ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس

اخبار و اطلاعات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس را در این وبلاگ بخوانید

ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس

اخبار و اطلاعات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس را در این وبلاگ بخوانید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

۵ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

۲۳
آذر

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات از اتمام عملیات احداث سازه بتنی صحن حضرت زینب (س) در کربلای معلی خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، محمد جلال مآب گفت: با همت عوامل اجرایی، حمایت‌های خیران و همکاری عتبه حسینی، عملیات ساخت سازه بتنی فاز نخست طرح توسعه حرم مطهر امام حسین(ع) مزین بنام صحن حضرت زینب(س) به اتمام رسید و این پروژه بزرگ زیارتی - خدماتی وارد مرحله نازک‌کاری و تاسیساتی شد.

وی ایجاد فضای مناسب زیارتی و امکانات رفاهی و خدماتی برای زائران را از اهداف اصلی اجرای این طرح برشمرد و گفت: فاز نخست طرح توسعه حرم امام حسین (ع) مزین بنام صحن حضرت زینب(س) با وسعت بیش از 135 هزارمترمربع زیربنا، مجموعه‌ای از شبستان‌های زیارتی، فضای رو باز، کتابخانه، موزه و رستوران است.

وی با بیان اینکه مکان جغرافیایی خاص اجرای این طرح، فرصت معنوی ارزشمندی پیش روی خیران و دوستدارن اهل بیت برای مشارکت در فیض توسعه حرم است، گفت: صحن حضرت زینب(س) در حد فاصل خیمه‌گاه حسینی با حرم مطهر قرار دارد که تل زینبیه نیز در آن واقع شده است.

وی افزود: براساس این طرح، ساختمان جدید تل زینبیه با معماری زیبا و در خور شان زائران در کنار تپه‌ای نمادین، در حال احداث است.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات ادامه داد: شبستان حضرت علی اکبر(ع) به مساحت حدود ۲۸۰۰ متر مربع نیز در طبقه همکف پروژه صحن حضرت زینب (س) در حال احداث است که جزو فضاهای زیارتی این طرح بزرگ محسوب می‌شود.

جلال مآب، حمایت از تولید داخلی را یکی از اصول تامین مصالح طرح‌ها اعلام کرد و گفت: ستاد توسعه و بازسازی عتبات، کمک‌های داوطلبانه مردمی را صرف خرید ملزومات از صنایع و تولیدکنندگان داخلی می‌کند که به این طریق برکت نذر خیران وارد چرخه اقتصادی کشور و حمایت از اشتغال می‌شود.

وی با ابراز امیدواری در خصوص رفع بلای کرونا و امکان تشرف بدون محدودیت زائران در آینده نزدیک گفت: با توجه به آمار حضور میلیونی زائران در اربعین‌های پیش از سال 98 و پیش‌بینی افزایش حضور زائران به‌ویژه هموطنان عزیز در ماه‌های آتی و اربعین آینده، در تلاش هستیم تا با سرعت و دقت مضاعف، مراحل سفت‌کاری و نازک‌کاری طرح را اجرایی کنیم. 

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه مراحل اجرای تاسیسات، نازک‌کاری و نما، پرکار ترین بخش این طرح محسوب می‌شود افزود: از تمامی دوستداران اهل بیت علیهم السلام دعوت می‌کنیم تا با اهداء کمک‌های نقدی و غیرنقدی و اهداء نذر در فیض توسعه حرم‌های مطهر که به تعبیر شهید سلیمانی عمل کوثرانه و صدقه جاریه است، مشارکت نمایند.

 

دعوت از مومنین و دوستداران و محبان اهل بیت علیهم السلام :

علاقه‌مندان به مشارکت در فیض توسعه حرم مطهر امام حسین (ع) مزیّن بنام صحن و شبستان حضرت زینب (س)  می‌توانند کمک ها و نذورات نقدی خود را به شماره کارت ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس

6273/8170/1005/6590 یا واریز به شماره حساب 4011/42/35141/1  نزد بانک سپه ( بانک انصار سابق) (شبای IR590630401104200035141001 ) اهداء کنند.

انتهای پیام//

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۱۴
آذر

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مسعود عالی گفت: در روایات ما حضرت زینب (س) در گودال قتلگاه در کنار پیکر پاک سیدالشهدا به امام سجاد (ع) که بسیار منقلب بود گفت: (عمه جان اینجا اینگونه نخواهد بود، اینجا علمی برپا شده و زیارتگاهی خواهد شد) پس آن بزرگواران گویا امروز را می‌بیند که حرم معصومین در سال‌های گذشته بالاخص در زمان صدام به آن بی اعتنایی بسیار شده بود، بازسازی و توسعه حرم های مطهر در عتبات باعث احیاء شیعه شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه از جمله واعظان و سخنرانان مطرح کشور است که بسیاری از مردم پای منبر او می‌نشینند و نوع گفتار او در برنامه‌های تلویزیونی درباره موضوعات مختلف دینی باعث امتیاز مردمی بالای او در میان سایر واعظان کشور شده است.

بیان صریح و روان ، طراوت کلام و استناد به قرآن ، روایات از اهل بیت (ع) و داستان های حکیمانه از ویژگی های سخن استاد عالی در سخنرانی ها می باشد که باعث شده است که عموم مردم خصوصاً جوانان مشتاق کلام این استاد حوزه های علمیه کشور باشند .

این خصوصیات باعث شد در سفر که حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مسعود عالی به شیراز و دیدار با رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس ، چند کلامی در خصوص اهمیت حفظ و توسعه بنای حرم های مطهر در عتبات عالیات و ضرورت همراهی مردمان مومن و شیعیان کشورمان در این راه مقدس به گفتگو بنشینیم .

شما را به خواندن این گفتگو دعوت می کنیم   

با توجه به اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات در بحث حرم‌های مطهر فعالیت می‌کند و مردم در این حوزه قدم برمی‌دارند از دیدگاه شما چه ضرورتی وجود دارد که به این حوزه پرداخته شود؟

در ابتدا می باید تشکر کنم از از ستاد بازسازی عتبات عالیات و وظیفه‌ای سنگین و دشواری که بر دوش این ستاد محول است و همچنین از نقش پررنگ مردم استان فارس در این راه پرخیر و برکت که حقیقتاً از مردم شیراز و فارس با توجه به سابقه بالای مذهبی و ولایتمداری چنین انتظار والای می رفت، ابتداً باید گفت توسعه حرم‌های مطهر امامان معصوم (ع) و امام زادگان جزء شعائر دینی است که قرآن هم در این باره فرموده است که آن افرادی که شعائر دینی و نشانه‌های دین را بزرگ بدارند و تعظیم کند، تقوای قلب دارد، لذا با احیای شعائر است که می‌توانیم مکتب خودمان را بروز و ظهور دهیم.

حرم‌های مطهر اهل بیت (ع) هم یکی از شعائر الهی است

شعائر یعنی آنچه که مثل پرچم، نشانه است. مثلاً حجاب نشانه مسلمان بودن است، اگر زنی در کشوری اروپایی دارای حجاب باشد می‌فهمیم مسلمان است، اسامی اهل بیت (ع) یکی از شعائر است، اذان یکی از شعائر دینی و نشانه مسلمانی است.

از این جهت حرم‌های مطهر اهل بیت (ع) هم یکی از شعائری هستند که هر چه توسعه یافته‌تر و زیباتر باشند، نشانه آبادانی دینی است که قرآن هم به آن توصیه کرده است.

در روایات ما حضرت زینب(س) در گودال قتلگاه در کنار پیکر پاک سیدالشهدا به امام سجاد(ع) که بسیار منقلب بود گفت:(عمه جان اینجا اینگونه نخواهد بود، اینجا علمی برپا شده و زیارتگاهی خواهد شد) پس آن بزرگواران گویا امروز را می‌بیند که حرم معصومین در سال های گذشته بلاخص در زمان صدام به آن بی اعتنایی بسیار شده بود، بازسازی و توسعه حرم های مطهر در عتبات باعث احیاء شیعه شده است.

گذشته از ایجاد شغل‌های بسیار و رشد اقتصادی برای مردم که از این جهت هم کمکی به شیعیان است، از جهات معنوی جلالی که دارد و نگاهی که دنیا به این جاها دارد، به نوعی توجه را جلب کردن به این دین است.

شما مشاهده می کنید برای برگزاری برخی جشنواره‌های مسخره‌ در بسیاری از کشورها که هیچ پایه عقلانی هم ندارد چه هیاهویی در رسانه‌ها برپا می‌کنند اما حرکتی مثل اربعین را ابتدا سعی کردند بپوشانند اما دیدند پوشاندن یک راهپیمایی بی نظیر در طول تاریخ با حضور بیش از ۲۰ میلیون نفر جمعیت غیرممکن است، این حرم هاست که ظرفیت پیدا می‌کند و محور یک حرکت اینچنینی می‌شود، شاید ابتدا بازسازی حرم‌ها یک حرکت فیزیکی به نظر برسد اما در نهایت جذب دل است و به وضوح می‌بینیم که طی این سال‌ها چقدر تاثیرگذار بوده است.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۱۴
آذر

حسینی از کارگاه ساخت گنبد جدید حرم امام حسین (ع) در کرمان دیدن کرد

معاون پارلمانی رئیس جمهور از شبهه افکنی برخی افراد در زمینه بازسازی عتبات عالیات انتقاد کرد.

سیدمحمد حسینی، شنبه(۱۳ آذر) در جریان سفر به کرمان؛ پس از حضور در گلزار شهدا و ادای احترام به مقام شهید سلیمانی؛ در ستادبازسازی عتبات عالیات و محل ساخت گنبد حرم مطهر امام حسین علیه السلام نیز حاضر شد.

 معاون پارلمانی رئیس جمهوری در اتاق تربت خانه ستادبازسازی عتبات عالیات معنویت این مکان و گلزار شهدا را مورد اشاره قرار داد و این ستاد را از یادگاران حاج قاسم و یاران شان دانست که محور شدند تا مردم کشورمان بتوانند در این کار ماندگار مشارکت کنند و گفت: این کار بزرگ را که سالها قبل آغاز شده، فرصت ارزشمندی برای مردم ایران عنوان کرد.

وی با قدردانی از ابتکارات انجام شده در این ستاد و تصریح به اینکه خیلی‌ها زندگی خود را وقف این امر کردند؛ افزود: در سال‌های اخیر که اربعین رونق یافته و بیش از گذشته چشم جهانیان به کربلا و نجف دوخته شده از این جهت اینگونه کارها ارزشمند است.

 حسینی با بیان اینکه ایرانیان همواره برای عتبات حرمت قائل بوده و هنر و سرمایه‌های خود را در این راه به نمایش گذاشتند و هزینه کردند؛ اظهار داشت: عده ای اما با گفتن اینکه از بیت المال برای این امر هزینه می‌شود، شبهه افکنی می‌کنند در حالیکه مردم از دیرباز کمک می‌کردند و این همه محافل عاشورایی و محرمی دارند و حتی در دوره رضاخان که روضه‌ها ممنوع بود مردم باز هم دست برنداشتند.

 وی ادامه داد: اینکه عده ای این مسائل معنوی را درک نمی کنند مسأله دیگری است و بعضی هم که دم از ملیت می‌زنند اما در دوران دفاع مقدس هیچ نقشی نداشتند و کسانی که با عشق به امام حسین می‌رفتند آنها توانستند از تمامیت ارضی کشور دفاع کنند و برخی‌ها که از دور دستی بر آتش نداشتند اما ادعاهای آنها زیاد است و شبهات مطرح می‌کنند.

 دکتر حسینی اظهار داشت: این همه سفرهای گردشگری در جاهای مختلف می‌روند صدایشان در نمی آید اما همین که یک عده زیارت می‌روند برخی‌ها جیغ و دادشان بلند می‌شود که این را به فقرا بدهید اتفاقاً همان‌ها که در راه امام حسین کمک می‌کنند اطعام مساکین و کمک به مستمندان هم می‌کنند و خالصانه در این مسیر گام برمی دارند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با کاهش محدودیت‌های کرونایی اوضاع عادی شود و دوستداران اباعبدالله در اعتاب مقدسه حضور یابند.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۰۴
آذر

مسئول امور بانوان ستاد بازسازی عتبات با بیان اینکه برکات بازسازی عتبات عالیات به خود مردم برمی گردد، گفت: در جریان احداث صحن حضرت زهرا (س) در عراق به برتری‌های علمی و معماری دست یافتیم.

مینو اصلانی در همایش «خواهران خدام الحسین (ع)» که در سالن اجتماعات مصلی امام خمینی (ره) رشت برگزار شد، افزود: در جریان اجرای طرح‌ای مختلف بازسازی و توسعه عتبات به دستاورد‌های علمی و فنی مهمی رسیدیم وی گفت: در جریان لاغرسازی ستون‌های اطراف ضریح مطهر امام حسین نیز که قدمت چند صد ساله داشت، شاهد عجز شرکت‌های ساختمانی بزرگ دنیا بودیم، اما معماران ایرانی کار بازسازی را انجام دادند و از خطر ریزش جلوگیری کردند.
اصلانی، با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب از پیچ تاریخی، اضافه کرد: دنیا گفتمان‌های متعدد کمونیستی و سوسیالیستی و لیبرالیستی و... را تجربه کرده و قرار است که گفتمان جدیدی را انتخاب کند و لذا اگر گفتمان انقلاب اسلامی را درست معرفی کنیم، قطعا مردم دنیا به آرامش خواهند رسید. البته یکی از الزامات این گفتمان رفاه و معیشت و اقتصاد و نظم عمومی است، زیرا دنیا در مسیر گفتمان لیبرالیستی به یک رفاه رسیده و قوانین شهروندی را قبول دارد.
وی با اشاره به دیدگاه رهبر انقلاب درباره الگوی زن فعال و در متن، اما نه غربی و نه شرقی، تصریح کرد: گفتمان انقلاب اسلامی باید این الگو را معرفی کند.

مسئول امور بانوان ستاد بازسازی، یکی از شبهات در حوزه بازسازی عتبات را وضعیت اقتصادی دانست و گفت: وظیفه الگوسازی مدیریت اقتصاد خانواده را داریم، زیرا اسلام یک دین اجتماعی است و انفاق و وقف و خمس و زکات از مستحبات اجتماعی هستند.
وی با بیان اینکه جبهه باطل به دنبال تخریب عتبات عالیات است، یادآور شد: از اهل بیت گفتن بر دل‌ها تاثیر دارد و لذا جبهه حق در مقابل جبهه تخریب مقدسات شیعه است. امروز شاهد ساخت کلیپ‌هایی زشت و زننده از مداحی‌ها هستیم تا ذهن جوانان را منحرف کند، زیرا دشمن می‌داند که مداحی و بازسازی عتبات در جذب انسان‌ها نقش دارد.
اصلانی، با بیان اینکه جبهه بازسازی به دنبال نگهداری و گسترش و زیباسازی اعتاب مقدسه است خاطرنشان کرد: ستاد بازسازی عتبات در خط مقدم جبهه حق قرار دارد و عاشورا و امام حسین فصل الخطاب تقابل حق و باطل است. حمله به حرمین شریفین تلاش برای از بین بردن جریان حق مدارانه اهل بیت است و دشمن برای مقابله با این جریان برنامه ریزی می‌کند.
مسئول امور بانوان ستاد بازسازی عتبات با تاکید بر لزوم صدور جریان تاریخی عاشورا به مردم دنیا، خاطرنشان کرد: سایر ملل درباره واقعه عاشورا نمی‌دانند و لذا بازسازی اعتاب مقدسه تکلیف ماست تا اهل بیت (ع) را بشناسانیم.
وی خطه گیلان را مورد عنایت اهل بیت (ع) دانست و اظهار کرد: گیلانی‌ها در امر بازسازی عتبات عالیات نیز سرآمد هستند.
وی با اشاره به عشق و ارادات شیعیان نسبت به اهل بیت (ع) به ویژه اباعبدالله الحسین (ع)، افزود: نام اباعبدالله فلسفه عمیقی دارد و به معنی پدر بندگان خداست.
مسئول امور بانوان ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور، امام حسین (ع) را خون خدا دانست و تصریح کرد: خون خدا در همه اعصار و زمان‌ها جریان دارد و امام حسین واسط ارتباط بین انسان و خداست؛ این در حالی است که بنی امیه به دنبال فراتر از سلطه و حکومت بودند و می‌خواستند که ارتباط بین انسان و خدا را قطع و میان زمین و آسمان فاصله بیاندازند و خودشان را خدایگان روی زمین معرفی کنند.
اصلانی، با بیان اینکه قیام امام حسین بار دیگر انسان را با خدا آشتی داد و ارتباط زمین و آسمان را برقرار کرد، گفت: ما مدیون خون سیدالشهدا و ایثارگری جاودانه ایشان هستیم و به بندگی خدا افتخار می‌کنیم.

وی انقلاب اسلامی را ادامه دهنده راه سیدالشهدا دانست و تصریح کرد: انقلاب اسلامی در دورانی که تئوریسین‌های غربی پایان دین و ارتباط انسان با خدا را مطرح می‌کردند به وقوع پیوست. تئوری‌های غربی نیاز به خدا را در جهل مطلق انسان معنادار می‌دانستند و لذا با تسلط انسان بر عالم ماده و اطلاع از حوادث طبیعی و تدوین قوانین، دین را یک مسئله شخصی معرفی کردند و راه بنی امیه را رفتند، اما انقلاب اسلامی به تاسی از انقلاب عاشورا بار دیگر بین انسان و خدا را پیوند زد و نشان داد که خدا در لحظه لحظه و ذره ذره زندگی ما حضور دارد و هر راهی غیر از راه خدا محکوم به فناست.
مسئول امور بانوان ستاد بازسازی، با تاکید بر لزوم صدور جریان تاریخی عاشورا به مردم دنیا، خاطرنشان کرد: سایر ملل درباره واقعه عاشورا نمی‌دانند و لذا بازسازی اعتاب مقدسه تکلیف ماست تا اهل بیت (ع) را بشناسانیم. قطعا این مسئولیت تاریخی ماست که مردم دنیا را از نور اهل بیت بهره‌مند سازیم.
وی بازسازی عتبات عالیات را یک رسالت بزرگ برای شیعیان دانست و اضافه کرد: امروز نیازمند دگرگونی در شیوه‌ها هستیم و باید برای آموزش، توانمندسازی و شبکه سازی به سراغ اقشار برویم.
اصلانی، بازسازی عتبات عالیات را یکی از مولفه‌های زمینه سازی برای ظهور انسان کامل دانست و بیان کرد: باید بتوانیم یک الگوی تمام نما از احترام به اهل بیت را ارائه کنیم، زیرا اعتاب و امامزادگان نماد تشیع و حرکت‌های اجتماعی اهل بیت هستند و باید شایسته این جایگاه باشد. .

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۰۲
آذر

آئین بدرقه کتیبه سقف قبور مطهر شهدای ۷۲ تن حرم مطهر امام حسین (ع) با حضور خانواده معظم شهدا، ایثارگران، معاونین ستاد کل نیرو‌های مسلح، معاونت مهندسی نیروی زمینی ارتش، فرماندهی ارشد آجا در فارس، خادمین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس برگزار و این اثر فاخر هنری جهت نصب به کربلای معلی ارسال شد.

 

در این آئین بدرقه که در دانشکده علوم فنون نیروی زمینی ارتش در شیراز برگزار شد، اسکندر قاسمی رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس با یادآوری این مطلب که اسامی شرکت کنندگان در این مراسم در جریده عالم ثبت شده است و مطمئن باشید بدون دعوت از سوی اهل بیت (ع) به این مراسم پا نگذاشته اید، گفت: با لطف و عنایت خداوند متعال و با همت و تلاش خادمین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس پروژه ساخت کتیبه سقف قبور مطهر شهدای کربلا به پایان رسید و ان شاالله امروز جهت نصب به کربلای معلی و حرم مطهر امام حسین (ع) منتقل می‌شود
وی با بیان اینکه در ساخت این کتیبه مطهر که از هنر گره چینی درودگری، خاتم درجه یک شیراز معرق کاری، مقرنس کاری و جوک کاری استفاده شده است، ادامه داد: با توجه به حساسیت‌های زیاد مجموعه ستاد بازسازی عتبات عالیات در جهت ساخت پروژه‌های هنری با بهترین متریال‌های جهانی در این پروژه از بهترین چوب‌های مرغوب جهان اعم از چوب ساج، چوب نارنج، چوب عناب و چوب فوفل استفاده شده است.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس با اشاره به این موضوع که تلاش شبانه روزی هنرمندان و خادمین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس کاری فاخر، منحصربه فرد، چشم نواز و در خور شان والای شهدای دشت کربلا و حرم مطهر سیدالشهدا (ع) به سرانجام رسیده است، افزود: یکی از دلایل فاخر و منحصربفرد بودن این کار، برای اولین بار ساخت مقرنس ۳۰ سانتی متر و ۲ طبقه‌ای دور تا دور کار است که در هیچ کدام از حرم‌های مطهر در عتبات عالیات همچین کاری آنهم بر روی چوب ساخته نشده است و نکته مهم در این کار اسامی ۷۲ تن از شهدای دشت کربلا منطبق با اسامی واقعی آنان به‌صورت خط معرق کار شده است در وسط کتیبه اسامی ۱۴ معصوم به‌صورت خط ثلث عربی و اسماء الله در وسط کتیبه بشکل زیبا و هنرمندانه‌ای منقش شده است.
قاسمی ضمن تقدیر تشکر از فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران امیر حیدری و فرمانده ارشد آجا در فارس امیر رضایی و همه کارکنان ارتش در پادگان زرهی که زمینه ساخت این اثرماندگار را در دانشکده علوم و فنون زرهی ارتش فراهم کردند، تصریح کرد: هزینه ساخت این اثر هنری را خیرین استان مازندران تقبل نموده اند که جا دارد از آنان تشکر کنم.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس