حرم‌های مطهر و ایجاد امکانات رفاهی زائران هزینه می‌کند افزود: سابقه خدمات رسانی به هموطنان در زلزله کرمانشاه، سیل خوزستان و بحران کرونا نشان می‌دهد که مردم و مسئولان به این تشکل مردمی - مذهبی اعتماد دارند و روی فعالیت جهادی آن در مواقع بحرانی حساب باز می‌کنند.

وی به تجربه چندین ساله ستاد بازسازی عتبات در جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی، لجستیک سریع تجهیزات و ساماندهی و برپایی موکب‌های خدمات رسانی اشاره کرد و گفت: این اقدامات باعث شده تا گستره فعالیت این تشکل مردمی -مذهبی از حوزه عمرانی و مهندسی فراتر رفته و امروز به نیروی واکنش سریع و کارآمد در شرایط بحرانی تبدیل شود.
وی ماهیت مردمی، محدود نشدن به بروکراسی دولتی، داشتن پشتوانه اعتقادی و انگیزه‌های مذهبی و اتکا به اعتماد عمومی را از جمله دلایل توفیق مجموعه‌های مرتبط با ستاد بازسازی عتبات برشمرد و گفت: امروز مسئولان ستاد ورود به عرصه خدمات‌رسانی جهادی در شرایط بحرانی و حوادث غیر مترقبه را از وظایف خود می‌دانند.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۱۹
تیر

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه خدمت به زائران و محبان اهل بیت، پایه شکل‌گیری و فعالیت این نهاد مردمی است گفت: فرهنگ سازمانی ستاد باید متناسب با مقام معنوی خادمیِ اولیای الهی، ارتقاء یابد.

به گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، محمد جلال مآب در شورای معاونان و مدیران با تاکید بر تحول و ارتقاء فرهنگ سازمانی ستاد متناسب با تغییرات ساختاری آن گفت:

با توجه به اینکه محور فعالیت ستاد بازسازی عتبات، خدمت به زائران و محبان اهل بیت است، لذا باید فرهنگ خادمی نیز در بین تمامی پرسنل نهادینه شود.
وی، روحیه جهادی، دوری از تکبر، پرهیز از زیاده خواهی و تجمل‌گرایی، خوش اخلاقی و سبقت گرفتن درکار‌ها را از مصادیق منش خادمی برشمرد و گفت: این اصول در فرهنگ درون و برون سازمانی ستاد و در تعامل بین همکاران و پیمانکاران باید نهادینه شود.
وی در ادامه به تبیین چگونگی استقرار فرهنگ و منش خادمی اهل بیت در ساختار و سیستم اداری پرداخت و گفت: همین موضوع انتساب به ائمه اطهار باعث می‌شود تا جامعه انتظارات و دیدگاه متفاوتی به ستاد در مقایسه با سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها داشته باشد.
جلال مآب با تاکید بر اینکه همه مدیران و کارکنان ستاد باید از سیره ائمه اطهار در تعامل با اقشار مختلف جامعه الگوبرداری کنند گفت: بد اخلاقی، تند مزاجی، رخوت در کار، زیاده‌خواهی و تجمل‌گرایی هرگز زیبنده شان و مقام خادمی اهل بیت و کارکنان و مدیران ستاد بازسازی عتبات عالیات نیست.
وی تواضع و مردم‌داری را شرط اساسی فرهنگ خادمی دانست و گفت: در واقعه سیل خوزستان، نیرو‌های امدادی برای نجات ساکنان اقدام به تخلیه محل کردند، اما پیرمردی حاضر به رفتن از خانه‌اش نبود و مقاومت می‌کرد. شهید حاج قاسم سلیمانی شخصا دست پیرمرد را بوسید و گفت من از شما خواهش می‌کنم برای حفظ سلامت خودتان هم که شده با این برادران همکاری کنید. این تواضع حاج قاسم باید الگوی رفتاری همه کارکنان و مدیران ستاد باشد.

جلال مآب با اشاره به اتخاذ تدابیر محدودکننده ناشی از شیوع کرونا در سراسر جهان گفت: این مساله باعث شد تا پروژه‌های در حال اجرای ستاد به غیر از طرح صحن حضرت زینب (س) در کربلا به تعویق بیافتد.
وی با بیان اینکه تعدادی از پروژه‌های مهم ستاد بازسازی عتبات که نقش مهمی در ارتقاء رفاه حال زائران دارد، امسال باید به بهره‌برداری برسد گفت: در حال رایزنی با مسئولان عراقی هستیم تا براساس پروتکل‌های بهداشتی ویژه، پروژه‌های تعلیق شده را نیز فعال کنیم.
وی با تاکید بر اصل صرفه‌جویی گفت: در همین ایام کرونا شاهد افزایش چند برابری قیمت‌ها بودیم لذا انتظار می‌رود همه کارکنان، مدیران ستاد و پیمانکاران پروژه‌ها با همت جهادی و رعایت اصل صرفه جویی، کار‌های محوله را به انجام رسانند.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۱۸
تیر

یکی از استادان حوزه علمیه با بیان اینکه کمک به بازسازی عتبات از مصادیق صدقه جاریه است می‌گوید: حضرات معصومین (ع) بدهکار احدی در همین دنیا نمی‌شوند آخرت سر جای خودش است. اگر یک تومان در این مسیر هزینه کردیم در همین دنیا چندین برابر توسط آن بزرگواران بابرکت و به‌ صورت مستمر دریافت خواهیم کرد.

 

خبرگزاری فارس- یکی از مهم‌ترین افتخارات ایرانیان از صدها سال پیش تا به امروز خدمت‌رسانی به آستان مقدس اهل‌بیت(ع) در عتبات عالیات عراق است. در کتاب ماهیت قیام مختار بن ابی عبید ثقفی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوفاضل رضوی اردکانی با ذکر سند عنوان می‌کند که اولین کسانی که بر قبر مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و قبور مطهر دیگر شهدای دشت کربلا سایبان ساخته و از این بقاع متبرکه حفظ و حراست کردند، ایرانیان بوده‌اند.

این عشق و علاقه وصف‌ناپذیر به حدی بوده است که در سالیان گذشته تا به امروز در هرکجا از این حرم‌های مطهر در نجف، کربلا، کاظمین و سامرا را قدم می‌زنیم نقشی از هنر هنرمندان و ارادتمندان به این خاندان جود و کرم مشاهده می‌شود. از آینه‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها و حجاری‌ها تا ساخت درب‌ها، ضریح‌ها و صندوقچه‌های خاتم‌کاری قبور مطهر که همه از هنر ناب ایرانی اسلامی سرچشمه گرفته است و این نشان ارادتی بر سینه ایران اسلامی است.

عده‌ای تلاش می‌کنند که با سنگ‌اندازی در این امر مقدس که مورد تأکید همه عالمان دینی است، از آن جلوگیری کنند که در این راستا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی استاد حوزه علمیه و از واعظان مطرح کشوری به این شبهه‌ها پاسخ می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین کار‌های بعد از سقوط صدام، بحث بازسازی عتبات عالیات است که الان از مرحله بازسازی به مرحله توسعه اعتاب مقدسه رسیده‌ایم.سؤالی که پیش می‌آید چرا شیعیان باید حرم‌های مطهر اهل‌بیت (ع) را ساخته و حراست کنند؟

در جهان امروز نشانه‌های نماد امور مادی است، مثل برج ایفل که مردم دور او جمع می شوند و عکس می‌گیرند اما بعضی از نمادها نمادهای معنوی هستند، مثل حرم‌های نورانی حضرات معصومین علیهم‌السلام اصلاً ربطی به شخص خاص، مکان خاص ندارد چون ائمه علیهم‌السلام محدود به اصل خاص و نسل خاص نیستند.

امام حسین (ع) فقط متعلق به مردم عراق نیست و حرم آن بزرگواران نیز فقط متعلق به آنها نیست کماکان که حرم امام رضا(ع) فقط متعلق به ما ایرانیان نیست متعلق به همه هست و این‌یک نماد هست و ما باید این نمادها معنوی را حفظ و حراست کنیم.

 فرهنگ شیعه را دو تا مطلب تا الان حفظ کرده است، اهتمام اینکه شیعه نسبت به برپایی شعائر به‌ویژه عزای سیدالشهدا علیهم‌السلام دارد و دوم اهتمام اینکه شیعه نسبت به احترام به قبور ائمه علیهم‌السلام حتی امامزادگان دارد.

شما عنایت فرمودید که احترامی که شیعه به یک امامزاده می‌گذارد، وهابی‌ها به قبه الخضراء خاتم‌الانبیا این احترام را نمی‌گذارند و این عامل بقا و مایه حفظ شیعه بوده است. لذا ما هر چه قدر بتوانیم برای نماد شیعه یعنی حرم‌های معصومین علیهم‌السلام و در مسیر توسعه این حرم‌های مطهر این تلاش و کوشش داشته باشیم یک امر کاملاً شایسته است و باید این اتفاق بیفتد.

ستاد بازسازی عتبات عالیات با پول نذورات مردمی برای حرم‌های مطهر در حال احداث صحن‌های جدید در عتبات عالیات است مثل ساخت صحن حضرت زهرا (س)در جوار حرم حضرت علی (ع) و ساخت صحن مطهر حضرت زینب (س) در جوار حرم مطهر امام حسین (ع)، سؤالی پیش می‌آید که اینکه چرا ما باید در حرم‌های مطهر هزینه بکنیم؟

ما نباید ائمه علیهم‌السلام را محدود به یک قوم خاص و قبیله خاص کنیم. امام حسین(ع) و حرم سیدالشهدا(ع) محدود به قوم خاص و قبیله خاصی نیست تعلق به جامعه شیعه دارد، این حرم‌های مطهر که نماد تشیع و عامل بقای شیعه هستند و ما گرد آن جمع می‌شویم به‌این‌علت است. اینکه می‌آیند جدا می‌کنند، اصلا جدایی در فرهنگ شیعه معنا ندارد. امام رضا(ع) متعلق به همه شیعیان عالم هست؛ امیرالمؤمنین(ع) و سیدالشهدا(ع) متعلق به همه شیعیان عالم هست لذا ما هرچه قدر که بتوانیم تلاش بکنیم در جهت به‌اصطلاح با آبرومندتر شدن این مکان مقدس و از طرف حضور مردم با آرامش و امنیت بیشتر و زیارت بهتر سزاوار هست.

من نمونه عرض کنم، یک درب آهنی یک درب چوبی زیبا یا یک درب طلایی این صرفاً یک درب نیست، یقیناً غیرمسلمان‌ها هم در حرم مطهر حضرات معصومین (ع) رفت‌وآمد دارند و وقتی می‌بینند که توان شیعه، توان مسلمان‌ها چقدر بالاست، این باعث توسعه اقتصادی ما هم هست. این درب طلا هیچ نفعی برای حضرات معصومین علیهم‌السلام ندارد ولی این شکیل بودن، زیبا بودن باعث می‌شود خیلی از افراد بیایند به‌اصطلاح هنر و توان ایرانی اسلامی که در این مسیر کارکردند نگاه می‌کنند و درس می‌گیرند و الگو می‌گیرند لذا هیچ مانعی ندارد در این مسیر هزینه کردن و خرج کردن چراکه محدود به شخص خاصی نیست.

شما اگر برای خانه شخصی خودت می‌آیید کاری انجام بدهید کسی کاری ندارد ولی زمانی که کاری می‌خواهید انجام بدهی که همه از او کار و خدمت لذت ببرند باید بهترین کار و زیباترین اقدام رو انجام بدهی یعنی این اقدام جنبه عمومی دارد، در خصوص حرم‌های مطهر هم ما جنبه فردی نداشته و جنبه عمومی داریم، حرم‌ها خانه شخص خاص نیست محل رفت‌و آمد ملائک الله است و حرم‌های مطهر همه از آن استفاده و بهره‌مند می‌شوند لذا جا دارد برای حفظ و حراست آن‌که تلاش و کوشش فراوان کرد.

چرا خدمت کردن به آستان مقدس ائمه اطهار (علیهم‌السلام) باقیات و صالحات در پیشگاه خداوند است؟

ما دستور داریم برای خودمان باقیات‌صالحات بفرستیم و یکی از مصادیق باقیات‌صالحات این است که انسان در مسیری بیاید کاری انجام بدهد و حرکتی انجام بدهد که این به‌صورت مستمر و مدام بماند عنایت بفرمایید در این حرم‌ها صدها خشت، موزاییک، آجر نصب می‌شود ولی این چقدر خواهد ماند و حتی بعد از این که این خشت از این مکان جدا شود باز به‌عنوان یک خشت متبرک آن حرم موضوعیت دارد.

من یک خشت کوچک از کربلا برایم آورده بودند بانی این خِشت چه کسی است نمی‌دانیم شاید مربوط به 800-900 سال قبل است و بانی او از دنیا رفته ولی این خِشت دست‌به‌دست الآن گشته مردم می‌بینند به چشمشان می‌گذراند می‌بوسند خود من به‌عنوان مُهر از آن استفاده می‌کنم که این‌یک باقیات‌صالحات می‌ماند لذا در این مسیر اگر دنبال باقیات‌صالحات هستیم هر چه قدر می‌توانیم تلاش کنیم چراکه باعث احیای فرهنگ شیعه و تشیع می‌شود.

برای ائمه علیهم‌السلام هرچه‌قدر بتوانیم خدمت کنیم حضرات معصومین(ع) بدهکار احدی در همین دنیا نمی‌شوند آخرت سر جای خودش است. اگر یک تومان در این مسیر هزینه کردیم در همین دنیا چندین برابر توسط آن بزرگواران بابرکت و به‌صورت مستمر دریافت خواهیم کرد.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۱۵
تیر

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: با همکاری عتبه مقدسه حسینی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی طی روزهای کرونایی، روند اجرای طرح صحن حضرت زینب(س) بدون تعطیلی ادامه یافت و هم‌اکنون عوامل اجرایی مشغول بتن‌ریزی ستون‌های تل زینبیه هستند.

محمد جلال مآب با اشاره به سخت‌گیرانه‌تر شدن تدابیر بهداشتی در روند اجرای طرح‌های توسعه در حرم‌های مطهر اظهار کرد: پیش از این، دستورالعمل ویژه‌ کار در شرایط کرونایی به واحدهای HSE مستقر در پروژه‌ها ابلاغ شده بود که با توجه به پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر ادامه‌دار بودن شرایط کرونایی تا دست‌کم یک سال دیگر، پروتکل سخت‌گیرانه‌تر جدیدی را با همکاری مسئولان عراقی تدوین و به عوامل اجرایی ابلاغ کردیم.

وی با بیان اینکه بر اساس پروتکل‌ بهداشتی جدید، فعالیت واحدهای HSE مستقر در پروژه‌ها مضاعف شده است، افزود: تب‌سنجی مستمر، ضدعفونی مداوم اماکن، محدود شدن تردد افراد به محل اقامت و مکان اجرای پروژه، ممنوعیت تشرف به حرم و حضور در فضاهای شهری، الزام استفاده از ماسک و دستکش، کار با رعایت اصل حضور حداقل نیرو و اخذ گواهی سلامت و تست کرونا در ایران پیش از اعزام به عتبات، ازجمله مواردی است که در این پروتکل‌ها آمده است.

جلال مآب با تاکید بر انجام تست کرونا در مبادی مرزی و هنگام ورود و خروج عوامل اجرایی طرح‌های بازسازی عتبات به کشور گفت: تدابیر لازم حتی برای قرنطینه موارد مشکوک نیز در پروتکل‌های جدید دیده شده تا از ورود ویروس از عراق به ایران و بالعکس جلوگیری شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه هم اکنون آیتم ضد کرونا به دستورالعمل ثابت واحدهای HSE مستقر در پروژه‌ها افزوده شده است، گفت: سلامت زائران، مجاوران حرم‌ها و عوامل اجرایی اعم از ایرانی و عراقی، خط قرمز ماست لذا با پیمانکارانی که در اجرای این پروتکل‌ها کوتاهی کنند، قاطعانه برخورد می‌کنیم.

وی گفت: با همکاری عتبه مقدسه حسینی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی طی روزهای کرونایی، روند اجرای طرح صحن حضرت زینب(س) بدون تعطیلی ادامه یافت و هم‌اکنون عوامل اجرایی مشغول بتن‌ریزی ستون‌های تل زینبیه هستند.

جلال مآب درباره عملیات عمرانی حرم مطهر حضرت زینب(س) در سوریه نیز گفت: کارگاه ستاد بازسازی عتبات در دمشق نیز با عنایت اهل بیت و براساس پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شده و با وجود چند هفته تعطیلی، به لطف خدا از برنامه زمانبندی نیز جلوتر هستیم.

وی با بیان اینکه در حال مذاکره با مسئولان شهر نجف و سایر شهرهای مقدس برای ادامه کارها هستیم، یاد آور شد: با اعلام پاندمی(شیوع جهانی) ویروس کووید 19 و اعمال محدودیت‌ها در بسیاری از کشورها، بیشتر پروژه‌های در حال اجرا در اعتاب مقدسه به‌غیر از صحن حضرت زینب(س)‌ از اسفند سال گذشته به حالت تعلیق درآمد.

جلال مآب با بیان اینکه بنا بر درخواست مسئولان شهر نجف اشرف اجرای طرح توسعه حرم مطهر علوی مزین بنام صحن و شبستان حضرت زهرا(س) متوقف شده است ابراز امیدواری کرد که با الگو‌برداری از پروتکل‌های سخت‌گیرانه طرح توسعه حرم مطهر حسینی، سایر پروژه‌ها در اعتاب مقدسه نیز بازگشایی شود.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۱۱
تیر

تل زینبیه در طرح توسعه حرم امام حسین (ع) قرار دارد که به همت مهندسان ایرانی، ستون‌های جدید این مکان مقدس در روزهای کرونایی برافراشته شد.

تل زینبیه در طرح توسعه حرم امام حسین (ع) قرار دارد و به همت ستاد بازسازی عتبات عالیات در حال بازسازی است.

بخش قابل توجهی از تل زینبیه برای توسعه حرم سیدالشهدا (ع) تخریب شده است، اما این قسمت از دور برای زائران قابل مشاهده است اما امکان زیارت از نزدیک برای افراد وجود ندارد.

پرچم های گنبد فیروزه رنگ تل زینبیه همچون گذشته از پشت حرم حسینی چشم ها را خیره می کند و بر فراز آن پرچم «یا حسین(ع)» و «یا ابوالفضل (ع)» برافراشته است.

تل زینبیه مکانی است که حضرت زینب (س) بر فراز آن ایستاد و واقعه عاشورا را نظاره کرد و روزگاری جبل صبر بانوی دشت کربلا بوده است که اکنون در حال بازسازی و توسعه است.

در طرح جدید برای توسعه تل زینبیه، قرار است این مکان به سه طبقه تبدیل شود تا زائران به راحتی به زیارت بپردازند، به طوری که دو طبقه به عنوان زیارتگاه اصلی و یک طبقه به عنوان سرداب به شبستان حرم امام حسین (ع) متصل شود.

هم اکنون علی رغم شیوع کرونا و قرنطینه کربلا و از همه مهمتر افزایش اعمال محدودیت ها در تردد، عملیات توسعه حرم مطهر امام حسین (ع) به همت مهندسان و کارگران ایرانی تعطیل نشده است و ستون های مقام تل زینبیه در حال برافراشتن است.

با شیوع کرونا تمامی برنامه های و طرح های توسعه اعتاب مقدسه عراق متوقف شده است و تنها در کربلای معلی طرح توسعه حرم مطهر امام حسین علیه السلام و احداث صحن عقیله بنی هاشم حضرت زینب (س) در حال انجام شد.

کلیه دوستداران و محبّان اهل بیت علیهم السلام می توانند جهت مشارکت در ساخت صحن حضرت زینب «س» و توسعه حرم مطهر امام حسین «ع» به دفتر ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس همه روزه از ساعت 8 صبح تا ساعت 13/30 مراجعه و با اهدای نذورات نقدی و غیر نقدی خود در ثواب این عمل کوثرانه سهیم شوند و یا اینکه از طریق بانک انصار و به شماره کارت 3351-7423-8110-6273 و یا شماره حساب 1-35141-42-4011 نذورات نقدی خود را با مراجعه به دستگاههای خودپرداز و یا در کنزل از طریق همراه بانک واریز نمایند.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۰۹
تیر

خبرگزاری فارس/ خبرنگار: مریم السادات آجودانی- همزمان با دهه کرامت و در آستانه ولادت امام رضا (ع)، رحمت‌الله طاهری، جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات در کاظمین به تشریح اقدامات متنوع انجام شده در یک دهه اخیر به منظور توسعه و بازسازی حرم امامین جوادین (ع) پرداخت.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، حرم امامین جوادین (ع) در کاظمین از اماکن زیارتی شیعیان است که عاشقان اهل‌بیت (ع) برای زیارت پدر و پسر امام رضا (ع) به نزدیکی پایتخت عراق مشرف می‌شوند.

حرم امامین جوادین (ع) که در زمان رژیم بعث گرد غربت بر آن نشسته بود با کمک‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات روند توسعه و بازسازی این حرم مقدس آغاز شد، تا جایی که اکنون حرم کاظمین به عنوان یکی از زیباترین حرم‌ها در میان اعتاب مقدس عراق به شمار می‌رود.

طلاکاری گنبد موسی بن جعفر (ع) طی ۲ سال و نیم انجام شد

همزمان با دهه کرامت و در آستانه ولادت امام رضا (ع)، رحمت‌الله طاهری، جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات در کاظمین در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس به تشریح اقدامات متنوع انجام شده در یک دهه اخیر به منظور توسعه و بازسازی حرم امامین جوادین (ع) پرداخت و گفت: از سال ۸۸ که به کاظمین مشرف شدم، فعالیت توسعه و بازسازی حرم امامین جوادین (ع) با مرمت گنبد حرم موسی بن جعفر (ع) همزمان شد.

وی با بیان اینکه طلاکاری گنبد موسی بن جعفر (ع) حدود دو سال و نیم به طول انجامید، افزود: پس از اتمام طلاکاری گنبد، سنگ رواق امامین جوادین (ع) را تعویض و به صورت همزمان مسجد صفویه را نیز احیا کردیم.

احیای مسجد صفویه در جوار حرم امامین جوادین (ع) توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات

طاهری با اشاره به اینکه مسجد صفویه در زمان رژیم بعث و قبل از مرمت و بازسازی به انباری تبدیل شده بود، گفت: در این مکان نخاله سنگ، آهن و چوب قرار داده بودند و تا سه متر از ارتفاع دیوارها رطوبت بسیاری وجود داشت که با تلاش مهندسان و هنرمندان ایرانی، ۵ هزار و ۵۰۰ مترمربع بند آجر درآورده و با مواد مختلف همچون پودر آجر، چسب چوب و کتیرا آجرها را مرمت کردیم و به خاطر رطوبت یک هزار و ۱۰۰ متر کانال به ارتفاع یک متر و عرض ۸۰ سانتی متر زدیم و حدود ۲۲۰ متر نیز آجرچینی کردیم.

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات در کاظمین با بیان اینکه برای مرمت و بازسازی مسجد صفویه از بهترین سنگ ایرانی یعنی پرتقالی استفاده شد و دیوارها و کف نیز با مرمر کرمی رنگ ترمیم شده است، خاطرنشان کرد: در مسجد صفویه، کتیبه‌ها را نیز احیا و تمامی چشمه‌ها را رسم‌بندی کردیم و روی رسم بندی‌ها، ۲ هزار و ۲۰۰ متر آینه‌کاری صورت گرفت.

طاهری با اشاره به اینکه کتیبه کوفی در مسجد صفویه نیز از نو احیا شد، گفت: در ردیف اول قسمت شرقی مسجد صفویه تَرَک سرتاسری وجود داشت که برای ترمیم آن ۲۴۰ تن سبک‌سازی کرده و معمارهای استادکار را از اصفهان آوردیم و در نهایت حدود سه سال مرمت و احیای آن طول کشید.

۱۸ ورودی برای تشرف به مسجد صفویه احداث شد

وی به نصب درهای مختلف در مسجد صفویه همجوار با حرم امامین جوادین (ع) اشاره کرد و افزود: برای تردد راحت زائران از مسجد صفویه به حرم امامین جوادین (ع) درهای مختلفی پیش‌بینی و نصب شد، به طوری که سه در برای قسمت شرقی، سه در قسمت غربی و سه ورودی از صحن امام محمد باقر (ع) و ۶ ورودی به خود رواق زدیم.

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات در کاظمین با بیان اینکه حدود ۶ هزار مترمربع سنگ کف و پله در صحن امام علی (ع) حرم امامین جوادین (ع) کار شده است، تصریح کرد: قسمتی از حرم به نام مسجد امام رضا (ع) را سنگ‌کاری و آینه‌کاری کرده‌ایم و بعد دیوار و کف ایوان‌ها را که تخریب شده بود؛ ترمیم و بازسازی کردیم.

ترمیم سنگ دیوارهای حرم از زمان قاجار/ ایوان قریش طلاکاری شد

وی با اشاره به اینکه در زمان قاجار ارتفاع سنگ دیوارهای حرم ۱۶۰ بود که حدود ۸۰ سال قبل تا ارتفاع سه متر سنگ دیگری جایگزین کرده بودند، گفت: در آن زمان کاشی‌ها را تخریب کرده بودند و بر روی آن کاشی جدیدی قرار دادند که ما سال ۹۳ سنگ ۸۰ سال قبل را درآورده و روی همان سنگ زمان قاجار با ارتفاع ۱۶۰ کاشی‌کاری را آغاز و قسمت‌های باقی مانده در حجره‌ها را نیز آینه‌کاری کردیم.

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات در کاظمین در ادامه به کاشی کاری ایوان باب‌المراد حرم امامین جوادین (ع) اشاره کرد و افزود: ایوان باب‌المراد که بازسازی آن مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار بود، دوباره طلاکاری شد. ورودی ایوان قریش نیز آینه‌کاری و از نو مقرنس‌کاری و درنهایت کل ایوان طلاکاری شد.

طلاکاری سه مناره حرم امامین جوادین (ع)/ وجود انحنا در یکی از مناره‌ها مانع طلاکاری آن شد

طاهری به طلاکاری مناره‌های حرم امامین جوادین (ع) اشاره کرد و گفت: حرم امامین جوادین (ع) چهار مناره بزرگ دارد که تمامی این مناره‌ها طلاکاری شدند.البته طلاکاری سه مناره به طور کامل انجام و نصب شده است. اما طلاکاری یکی از مناره‌ها به دلیل اجرای پروژه مقاوم سازی و راست‌سازی انحنای ۸۰ سانتی‌متری، هنوز باقی مانده است که پس از اتمام مقاوم‌سازی، نصب طلاکاری آغاز خواهد شد.

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات در کاظمین با بیان اینکه در ایوان‌های باب‌المراد، قبله و قریش به دلیل رطوبت چندین کانال احداث شده است، خاطرنشان کرد: این کانال‌ها به ارتفاع ۱۵۰ در ۱۷۰ سانتی‌متر پیش بینی شده که بتن ریزی آن صورت گرفته است. ایوان قبله نیز بهترین ایوان در اعتاب مقدسه به شمار می‌رود که افتتاح شده است.

احداث ۲۴۰ چشمه سرویس بهداشتی در ورودی صاحب الزمان (عج)

طاهری با اشاره به اینکه احداث ۲۴۰ چشمه سرویس بهداشتی در ورودی صاحب الزمان (عج) یعنی قسمت غربی حرم امامین جوادین (ع) در حال انجام است، گفت: طرح دیگری نیز برنامه‌ریزی شده است که این اقدام برای افزایش ارتفاع بخش مسقف داخل صحن امام محمدباقر (ع) حرم کاظمین است که قصد داریم سقف را برداریم. این سقف اکنون دو متر و ۲۰ سانتی‌متر است که حداقل باید ۴ متر شود و البته قابلیت افزایش ارتفاع تا ۷ متر را نیز دارد.

وی با بیان اینکه مسقف سازی مسجد صفویه از دو طرف حدود هفت سال به طول انجامید، افزود: دو طرف مسجد صفویه به عنوان شرق و غرب حرم به شمار می‌رود. قسمت شرقی یک هزار و ۳۰۰ متر و قسمت غربی ۹۷۰ متر مسقف است که سال ۹۷ این اقدام به اتمام رسید و افتتاح شد. به طوری که اکنون دو صحن مسقف زیبا با طراحی و هنرمندی خاص در حرم امامین جوادین (ع) وجود دارد و سقف بالایی طوری طراحی شده که قابلیت استفاده برای زائر را داشته باشد.

صحن رضوی به همت ستاد بازسازی عتبات مشهد در کاظمین ساخته می‌شود

طاهری با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای دو طرح دیگر در حرم امامین جوادین (ع) خاطرنشان کرد: قسمت شرقی حرم امامین جوادین (ع) یعنی باب‌المراد به سمت ایران اسلامی و حرم امام رضا (ع) است. برهمین اساس، مقرر شد صحن رضوی با مسؤولیت ستاد بازسازی عتبات مشهد در این قسمت از حرم ساخته شود که البته اکنون به خاطر تملیک اراضی، این پروژه فعلا متوقف شده است.

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات در کاظمین به مساحت صحن صاحب الزمان (عج) در حرم امامین جوادین (ع) اشاره کرد و افزود: صحن صاحب الزمان (عج) نیز با مساحتی بالغ بر ۴۸ هزار مترمربع در نظر گرفته شده که احداث آن آغاز شده است، البته اکنون به دلیل شیوع کرونا متوقف شده است. همچنین با توجه به محدودیت سرویس بهداشتی برای ایام زیارت اربعین، قرار شد چندین چشمه سرویس بهداشتی و حمام نیز در قسمت جنوبی حرم امامین جوادین (ع) ساخته شود.

تعویض حدود ۱۲ هزار متر سنگ کف صحن حرم امامین جوادین (ع) طی دو سال

طاهری با بیان اینکه از اوایل سال ۹۲ با توجه به لزوم تعویض سنگ‌فرش صحن حرم امامین جوادین (ع)، حدود ۱۲ هزار متر سنگ کف صحن حرم تعویض شد، خاطرنشان کرد: ایوان‌ها و حجره‌های صحن، سنگ و کاشی معرق شدند و کتیبه هم نو شد. همچنین قسمت دیوار بالای ایوان‌ها که گچ بودند، کاشی کاری شدند که این عملیات سال ۹۲ شروع شد و تا ۹۴ به پایان رسید.

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات در کاظمین با اشاره به اینکه اقدامات توسعه و بازسازی حرم امامین جوادین (ع) در کاظمین با کمک‌های مردمی و به همت ستاد بازسازی عتبات صورت گرفته است، گفت: حرم امامین جوادین (ع) از زیباترین و بزرگترین حرم‌های عراق است. حرم پدر و پسر امام رضا (ع) ۴ مناره بزرگ و ۴ مناره کوچک دارد، ایوان‌ها نیز بسیار زیبا مهندسی شده است؛ چرا که زائرانی از ایران به کاظمین مشرف می‌شوند، توقع دارند حرم پدر و پسر امام رضا (ع) همچون حرم رضوی زیبا باشد و احساس غربت نکنند.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس