ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس

اخبار و اطلاعات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس را در این وبلاگ بخوانید

ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس

اخبار و اطلاعات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس را در این وبلاگ بخوانید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

۵ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

۳۱
فروردين

مسئولان ستاد بازسازی عتبات عالیات مطرح کردند :

با وجود شیوع کرونا و اقدامات مختلف مردم برای کمک به نیازمندان، خیران و مردم در زمینه مشارکت در توسعه و بازسازی عتبات هم پیشتاز بوده‌اند؛ تا جایی که سال گذشته، مشارکت‌های مردمی برای توسعه و بازسازی عتبات عالیات نسبت به سال ۹۸ افزایش یافت.

ستاد بازسازی عتبات عالیات به همت سردار قاسم سلیمانی راه‌اندازی شد و در مدت فعالیت این ستاد تاکنون طرح‌های مختلفی همچون احداث صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف و صحن حضرت زینب (س) در کربلا به منظور توسعه اعتاب مقدسه عراق اجرایی شده است.

ستاد بازسازی عتبات بدون حمایت دولتی و فقط با کمک‌های مردمی فعالیت می‌کند

هزینه‌های اجرای طرح‌های توسعه عتبات با کمک خیران ایرانی انجام می‌شود و به گفته محمد جلال مآب، رئیس ستاد بازسازی عتبات، همه این هزینه‌ها با کمک مردم و خیران حرم‌ساز تأمین می‌شود و ستاد بازسازی عتبات برخلاف تصور برخی افراد درباره تأمین هزینه‌ها از سوی دستگاه‌های دولتی، بدون حمایت‌های دولتی فعالیت می‌کند.

سال گذشته با توجه به شیوع کرونا و اعزام نشدن موکب‌های اربعینی به عراق، بسیاری از موکب‌ها در ایران برای کمک به کادر درمان و حتی نیازمندان و‌ بیماران کرونایی وارد میدان شدند و در کنار ضدعفونی معابر و خیابان‌ها، تهیه و توزیع مواد غذایی و بسته‌های معیشتی و حتی تأمین جهیزیه، به خانواده‌های نیازمند کمک کردند.

از دیگر اقدامات موکب‌های اربعینی در سال گذشته، اجرای طرح مهر حاج قاسم سلیمانی در مناطق مختلف کشور بود که در این زمینه نیز با ساخت مدارس و سرویس بهداشتی در مناطق محروم به یاری مردم شتافتند.

رشد مشارکت‌های مردمی در سال گذشته

در حالی که به نظر می‌رسید با توجه به اقدامات مختلف و درگیری با کرونا، بسیاری از افراد کمک به بازسازی عتبات را فراموش کنند، مردم و خیران ایرانی برای توسل به اهل بیت (ع) به ویژه در ایام کرونا بیش از گذشته برای توسعه و بازسازی اعتاب مقدسه عراق هزینه کردند؛ به طوری که به گفته یوسف افضلی، معاون فرهنگی و‌مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات سال گذشته شاهد رشد مشارکت‌های مردمی نسبت به سال‌های گذشته بودیم.

وی با بیان اینکه با وجود حمایت‌های مختلف مردم برای مبارزه با کرونا، افراد در زمینه بازسازی عتبات نیز همیاری خوبی داشتند، می‌گوید: سال گذشته نسبت به سال ۹۸، رشد جذب مشارکت‌های مردمی را در زمینه توسعه و بازسازی عتبات عالیات داشتیم.

‌‌برای کمک به بازسازی عتبات عالیات نیاز به ثروت مازاد نیست‌

‌معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به اینکه مردم در هر زمانی برای اهل بیت (ع) از جان مایه می‌گذارند، می‌افزاید: برخی استان‌ها همچون سمنان و کرمان در زمینه کمک به بازسازی عتبات عالیات به نسبت جمعیت پیشتاز بودند. 

کمک به بازسازی عتبات را باید به دو بخش تقسیم کرد که یک بخش را خیران و بخش دیگر را عامه مردم تشکیل می‌دهند که به گفته افضلی سال گذشته کمک‌های مردم قابل توجه بود و در صورتی که برخی معتقدند برای کمک به بازسازی عتبات عالیات باید ثروت زیاد و مازادی داشت، شاهد هستیم در مناطق محروم همچون خراسان جنوبی مشارکت‌های مردمی بیشتر است و این افراد برای بازسازی حرم‌های اهل بیت (ع) بیشتر مشتاق هستند.

مشارکت در بازسازی عتبات عالیات به صورت تقسیطی با طرح «بنای نور»

به گفته رئیس ستاد بازسازی عتبات مشارکت در توسعه و بازسازی عتبات صرفا به صورت نقدی نیست، بلکه خیران می‌توانند اقلام مورد نیاز به ویژه سه کالای ضروری برای ساخت و ساز همچون سیمان، میلگرد و گچ را به هر میزان اهدا کنند. همچنین افرادی که تمایل به مشارکت تقسیطی در توسعه و بازسازی عتبات را نیز دارند می‌توانند در طرح «بنای نور» که با همکاری بانک رسالت اجرا شده است، شرکت کنند.

‌توسعه و بازسازی عتبات عالیات موجب رونق اقتصادی ‌کشور می‌شود‌

‌البته هزینه‌هایی که برای بازسازی عتبات عالیات در کشور عراق می‌شود، به نوعی چرخ تولید در کشور را ‌رونق داده است؛ تا جایی که مجید نامجو، جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات می‌گوید: برخی تصور می‌کنند که فعالیت‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات موجب خروج ارز از کشور می‌شود. این گمانه نادرست در حالی است که اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات نه تنها ارزبَری ندارد، بلکه چرخ تولید را در کشور می‌چرخاند و با توجه به اینکه همه کارگران و مهندسان نیز ایرانی هستند، موجب اشتغال‌زایی هم می‌شود.

‌وی با بیان اینکه ابزار و وسایل توسعه و بازسازی عتبات عالیات در عراق تا حد امکان از داخل تهیه می‌شود و با این اقدام اقتصاد کشور نیز رونق پیدا کرده است، می‌افزاید: کمک‌های نقدی دوستداران اهل بیت (ع) صرف تأمین مصالح و خرید ملزومات طرح‌ها از صنایع داخلی می‌شود.

انتهای پیام//

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۳۰
فروردين

خبرگزاری فارس/ خبرنگار: مریم سادات آجودانی - تکمیل صحن حضرت زهرا (س) در جوار حرم علوی به عنوان بزرگ‌ترین عملیات عمرانی ایران در عراق، مهم‌ترین اولویت ستاد بازسازی عتبات در سال جاری به شمار می‌رود و قرار است امسال بخش زیارتی و غیرزیارتی این صحن به بهره‌برداری برسد.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، ستاد بازسازی عتبات که یادگار سردار شهید قاسم سلیمانی است، سال گذشته با وجود شیوع کرونا سعی کرد تا روند توسعه و بازسازی اعتاب مقدسه عراق را حتی با سرعت کم عملیاتی کند.

امسال این ستاد به منظور فراهم سازی شرایط مناسب درصدد است که چند پروژه مهم را به ساماندهی کرده و به اتمام برساند. یکی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه عتبات که از نخستین و بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی به شمار می‌رود، صحن حضرت زهرا (س) در جوار حرم علوی است که از اوایل دهه ۹۰ عملیات احداث آن آغاز شد و قرار بود سال ۹۷ به اتمام برسد؛ به طوری که در آن دوره رئیس وقت ستاد بازسازی عتبات از بهره‌برداری این صحن تا تابستان سال ۹۷ خبر داد.

با این وجود با توجه به تغییراتی که سال ۹۷ ایجاد شد، روند تکمیل صحن حضرت زهرا (س) به کندی صورت گرفت و در حالی پس از آن مقرر شد تا پایان سال ۹۷ این طرح تکمیل شود که این امر محقق نشد و روند تکمیل این صحن به تعویق افتاد و پس از آن شیوع کرونا مانع تکمیل برخی از بخش‌های غیرزیارتی این صحن عظیم شد.

صحن حضرت زهرا (س) با زیربنای ۲۲۰ هزار مترمربع است که در دو بخش زیارتی و غیرزیارتی ساخته شده و بخش زیارتی آن در سال‌های گذشته به ویژه در ایام اربعین مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. اما بخش غیرزیارتی این صحن همچنان تکمیل نشده است که به گفته محمد جلال مآب، رئیس ستاد بازسازی عتبات تکمیل و بهره‌برداری همه بخش‌های صحن حضرت زهرا (س) از اولویت‌های ستاد در سال جاری به شمار می‌رود.

اکنون روند تکمیل صحن حضرت زهرا (س) بیش از ۹5 درصد پیشرفت داشته است و فقط بخش‌هایی از سیستم تهویه و روشنایی بخشی از صحن و همچنین تکمیل قسمت‌هایی از بخش غیرزیارتی شامل موزه، پارکینگ، کتابخانه و ساختمان اداری باقی مانده است. حوض و آبنماهای پیش‌بینی شده در این طرح نیز به اتمام رسیده و عوامل اجرایی ستاد بازسازی عتبات مشغول اتمام خرده‌کاری‌های مربوط به سنگ‌کاری، کاشی‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها، آئینه‌کاری‌ها، درودگری‌ها، نصب درها و پنجره‌ها، نماکاری و نیز لوسترها هستند.

همانطور که رئیس ستاد بازسازی عتبات در برنامه‌های سال جاری اعلام کرده است، صحن حضرت زهرا (س) امسال به نقطه پایانی می‌رسد و با این اقدام بزرگ‌ترین طرح عمرانی ایران در عراق به طور کامل اتمام و به بهره‌برداری خواهد رسید و پس از تکمیل این صحن، همه بخش‌ها تحویل متولیان حرم امام علی (ع) خواهد شد.

البته مجید نامجو، جانشین ستاد بازسازی عتبات یکی از دلایل تکمیل نشدن صحن حضرت زهرا (س) را شیوع کرونا عنوان می‌کند و معتقد است: اگر کرونا نبود سال گذشته صحن حضرت زهرا (س) تکمیل و افتتاح می‌شد.

سال گذشته همزمان با سالروز میلاد حضرت زهرا (س) سیستم روشنایی صحن حضرت زهرا (س) تکمیل و افتتاح شد. همچنین بخش زیارتی این صحن سال گذشته نیز همچون روال قبل برای میزبانی از زائران اربعین آماده بود که با توجه به شیوع کرونا و نپذیرفتن زائر خارجی، دیگر نیازی به استفاده از بخش زیارتی صحن حضرت زهرا (س) برای پذیرایی از زائران نبود.

به گزارش فارس، با تکمیل و بهره‌برداری صحن حضرت زهرا (س)، مساحت حرم امیرالمؤمنین (ع) ۲۰ برابر افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۲۴
فروردين

رئیس ستاد بازسازی عتبات خبر داد

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان از عموم دوستداران اهل بیت دعوت کرد تا با اهداء «۵ هزارتومان در سال» از این فرصت معنوی ارزشمند و باقیات الصالحات برای توسعه حرم‌های مطهر بهره‌مند شوند.

به گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، محمد جلال‌مآب درباره پروژه‌هایی که خیران می‌توانند در آن‌ها مشارکت نمایند گفت: فاز نخست طرح توسعه حرم مطهر امام حسین (ع) مزین بنام صحن حضرت زینب (س) در کربلا، پروژه صحن امام محمد باقر (ع) در حرم امامین جوادین علیهما السلام در کاظمین، توسعه حرم طفلان مسلم ابن عقیل در شهر مسیب، بازسازی و توسعه حرم حضرت سلمان فارسی صحابه جلیل القدر پیامبر (ص) در شهر مدائن و تکمیل طرح توسعه حرم مطهر علوی مزین بنام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) در نجف ازجمله فرصت‌های مشارکت برای دوستداران اهل بیت علیهم السلام است.
وی با بیان اینکه یکی از کارکرد‌های این ستاد مردمی، گسترش حلقه‌های اتصال اقشار مختلف جامعه به مکتب اهل بیت علیهم السلام است افزود: در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» تدابیر مختلفی برای جاری شدن برکات معنوی و اقتصادی «نذر توسعه عتبات» در جامعه و اقتصاد کشور اندیشیده شده است.
وی خیران حرم‌ساز را حامیان واقعی تولید ملی برشمرد و گفت: ستاد بازسازی عتبات، کمک‌های نقدی دوستداران اهل بیت را صرف تامین مصالح و خرید ملزومات پروژه‌ها از صنایع داخلی می‌کند که با این اقدام ضمن حمایت از تولید ملی و ایجاد اشتغال، برکت اقتصادی این نذر معنوی به چرخه اقتصاد کشور تزریق می‌شود.
جلال‌مآب با بیان اینکه مشارکت در بازسازی و توسعه عتبات منحصر به شکل «نذر نقدی» نیست افزود: عموم خیران، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی، متبرعان خاص، کارشناسان و متخصصان در حوزه‌های مختلف، بنگاه‌های اقتصادی و اصناف و... می‌توانند در کنار کمک مادی، با اهداء اقلام مورد نیاز یا ارائه خدمات تخصصی به شکل تبرعی در این فیض مشارکت کنند.

وی، میلگرد، انواع سیمان و گچ را سه قلم کالای ضروری مورد نیاز برای پروژه‌های در حال اجرا برشمرد و گفت: از شرکت‌های تولیدی و خیرانی که علاقه‌مند هستند به شکل غیر نقدی در فیض توسعه عتبات مشارکت نمایند دعوت می‌کنیم با تامین این اقلام در پویش نذر توسعه عتبات حضور داشته باشند.
وی گفت: ستاد بازسازی عتبات به پشتوانه همین کمک‌های حتی اندک از نظر ارزش ریالی که از سوی هموطنان عزیز در مناطق محروم اهداء می‌شود، بیش از ۱۵۰ پروژه کوچک و بزرگ را در عتبات اجرا کرده است.
جلال‌مآب به اجرای «طرح بنای نور» با همکاری بانک رسالت اشاره کرد و گفت: آن دسته از دوستداران اهل بیت که تمایل به مشارکت در فیض توسعه عتبات به صورت تقسیطی را دارند می‌توانند متناسب با توان مالی خود در این طرح مشارکت نمایند.
وی در پایان با تجلیل از خادمان موکب‌های اربعینی گفت: در روز‌های کرونایی و سخت سال گذشته، خدمات نو و بدیعی در قالب «پویش مهر اربعین» و «مهر حاج قاسم» با محوریت ارائه خدمات به هموطنان کم بضاعت از سوی موکب‌ها شاهد بودیم.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۲۲
فروردين

خبرگزاری فارس / خبرنگار: مریم سادات آجودانی- موکب‌های اربعینی پس از شیوع کرونا با اقداماتی همچون تهیه و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی وارد عمل شدند و در یک سال مبارزه با کرونا در کنار توزیع حدود یک میلیون بسته معیشتی، طرح تأمین جهیزیه و آبادانی مناطق محروم را نیز اجرایی کردند.

به گزارش خبرنگار حج و‌زیارت خبرگزاری فارس، از اسفندماه سال ۹۸ که شیوع کرونا موجب تعطیلی بسیاری از مشاغل شد، موکب‌های اربعینی برای مقابله با کرونا فعال شدند.


/ تولید روزانه بیش از ۶۰۰ هزار ماسک در ماه‌های نخست شیوع کرونا.


درنخستین اقدام، موکب‌های اربعینی ضدعفونی معابر و خیابان‌ها را انجام دادند و پس از آن با توجه به کمبود ماسک و مواد ضدعفونی، اقدام به تهیه و توزیع آن کردند؛ به طوری که تا پایان فروردین سال گذشته در استان تهران بیش از ۷۷ موکب وارد عمل شدند و با راه‌اندازی ۴۰ کارگاه تولید ماسک، سه کارگاه تولید دستکش و ۱۶ کارگاه لباس‌های بهداشتی برای کادر درمان، روزانه ۶۱۲ هزار و ۵۰۰ ماسک، ۱۲ هزار و ۵۰۰ دستکش و ۱۵۳ هزار و ۷۵۰ لباس بهداشتی تولید کردند.


/۱۴ میلیون ماسک تا پایان فروردین بین مردم توزیع شد.


به گفته مسئولان وقت کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین، ۴۵۱ موکب نیز در کشور در هفته‌های نخست شیوع کرونا به منظور مبارزه با کرونا در استان‌های مختلف کشور فعالیت خود را به صورت خودجوش آغاز کردند و با تشکیل ۲۳۵ کارگاه البسه، ۱۵۴ کارگاه توزیع مواد ضدعفونی، حدود ۱۴ میلیون ماسک، یک میلیون و ۷۵۰ هزار دستکش و دومیلیون و ۷۰۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی تا پایان فروردین ۹۹ تولید و توزیع کردند.


/ لبیک به ندای رهبری مبنی بر مواسات و همدلی.


پس از آن با فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر مواسات و همدلی، موکب‌های اربعینی نیز برای کمک به نیازمندان آستین بالا زدند و علاوه بر طبخ و توزیع غذای گرم بین افراد نیازمند، بسته‌های معیشتی نیز تهیه و توزیع کردند تا از این طریق به تأمین معیشت افرادی که با شیوع کرونا دچار مشکل شده بود، کمک کرده باشند.
بر همین اساس، ۵۱ نانوایی سیار و ۶ آشپزخانه فعال شد و در یک ماه حدود ۱۲ هزار قرص نان و ۳۴۷ هزار و ۶۲۰ پرس غذای گرم و همچنین بیش از ۳۳۹ هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی شامل برنج، ماکارونی، مرغ، گوشت، روغن، حبوب و... بین مردم توزیع شد.


/ توزیع سوپ و آبمیوه در بیمارستان‌ها.


توزیع سوپ و آبمیوه در بیمارستان‌ها نیز از دیگر اقدامات موکب‌های اربعینی برای کمک به کادر درمان بود که ۱۲ موکب اربعینی استان تهران با روزانه بیش از ۳ هزار لیتر آبمیوه از بیماران کرونا و کادر درمان پذیرایی کردند.


/ کاهش فعالیت موکب‌ها از پایان رمضان برای آمادگی حماسه اربعین.


روند ضدعفونی خیابان‌ها، تولید ماسک و توزیع بسته‌های معیشتی توسط حدود یک هزار و ۳۰۰ موکب در سراسر کشور تا پایان ماه رمضان ادامه داشت و پس از آن دیگر فعالیت موکب‌ها کاهش یافت که به گفته رئیس سابق کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین آخرین دوره کمک‌های مؤمنانه و رزمایش همدلی موکب‌ها در ماه مبارک رمضان بود و قرار شد پس از آن موکب‌ها برای اربعین آمادگی‌های لازم را کسب کنند.


/ موکب‌های جامانده از اربعین ۹۹ چه کردند؟


پس از آن زمزمه‌هایی مبنی بر برگزاری حماسه اربعین شنیده شد و موکب‌ها خود را برای پذیرایی از زائران حسینی در ایام اربعین آماده کردند، اما با توجه به شرایط موجود و شیوع کرونا، طرف عراقی از نپذیرفتن زائر خارجی خبر داد و مدتی بعد نیز ستاد مبارزه با کرونا، اعزام زائران به راهپیمایی اربعین حسینی را منتفی اعلام کرد.
محمد جلال‌مآب، رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین نیز با بیان اینکه هیچ موکبی امسال در مرز‌ها برپا نمی‌شود، گفت که مجوزی برای اعزام موکب‌ها به عراق نیز در اربعین ۹۹ صادر نشده است؛ بنابراین اعزام موکب‌ها به عراق نیز منتفی شد و موکب‌ها تصمیم گرفتند تا برای کمک به نیازمندان و مهار کرونا برنامه‌ریزی کنند.


/ سه طرح جایگزین برنامه‌های موکب‌ها در اربعین امسال شد.


با این امر، موکب‌های اربعینی به جای پذیرایی از زائران حسینی، اقدام به ارائه خدمات مختلف به مردم در ایام کرونا کردند و در ماه صفر طرح‌های مختلفی جایگزین برپایی موکب‌ها در مسیر زائران اربعین شد؛ تا جایی که به گفته یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین حسینی پویش «مهر اربعین» به منظور تهیه لوازم التحریر دانش‌آموزان مناطق محروم با مشارکت ۲۷۱ موکب، پویش «مهر عشق» برای کمک به بازسازی عتبات و احداث صحن حضرت زینب (س) و پویش «مهربانی» نیز به منظور کمک به نیازمندان و تهیه بسته‌های معیشتی آغاز به کار کرد.
محمد جلال‌مآب، رئیس ستاد بازسازی عتبات نیز از توزیع ۴۳۰ هزار و ۷۷۸ بسته معیشتی، ۸۱۵ هزار و ۷۵۷ بسته بهداشتی، ۷۰ هزار و ۶۶۵ بسته تحصیلی و بیش از ۲ میلیون و ۸۱۴ هزار پرس غذا طی فعالیت حدودا یک ماهه موکب‌ها در ماه صفر خبر داد و گفت: همچنین بیش از ۵ میلیون و ۷۲۸ هزار ماسک، ۵۷۱ هزار قوطی ژل ضد عفونی، یک میلیون و ۴۱۸ هزار لیتر مایع ضد عفونی، ۵ هزار دستگاه تب سنج، ۸۸ هزار جفت دستکش و... تهیه و توزیع شد.
وی درباره اقدامات موکب‌های اربعینی در زمینه محرومیت زدایی افزود: با همت خیران و موکب‌ها، ۱۲ میلیارد و ۶۰۷ میلیون ریال صرف فعالیت جهادی درمناطق محروم، ۲ میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال صرف کمک هزینه رهن و اجاره و هزینه درمان، ۶ میلیارد و ۶۸۳میلیون ریال صرف تأمین جهیزیه و ۵ میلیارد ریال صرف آزادی زندانیان جرائم غیرعمد شد.

 

/ راه اندازی طرح « حاج قاسم» در اولین سالگرد شهید سلیمانی.

پس از پایان اربعین، برخی از موکب‌ها همچنان برای کمک به کادر درمان و مهار کرونا فعالیت داشتند و توزیع بسته‌های معیشتی را ادامه دادند، تا اینکه از اوایل دی‌ماه و در آستانه نخستین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی به عنوان بنیانگذار ستاد بازسازی عتبات، طرح «مهر حاج قاسم» راه‌اندازی و مقرر شد اقداماتی همچون کمک به نیازمندان در ایام کرونا، تأمین جهیزیه، احداث و بازسازی ۱۰ طرح اصلی در زمینه احداث نمازخانه، مدرسه و درمانگاه و آبرسانی به هشت روستا انجام شود.
در این طرح ملی، ۲۳۶ موکب پای کار آمدند و برای طرح قاسم سلیمانی در سطح کشور همکاری کردند که به گفته افضلی برای اجرای این طرح ۵۶ میلیارد و ۱۲۴ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان جمع‌آوری شد.
در اواخر سال گذشته بسیاری از مردم ایران در قالب موکب‌های اربعینی با طرح حاج قاسم همراه شدند و علاوه بر خرید بیش از ۱۰ چرخ خیاطی برای کارآفرینی، تأمین یک هزار و ۵۲ جهیزیه و توزیع ۲۳ تبلت به دانش‌آموزان نیازمند، ۶ میلیارد و ۱۹ میلیون تومان برای آبرسانی در هشت روستا پیش‌بینی و منبع ذخیره آب تهیه و نصب کردند.


/ توزیع حدود یک میلیون بسته معیشتی توسط موکب‌ها در سال ۹۹
در آستانه سال نو نیز موکب‌های اربعینی همچنان توزیع بسته‌های معیشتی و میوه را ادامه دادند و برای کمک به نیازمندان از هیچ کوششی دریغ نکردند.

انتهای پیام/

 

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۱۷
فروردين

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با تشریح اهداف کاری سال ۱۴۰۰ از برنامه‌ریزی برای اتمام عملیات اجرایی چند پروژه توسعه‌ای و آغاز طرح‌های جدید با هدف فراهم کردن شرایط رفاهی مطلوب برای زائران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، محمد جلال‌مآب گفت: تکمیل مراحل باقیمانده و تحویل کامل طرح توسعه حرم مطهر علوی مزین بنام صحن حضرت زهرا (س) به تولیت حرم در ماه‌های ابتدایی امسال نخستین اولویت کاری ستاد در سال جدید است.


وی اتمام عملیات ساخت سازه فاز نخست طرح توسعه حرم مطهر امام حسین (ع) مزین بنام صحن حضرت زینب (س) را اولویت دوم ستاد بازسازی عتبات در سال ۱۴۰۰ برشمرد و گفت: تلاش می‌کنیم افزون بر اتمام عملیات ساخت سازه این صحن، در بخش‌های دیگر پروژه همچون نمای مقام حضرت زینب (س)، ساختمان مهمانسرای حرم و ساخت و آماده‌سازی سرویس‌های بهداشتی برای ایام اربعین نیز شاهد پیشرفت طرح باشیم.

جلال‌مآب اتمام طرح توسعه صحن امام محمدباقر (ع) در حرم مطهر امامین جوادین علیهما السلام را دیگر طرح اولویت‌دار امسال اعلام کرد و افزود: امیدواریم با همکاری برادران عراقی و همت عوامل اجرایی ستاد، مراحل سفت‌کاری و اجرای سازه این طرح توسعه زیرسطحی در کاظمین امسال به اتمام رسیده و در سال بعد به مرحله نازک کاری برسد.

وی ابراز امیدواری کرد در کنار اجرای طرح صحن امام محمدباقر (ع) در کاظمین، مراحل مقدماتی اجرای دیگر طرح توسعه این حرم مطهر بنام صحن صاحب الزمان (عج) نیز امسال آغاز شود.

وی توسعه حرم طفلان مسلم ابن عقیل در شهر مسیب و بازسازی و توسعه حرم حضرت سلمان فارسی صحابه جلیل القدر پیامبر (ص) در شهر مدائن را از اولویت‌های کاری جدید ستاد بازسازی عتبات عالیات برشمرد و گفت: ساخت بقعه‌ای بر مزار رئیسعلی دلواری چهره استعمار ستیز تاریخ معاصر ایران در قبرستان وادی السلام شهر نجف از دیگر برنامه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در سال ۱۴۰۰ است.

جلال‌مآب با اشاره به شعار امسال و لزوم حمایت از تولید داخلی گفت: ستاد بازسازی عتبات امسال نیز همچون سنوات گذشته با خرید مصالح و ملزومات پروژه‌ها از صنایع داخلی، برکت این صدقه جاریه و باقیات الصالحات خیران حرم‌ساز را به چرخه تولید و اشتغال کشور تزریق خواهد کرد.

 

وی با اشاره به رهنمود شهید سلیمانی؛ بنیانگذار ستاد بازسازی عتبات در خصوص استفاده از ظرفیت دوستداران اهل بیت علیهم السلام از همه ادیان و سراسر جهان گفت: برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص صورت گرفته است که امیدواریم امسال وارد فاز اجرایی شود.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات به کنگره عظیم اربعین حسینی نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه به دلیل پاندمی کرونا، زائران ایرانی توفیق تشرف به زیارت اربعین گذشته را نیافتند، اما میدواریم امسال با رفع بلای کرونا و قطع زنجیره انتقال بیماری، امکان تشرف زائران فراهم شود.
وی افزود: از سال‌های قبل و پیش از پاندمی کرونا، ستاد بازسازی عتبات عالیات برای فراهم کردن مکان استراحت و اسکان زائران میلیونی اربعین، چند پروژه رفاهی خدماتی در نقاط مختلف شهر نجف آغاز کرده بود که تلاش می‌کنیم این طرح‌ها امسال به اتمام برسد.
جلال مآب یادآور شد: هرچند در اربعین گذشته به دلیل پاندمی کرونا زائر و موکبی از ایران اعزام نشد، اما با برنامه‌ریزی‌های ستاد بازسازی عتبات و همت دوستداران اهل بیت، از ظرفیت موکب‌ها در جهت کمک به اقشار آسیب‌پذیر، آبادانی مناطق محروم و کمک به دانش‌آموزان کم بضاعت در داخل کشور استفاده شد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در پایان بر لزوم اطلاع رسانی فراگیر در خصوص اقدامات، دستاورد‌ها و کارکرد‌های این تشکل مردم نهاد تاکید کرد و گفت: توسعه فرهنگ وقف و مشارکت در فیض توسعه اعتاب مقدسه از اولویت‌های فرهنگی امسال ستاد است.

انتهاب پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس