ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس

اخبار و اطلاعات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس را در این وبلاگ بخوانید

ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس

اخبار و اطلاعات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس را در این وبلاگ بخوانید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

۸ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

۳۱
خرداد

به مناسبت سالروز میلاد پر برکت ثامن الحجج

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به چندین قرن سابقه حضور ایرانیان در بازسازی و توسعه حرم مطهر پدر و فرزند امام رضا (ع) گفت: هم اکنون ۷ پروژه با هدف ارتقاء رفاه حال زائران و با همت خیران و کارگران و مهندسان ایرانی در حرم کاظمین در حال اجراست.
 
به گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، محمد جلال‌مآب با اشاره به ارادت ویژه ایرانیان به ساحت مقدس امام موسی کاظم و امام جواد-پدر و فرزند امام رضا (ع) - افزود: اگرچه پایه گذار حرم کاظمین، خلفای عباسی بودند، اما براساس شواهد تاریخی، ایرانیان در دوره‌های مختلف تاریخی از عصر آل بویه و سلجوقیان گرفته تا دوره کنونی، ساخت و ساز‌هایی در این حرم مطهر انجام داده‌اند.
وی افزود: بزرگترین توسعه و بازسازی در کاظمین در دوره صفویه و با دستور شاه اسماعیل صفوی صورت گرفت که با تخریب همه بنا‌های حرم، بارگاهی زیبا و باشکوه با رواق، صحن و دو گنبد جدید کاشی کاری شده ساخته شد.
وی با بیان اینکه بسیاری از ابنیه حرم کنونی یادگار آن دوران و البته تجهیز و توسعه دوره قاجار است، خاطرنشان کرد: در ادامه یکهزاره عرضه ارادت شیعیان ایرانی به آستان پدر و فرزند ثامن الحجج، هم اکنون نیز ۷ پروژه در قالب طرح‌های عمرانی و صنعتی-هنری در این حرم مطهر در حال اجراست.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: در بخش پروژه‌های عمرانی، سه طرح تامین و اجرای سنگ کف ایوان باب القبله و باب المراد، طراحی و ساخت سرویس‌های بهداشتی و طرح توسعه زیرسطحی صحن امام محمد باقر در حرم مطهر امامین جوادین علیهم السلام در حال اجراست.
جلال‌مآب افزود: در بخش پروژه‌های صنعتی-هنری نیز مرمت گنبد مسجد تاریخی صفویه، تکمیل سه در ورودی حرم، طلاکاری گلدسته چهارم و ریز پروژه‌های مربوط به سردرب و کتیبه‌های قرآنی در حال اجراست.
وی با بیان اینکه این طرح‌ها، فرصت معنوی ارزشمندی برای مشارکت دوست‌داران اهل بیت علیهم السلام در فیض توسعه و بازسازی حرم مطهر پدر و فرزند امام رضا(ع) است گفت: علاقه‌مندان برای مشارکت در این باقیات الصالحات و صدقه جاریه می‌توانند با مراجعه به دفاتر ستاد بازسازی عتبات عالیات در سراسر کشور کمک‌های نقدی و نذر خود را اهداء کنند.
 
 
انتهای پیام/
  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۲۷
خرداد
دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی از ثبت درخواست بیش از دوهزارو ۵۰۰ موکب جهت دریافت پروانه موکب داری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف افضلی از ثبت نام موکب داران جدید در سامانه خبر داد و گفت: امسال درصورت محدود بودن اعزام‌ها به عراق در اربعین حسینی به ۵۰۰ موکب توانمند در قالب موکب سلامت مجوز حضور در عراق داده خواهدشد.
به گزارش خبرنگار مهر، استقبال و پذیرایی موکب‌داران از زائران حسینی یکی از جلوه‌های زیبای راه‌پیمایی اربعین است. استقرار موکب‌ها در مسیر‌ها بعضاً با مشارکت عراقی‌ها انجام می‌شود. از سال ۱۳۹۰ فعالیت موکب داران ایرانی آغاز شد و از شصت یا هفتاد موکب در ابتدا اکنون به رشد چشم‌گیری رسیده است.
یوسف افضلی معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات در خصوص ثبت نام موکب داران در اربعین ۱۴۰۰ گفت: ثبت نام کسانی که خواهان دریافت موکب جدید هستند آغاز شده است و آن‌هایی که در گذشته نیز موکب داشته‌اند تا سه سال دیگر مجوز موکب هایشان تمدید خواهد شد.
وی ادامه داد: موکب‌هایی که جدید ثبت نام می‌کنند به آن‌ها مجوز یک ساله داده می‌شود تا ارزیابی‌های لازم از آن‌ها انجام پذیرد. سامانه موکب داران مشخص است و افرادی که خواستار ثبت موکب جدید هستند می‌توانند به این سامانه به نشانی http://mokeb.atabat.org مراجعه نمایند.
افضلی با اعلام تعداد موکب‌های موجود اربعین گفت: تاکنون دو هزار و ۵۰۷ موکب به ثبت رسیده است و موکب داران جدید را در این سامانه ثبت خواهیم کرد. این آمادگی را داریم برای اربعین به صورت نامحدود در ایران و عراق پذیرایی از زائران را داشته و به کمک عراقی‌ها برویم. البته این امر مسلم بر اجازه و دستور ستاد مبارزه کرونا است و اگر اربعین امسال نیز به صورت محدود برگزار شود برای ۵۰۰ موکب توانمند مجوز‌های لازم را از ایران و عراق گرفته و این تعداد موکب را به همراه خادمینشان به عراق اعزام می‌کنیم تا از زائرین پذیرایی کنند.
وی در پایان گفت: این امر بستگی به ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد و این موکب‌ها اغلب در قالب موکب‌های سلامت راهی عراق خواهند شد.

انتهای پیام/

 

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۲۷
خرداد

تولیت حرم مطهر امام حسین علیه السلام در ادامه خریداری ملک‌های اطراف حرم، فضای اطراف باب الرجاء حرم سیدالشهدا (ع) خریداری و عملیات تخریب آن آغاز شد تا به این ترتیب، توسعه حرم سالار شهیدان با سرعت بیشتری انجام شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، طرح توسعه حرم امام حسین (ع) در چهار فاز طراحی شده که نخستین فاز آن با همت ستاد بازسازی عتبات مزین بنام صحن حضرت زینب (س) در حا اجراست.
صحن حضرت زینب (س) در سمت باب القبله حرم امام حسین (ع) قرار دارد که البته این بخش شامل تل زینبیه، قتلگاه و خیمه‌گاه نیز می‌شود. منابع خرید املاک اطراف حرم که بسیار گران قیمت نیز است توسط تولیت حرم امام حسین و خیران عراقی تامین می‌شود.
صحن امام حسین (ع) و صحن امام زمان (عج) از دیگر فاز‌های طرح توسعه حرم امام حسین (ع) است که در مراحل بعدی، روند احداث آن آغاز می‌شود. بر همین اساس، اکنون نیز در ادامه فعالیت خادمان حسینی، بخش دیگری از اطراف حرم توسط تولیت خریداری شده است که عملیات تخریب آن آغاز شده؛ به طوری که بخشی از فضای اطراف باب الرجاء که بین باب القبله و باب قاضی الحاجات حرم سیدالشهدا (ع) قرار دارد، تخریب شد تا پس از مسطح سازی برای توسعه حرم ارباب آماده شود.

در ادامه تصاویری از آماده سازی برای توسعه حرم حسینی را مشاهده می‌کنید:

از کلیه برادران و خواهران محترم و خیّرین و ناذرین نیکوکار دعوت به عمل می آید تا با مشارکت خود در پروژه بازسازی و توسعه حرم مطهر امام حسین علیه السلام مزیّن به نام صحن و شبستان حضرت زینب سلام الله علیها در فیض ثواب این پروژه ماندگار به عنوان باقیات و الصالحات ابدی در بهترین نقطه عالم یعنی کربلای معلی سهیم شوند.

ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس آماده دریافت هدایا و نذورات نقدی و غیر نقدی مردم شریف و متدیّن این خطّه می باشد.

شماره کارت نزد بانک سپه ( بانک انصار سابق) : 6273817010056590

شماره حساب : 401142351411

آدرس ستاد: گنبدکاووس خیابان امام خمینی(ره) جنب بیمارستان شهدای 12 دی داخل کوچه ساختمان قدیم فرمانداری

تلفن تماس: 017-33333160-33341938

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۲۳
خرداد

 

خبرگزاری فارس/ خبرنگار: مریم سادات آجودانی- گلدسته‌های حرم امامین عسکریین (ع) در حمله تکفیری‌ها تخریب شد و پس از مدتی ستاد بازسازی عتبات اقدام به بازسازی آن کرد و اکنون گلدسته شمال شرقی حرم به عنوان آخرین گلدسته توسط ایرانیان در حال طلاکاری است.

حرم امامین عسکریین (ع) در سامرا با وجود غربت بسیار، همواره مقصد بسیاری از زائران بوده و در سال‌های اخیر با برقراری امنیت در این شهر، تعداد زائران امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) افزایش یافته است.

حرم امامین عسکریین (ع) دو بار توسط تکفیری‌ها تخریب شد؛ یک بار سوم اسفند ۱۳۸۴ و بار دیگر ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ شمسی که در آخرین حمله تکفیری‌ها گنبد و گلدسته حرم امامین عسکریین (ع) به صورت جدی تخریب شد.

پس از تخریب حرم توسط تکفیری‌ها و بعد از آن تعرض داعشی‌ها به این مکان مقدس، حرم امامین عسکریین (ع) به همت ستاد بازسازی عتبات بازسازی شد و با توجه به فروریختن گنبد و گلدسته‌های حرم سامرا، در اوایل دهه ۹۰ روند بازسازی این مکان مقدس آغاز شد و اکنون بزرگ‌ترین گنبد اعتاب مقدسه عراق متعلق به حرم امامین عسکریین (ع) است. البته گلدسته‌های این حرم که در سال‌های گذشته ساخته شد، به دلیل مقام‌سازی به طور کامل طلاکاری نشده بود که اکنون به همت ایرانیان در حال انجام است.

توسعه حرم سامرا با توجه به محدودیت‌هایی که در این شهر وجود دارد، با کُندی پیش‌ می‌رود. با این وجود ستاد بازسازی عتبات و همچنین خیران ایرانی در کنار نماینده آیت‌الله سیستانی برای بازسازی و توسعه حرم امامین عسکریین (ع) تلاش می‌کنند و در ایام کرونا پس از مذاکراتی که با طرف عراقی صورت گرفت، مهندسان و کارگران ایرانی از اواخر سال گذشته به این مکان مقدس اعزام شده‌اند.
 

طلاکاری آخرین گلدسته حرم امامین عسکریین (ع) آغاز شد

جعفر دهنوی، رئیس ستاد بازسازی عتبات در سامرا با اشاره به آغاز طلاکاری گلدسته‌های حرم امامین عسکریین (ع) می‌گوید: حرم امامین عسکریین (ع) چهار گلدسته دارد. دو گلدسته در سمت باب القبله حرم و دو گلدسته نیز در سمت ایوان شمالی طرح توسعه شبستان امام هادی (ع) قرار دارد. گلدسته‌های صحن شمالی در رواق امام هادی (ع) هنوز طلاکاری نشده  بودند که اکنون با همت ایرانیان روند طلاکاری گلدسته‌ها در حال انجام است. این امر در حالی است که در مرحله نخست طلاکاری گلدسته جنوبی حرم تا مأذنه گلدسته‌ها صورت گرفته بود.

 
.

وی با بیان اینکه طلاکاری گلدسته‌ها در چند دوره صورت می‌گیرد، می‌افزاید: در بخش شمالی گلدسته غربی تا زیر مأذنه طلاکاری شده است و در روزهای اخیر قسمت شرقی گلدسته‌های شمالی داربست بندی شده است تا روند نصب خشت‌ها طلای آن نیز انجام شود.

گلدسته شرقی حرم سامرا

هزینه خشت‌های طلای گلدسته حرم سامرا را ستاد بازسازی تأمین نکرده است

یکی از موضوعاتی که همواره نه تنها در کشور بلکه حتی در خارج از کشور نیز همواره مورد انتقاد برخی از افراد است، صرف هزینه‌های بالا برای بازسازی عتبات است و بسیاری از افراد تصور می‌کنند که هزینه بازسازی عتبات از سوی دولت و سایر نهادهای حکومتی تأمین می‌شود.

۲۱۰۰خشت طلا روی هر گلدسته حرم امامین عسکریین (ع) نصب می‌شود

این امر در حالی است که همه هزینه‌های بازسازی عتبات از سوی مردم و خیران تأمین می‌شود و حتی در طلاکاری گلدسته‌های حرم سامرا، هزینه هیچ کدام از خشت‌های طلا را ستاد بازسازی عتبات تقبل نکرده است؛ به طوری که به گفته دهنوی طلاکاری خشت‌ها به همت عتبه عسکریه (ع) تأمین شده است و ما روند اجرا و نصب خشت‌های طلاکاری گلدسته‌ها را انجام می‌دهیم و هر گلدسته تا مأذنه ۶۰ ردیف ۳۵ تایی یعنی ۲ هزار و ۱۰۰ خشت نیاز دارد که به همت ایرانیان در حال نصب است.

اتمام طلاکاری گلدسته‌های حرم سامرا تا اواسط تابستان سال جاری

علاوه بر این، محمد کریمی، معاون صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات با بیان اینکه گلدسته‌های حرم امامین عسکریین (ع) که زائران در هنگام ورود آن را مشاهده می‌کنند، طلاکاری شده است و در تصاویر نیز به زیبایی خودنمایی می‌کند، سال‌های گذشته تا مأذنه طلاکاری شده است، می‌گوید: اکنون ستاد بازسازی عتبات در تلاش است تا همه گلدسته‌ها را طلاکاری کند؛ به طوری که دو گلدسته باقی مانده نیز در حال طلاکاری است و اکنون فقط گلدسته شمال شرقی حرم باقی مانده است.

نصب کتیبه‌های قرآنی پس از اتمام طلاکاری مناره‌ها

وی در حالی که پیش‌بینی کرد تا اواسط تابستان روند طلاکاری گلدسته چهارم حرم امامین عسکریین (ع) نیز به پایان برسد، می‌افزاید: پس از اتمام روند طلاکاری گلدسته‌ها تا زیر مأذنه، کتیبه‌های قرآنی و مقرنس در بالای مأذنه‌ها نصب خواهد شد تا دیگر کار گلدسته‌های حرم سامرا به پایان برسد و تکمیل شود.

 

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۱۸
خرداد

صحن حضرت زینب (س) به عنوان فاز نخست طرح توسعه حرم امام حسین (ع) تاکنون حدود ۳۰ درصد و سازه بتنی این صحن نیز ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، صحن حضرت زینب (س) به عنوان فاز نخست طرح توسعه حرم امام حسین (ع) به همت ستاد بازسازی عتبات در حال ساخت است.

عملیات اجرایی صحن حضرت زینب (س) از اوایل سال ۹۴ در جوار حرم سیدالشهدا (ع) بین خیابان باب قبله، شهدا و جمهوری در مساحتی حدود پنج هکتار آغاز شد و در ماه‌های نخست شیوع کرونا که فعالیت در طرح‌های ستاد بازسازی عتبات متوقف شد، روند توسعه حرم حسینی ادامه داشت.

به گفته محمد جلال‌مآب، رئیس ستاد بازسازی عتبات حتی یک روز هم در اجرای این طرح وقفه ایجاد نشد و فقط تعداد نیروهای مستقر به دلیل مشکل در تردد و بسته بودن مرزها کاهش یافت.

محمدرضا بنی‌اسد راد، رئیس ستاد بازسازی عتبات کربلا به خبرنگار فارس گفت: هم‌اکنون سازه بتنی صحن حضرت زینب (س) حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و حدود ۱۸۰ نیروی ایرانی در کربلا برای توسعه حرم امام حسین (ع) مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه صحن حضرت زینب (س) بر اساس برآورد صورت گرفته تا سال ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود، افزود: صحن حضرت زینب (س) به طور کلی حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته است که امیدواریم با تلاش ایرانیان طرح توسعه حرم حسینی در زمان مقرر تکمیل و افتتاح شود.

در ادامه جدیدترین تصاویر از توسعه حرم سیدالشهدا (ع) در فاز نخست با عنوان صحن حضرت زینب (س) را مشاهده می‌کنید:

از کلیه خیّرین و ناذرین و دوستداران و محبّان اهل بیت علیهم السلام دعوت به عمل می آید با مشارکت و سهیم شدن در فیض ثواب توسعه حرم مطهر امام حسین علیه السلام و ساخت صحن و شبستان حضرت زینب سلام الله علیها با اهدای نذورات نقدی و غیر نقدی خود در این پروژه معنوی به عنوان باقیات و صالحات ماندگار به نام خود و اعضای خانواده و اموات خود ثبت نمایند.

انتهای پیام/

 

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۱۷
خرداد

خبرگزاری ایکنا/ خبرنگار: زهرا ایرجی-

معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای حضور نامحدود و یا محدود زائران ایرانی در اربعین ۱۴۰۰ گفت: امسال حداقل ۵۰۰ موکب ایرانی در اربعین ارائه خدمت می‌کند.

یوسف افضلی در گفتگو با ایکنا، با اشاره به آغاز ثبت‌نام موکب داران برای دریافت مجوز فعالیت در اربعین ۱۴۰۰، گفت: در گذشته مجوز‌های موکب‌داری برای یک سال صادر و موکب‌داران باید هر ساله این مجوز را تمدید می‌کردند، اما از این پس این مجوز برای فعالیت سه سال موکب‌داران صادر می‌شود.
وی ادامه داد: افرادی که پروانه موکب‌داری دارند می‌توانند پروانه خود را تمدید کنند، افرادی هم که علاقه‌مند هستند در اربعین سال جاری در قالب موکب به زائران امام حسین (ع) خدمت کنند هم می‌توانند درخواست خود را به ستاد بازسازی عتبات عالیات ارسال کنند.
افضلی از استقبال خوب موکب‌داران برای حضور در اربعین ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: امیدواریم اربعین امسال بدون محدودیت برای زائران برگزار شود و حداقل بین یک تا دو میلیون زائر ایرانی در آن حضور داشته باشد و موکب‌داران ایرانی هم بتوانند در کنار موکب‌داران عراقی به زائران خدمت کنند. البته این اقدام در صورت موافقت ستاد ملی کرونای ایران و مسئولان عراقی امکان‌پذیر است.
وی در خصوص تعداد موکب‌های اربعین ۱۴۰۰، گفت: اگر تعداد زائران محدود باشد و موکب‌ها نیز به صورت محدود در اربعین حضور داشته باشند، برنامه‌ریزی شده است که ۵۰۰ موکب ایرانی در اربعین حاضر شوند. در این صورت موکب‌های توانمند و موکب‌هایی که از ترکیب چند موکب کوچک تشکیل شده در اربعین حاضر خواهند شد.
معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای واکسیناسیون موکب‌داران پیش‌بینی شده است، گفت: ستاد اربعین وزارت کشور اعلام کرده در صورت اجازه ستاد ملی کرونا مبنی بر حضور موکب‌داران در اربعین خادمان موکب‌ها واکسینه خواهند شد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال عدم حضور زائران ایرانی در اربعین هست، گفت: اگر حضور نامحدود و یا محدود زائران ایرانی در اربعین امکان‌پذیر نباشد، موکب‌های اربعین در داخل کشور فعالیت‌های خیریه خواهند داشت.
افضلی ادامه داد: طی دو سال اخیر نیز موکب‌های اربعین در سراسر کشور مشغول خدمات‌رسانی به محرومان بودند و موکب‌های سلامت، موکب‌های حرم عشق (جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای بازسازی عتبات عالیات)، موکب‌های عاطفه برای جمع‌آوری کمک ویژه دانش‌آموزان بی‌بضاعت و کمک‌های مؤمنانه و نیز در حوادث غیر مترقبه از جمله وقوع سیل و زلزله به مردم آسیب‌دیده کمک می‌کردند. موکب‌ها تهیه جهیزیه، کمک‌های مؤمنانه در ماه رمضان و بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده در زلزله را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
وی در خصوص آخرین وضعیت بازسازی عتبات عالیات، گفت: تکمیل صحن حضرت زهرا (س) که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد، طی شش ماه آینده تکمیل می‌شود تا ۱۰۰ هزار نفر در ایام اربعین بتوانند از آن استفاده کنند. در اربعین امسال هم امکان استفاده ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر از این صحن وجود دارد.
معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات در خصوص صحن عقیله بنی‌هاشم که در جوار حرم امام حسین (ع) در حال ساخت است، گفت: سال گذشته ۳۰ هزار زائر در اربعین از این صحن استفاده کردند، امسال هم حداقل ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر امکان استفاده از این صحن را خواهند شد.
وی اعلام کرد: در صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) تل زینبیه که قبلاً ۵۰۰ متر بود اکنون به سه هزار متر افزایش یافته و اربعین امسال امیدواریم به طور کامل بتوانیم از این بخش صحن استفاده کنیم. ساخت سرویس‌های بهداشتی نیز در این بخش به اتمام خواهد رسید تا زائران بتوانند از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۱۰
خرداد

مدیر اربعین ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به هماهنگی صورت گرفته با مسئولان وزارت بهداشت گفت: موکب‌داران اربعین حسینی قبل از اعزام به عراق واکسن کرونا دریافت می‌کنند.

حمید افضلی در همایش مدیران اجرایی موکب‌های آبادان، خرمشهر و شادگان اظهار داشت: بر اساس تعامل بین ۲ کشور ایران و عراق امسال در خصوص تعداد زائران اربعین با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا در ستاد مرکزی تصمیم‌گیری خواهد شد.
وی افزود: در صورت تامین واکسن کرونا متناسب با نیاز، پیش‌بینی می‌شود اربعین امسال بین چهار تا پنج میلیون زائر به عتبات عالیات عراق اعزام شوند البته اگر نتوانیم مقدار واکسن مورد نیاز این تعداد زائر را تامین کنیم برای زائران محدودیت ایجاد می‌شود ضمن اینکه در صورت حاد شدن وضعیت شیوع کرونا در داخل کشور و یا در کشور عراق موضوع اعزام زائران اربعین حسینی امسال نیز منتفی خواهد شد.
افضلی با بیان اینکه مسئولان ستاد اربعین باید از هم اینک کار خود را آغاز کنند و نهایت توان خود را برای تامین امکانات و زیر ساخت‌ها بکار گیرند گفت: موکبداران برای تهیه وسایل سرمایشی، یخچال و فریزر برای نگهداری مواد غذایی همچنین تهیه آبسردکن از هم اکنون اقدام کنند.
مدیر اربعین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور افزود: برنامه راهبردی این ستاد احداث موکب‌ها در مکانی ثابت است تا بتوان بهتر به زائران خدمات رسانی کرد ضمن اینکه برای استقرار موکب‌ها در مرز شلمچه اولین کاری که باید انجام شود حل مشکل زمین برای احداث موکب‌های دائمی است تا بتوان زیرساخت‌ها را در مرز شلمچه آماده کرد.
افضلی بیان داشت: موکب‌داران اربعین در عراق بدون مدیریت کلان به زائران خدمت رسانی می‌کنند و هر کدام کار خود بر اساس وظیفه انجام می‌دهند و هیچ زائری در این ایام بدون اسکان و غذا نمی‌ماند.
وی تصریح کرد: امروز اگر ساختار موکب داری توانسته جایگاه خود را پیدا کند ناشی از عملکرد خوب موکب داران و اعتماد مردم به آن‌ها است چرا که حوزه کار ما بسیار حساس و با اعتقادات مردم عجین شده است.
بر اساس تقویم رسمی کشور پنجم مهرماه ۱۴۰۰ مصادف با اربعین حسینی است. مرز‌های شلمچه و چذابه ۲ گذرگاه تردد زائران اربعین حسینی در استان خوزستان می‌باشند. زائران ایرانی در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی سال گذشته (۱۳۹۹) به دلیل شیوع کرونا توفیق تشرف پیدا نکردند.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۰۸
خرداد

موکب‌های اربعینی که سال گذشته در حماسه اربعین حضور نداشتند، امسال برای خدمت به مردم رکورد زدند و ماه گذشته با کمک بیش از ۵۲ میلیارد تومانی، در کنار راه‌اندازی آشپزخانه‌ها و کمک مؤمنانه، به بازسازی منازل و آزادی زندانیان پرداختند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، موکب‌های اربعینی که یادگار شهید قاسم سلمیانی هستند، سال گذشته با توجه به حضور نیافتن ایرانیان در پیاده‌روی اربعین، به جای خدمت به زوار حسینی به مهار کرونا و کمک به نیازمندان پرداختند؛ به طوری که از ابتدای شیوع کرونا در کنار ضدعفونی معابر و خیابان‌ها و همچنین تولید ماسک و توزیع مواد ضدعفونی و حتی ساخت روشویی برای شستن دست‌ها، با توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر کمک مؤمنانه و مواسات، آشپزخانه‌های اربعینی را این بار برای نیازمندان راه‌اندازی کردند و روزانه چند هزار پرس غذا طبخ و توزیع کردند.

البته اقدامات موکب‌های اربعینی تا مدتی به خوبی طی شد، ولی از اواسط تابستان سال گذشته موکب‌‌ها خود را برای حضور در حماسه اربعین و خدمت به زوار امام حسین (ع) آماده کردند. اما پس از نپذیرفتن زائر خارجی از سوی عراق همزمان با اربعین حسینی، هیچ موکبی به عراق اعزام نشد و موکب‌های اربعینی در طرح مهر حاج قاسم به نیازمندان کمک کردند؛ به طوری که به گفته محمد جلال مآب، رئیس ستاد بازسازی عتبات، امسال نیز در صورتی که حماسه اربعین بدون زائران ایرانی برگزار شود، موکب‌ها در ایران برای مهار کرونا و خدمت به مردم فعالیت خواهند داشت.

امسال نیز با آغاز سال جدید، کمک‌های مؤمنانه به نیازمندان ادامه پیدا کرد و در هر مرحله موکب‌های اربعینی در کنار شناسایی نیازمندان، بین خانواده‌های کم‌برخوردار و به ویژه مناطق محروم بسته‌های معیشتی توزیع کردند.

در کشور بیش از ۲ هزار موکب به ثبت رسیده است که در این بین حدود ۵۰۰ موکب بسیار فعال هستند و نه تنها در بلایای طبیعی، بلکه در بحران‌ها نیز وارد عمل می‌شوند تا بتوانند به هموطنان خود کمک کنند؛ به طوری که از ابتدای شیوع کرونا برخی از این موکب‌ها اوایل با تولید و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی و پس از آن بسته‌های غذایی از مردم به ویژه نیازمندان حمایت کردند.

۳۰۰ موکب اربعینی در اردیبهشت ماه پای کار آمدند

در ماه گذشته به ویژه همزمان با ماه مبارک رمضان نیز این موکب‌ها در چند گروه به نیازمندان خدمات ارائه دادند. بخشی از موکب‌ها در حوزه تغذیه و مواد غذایی و بخشی دیگر در حوزه اعطای وام و کمک‌های دارویی و همچنین برخی با تأمین جهیزیه برای خانواده‌های نیازمند وارد عمل شدند؛ به طوری که طی یک ماه اخیر ۳۰۰ موکب فعالیت خود را در این زمینه ادامه دادند و منتظر حضور در حماسه اربعین و خدمت به زوار اربعین حسینی نشدند.

به گفته یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین، در یک ماه گذشته موکب‌های اربعینی در حوزه‌های مختلف به یاری نیازمندان شتافتند.

توزیع ۸۸۹ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان

یکی از مهم‌ترین اقدامات موکب‌های اربعینی، توزیع بسته معیشتی بین نیازمندان در مناطق محروم کشور بود که در این زمینه افضلی می‌گوید: «۸۸۹ هزار بسته معیشتی به ارزش ۲۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بین نیازمندان در ماه گذشته توزیع شد و سعی کردیم بسته‌های معیشتی با مدیریت ستاد بازسازی عتبات در استان‌ها بین نیازمندان واقعی توزیع شود تا گره‌ای از مشکلات آنها باز کرده باشیم.»

آشپزخانه‌های موکب‌های اربعینی برای طبخ و توزیع غذای بین نیازمندان راه‌اندازی شدند

موکب‌های اربعینی که هر سال در ایام اربعین در دو بخش اسکان و تغذیه فعال هستند، در ایام کرونا در بخش تغذیه نیز حضوری فعال داشتند؛ تا جایی که برخی از این موکب‌ها آشپزخانه‌ها راه‌اندازی کردند و برای نیازمندان غذای گرم پختند. افضلی، آماده‌سازی یک میلیون و ۱۷۰ هزار پرس غذای گرم به ارزش بیش از ۲۵ میلیارد تومان را از دیگر اقدامات موکب‌ها در ماه گذشته عنوان می‌کند و می‌گوید: «موکب‌های اربعینی امسال از ابتدای ماه رمضان تا پایان اردیبهشت با راه‌اندازی آشپزخانه‌ها در منازل و حتی حسینیه‌ها در کنار سایر خیران برای نیازمندان غذای گرم طبخ و توزیع کردند و حتی برخی از موکب‌داران طبخ غذا در ماه رمضان را از ظهر تا حوالی سحرگاه ادامه می‌دادند و در طول یک روز دو نوع غذا بین نیازمندان توزیع کردند. همچنین برخی از این موکب‌ها نانوایی‌هایی را در کنار آشپزخانه‌ها تدارک دیدند و برخی دیگر نیز به جای راه‌اندازی نانوایی، با هزینه پخت چند تنور، سعی کردند نان را نیز در سفره مردم تأمین کنند؛ به طوری که در ماه گذشته که همزمان با ماه مبارک رمضان بود، بیش از ۷۱۰ قرص نان بین مردم توزیع شد.»

آزادی ۱۹ زندانی با کمک اربعینی‌ها

در کنار کارهایی که شاید دور از انتظار موکب‌های اربعینی نبود، به ویژه توزیع بسته معیشتی و غذای گرم، موکب‌های اربعینی امسال برای آزادی زندانیان نیز همدل شدند؛ تا جایی که برخی از موکب‌داران از شمال تا جنوب کشور با همراهی یکدیگر خانواده‌های نیازمند و برخی بانوان و کودکان جرایم غیرعمد را شناسایی کرده و موفق به آزادی آنها شدند که در این زمینه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان جمع‌آوری شد و ۱۹ زندانی غیرعمد به واسطه کمک اربعینی‌ها آزاد شدند که همزمان با عید فطر در کنار خانواده‌های خود بودند. حتی بعضی از موکب‌داران توانستند از خانواده برخی از زندانیان محکوم به اعدام نیز رضایت بگیرند و واسطه آزادی زندانیان شوند.

اعطای وام برای کمک به خانواده‌های کم‌برخوردار

علاوه بر این، اعطای وام به خانواده‌های نیازمند به ویژه افرادی که با شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها در اردیبهشت امسال در تأمین معاش با مشکلاتی مواجه شدند، از دیگر فعالیت موکب‌های اربعینی به شمار می‌رود که به گفته معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات ۸۵۰ میلیون تومان برای اعطای وام جمع‌آوری به خانواده‌های نیازمند اعطا شد.

افضلی درباره کمک مالی به نیازمندان نیز می‌گوید: «۱۱۴ میلیون تومان به عنوان کمک مالی به نیازمندان از سوی موکب‌های اربعینی جمع‌آوری و در اختیار نیازمندان قرار گرفت که در کنار بسته‌های معیشتی سعی شد این کمک‌های مالی نیز به دست افراد نیازمند برسد. البته برخی از این مبالغ برای تأمین وسایل ضروری خانه نیازمندان بود و بخشی هم برای بازسازی آن.»

حدود ۶۰۰ میلون تومان در یک ماه برای بازسازی منازل نیازمندان هزینه شد

وی همچنین با بیان اینکه موکب‌های اربعینی امسال در ادامه طرح مهر حاج قاسم که از سال گذشته اجرایی شده، برای ساخت و بازسازی منازل نیازمندان نیز وارد عمل شدند، می‌افزاید: «۵۹۵ میلیون تومان برای کمک به ساخت منازل نیازمندان در یک ماه اخیر جمع‌آوری و هزینه شد که به لطف خداوند برخی از منازلی که حتی امکان سکونت در آن وجود نداشت، بازسازی و تعمیر شدند.»

۶ زوج جوان با کمک اربعینی‌ها در اردیبهشت به خانه بخت رفتند

البته در کنار بازسازی منازل، احداث مدرسه و سرویس بهداشتی در برخی مناطق کشور نیز از دیگر اقداماتی است که در دستور کار موکب‌های اربعینی قرار دارد و در مدت یک سال حضور فعال در کشور، برنامه‌ریزی شده است. همچنین با توجه به اینکه در آستانه ماه‌ شادی ائمه اطهار (ع) قرار داریم، موکب‌های اربعینی در ماه گذشته با تخصیص بیش از ۶۰ میلیون تومان جهیزیه و لوازم ضروری برای آغاز زندگی مشترک تأمین کرده و ۶ زوج جوان را به خانه بخت فرستادند. قرار است این اقدام در ماه‌های آینده نیز تداوم یابد و بخشی از هزینه‌های موکب‌های اربعینی به ازدواج آسان تخصیص یابد تا از این طریق فرهنگ ازدواج آسان ترویج یافته و دیگر به دلیل نداشتن جهیزیه، دختری نگران ازدواج نباشد.

ارسال محموله دارویی به بیمارستان‌ها توسط موکب‌های اربعینی

اردیبهشت امسال که شیوع کرونا در کشور در وضعیت قرمز قرار داشت و بسیاری از مردم گرفتار این ویروس منحوس شده بودند، با توجه به هزینه بالای درمان کرونا در بیمارستان، برخی از بیماران جرأت نداشتند به پزشک مراجعه کنند. در همین زمینه موکب‌های اربعینی ضمن کمک به بیماران کرونایی و ارائه تجهیزات و داروهای مورد نیاز، سعی کردند افرادی را که به دلیل مشکل مالی برای درمان کرونا به پزشک مراجعه نمی‌کنند، به صورت رایگان بستری و درمان کنند که در این زمینه، ستاد بازسازی عتبات استان کرمانشاه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و وسایل پانسمان، تزریقات و محموله دارو را در اختیار بیمارستان‌های این استان قرار داده است. در این زمینه افضلی می‌گوید: «۴۰ میلیون تومان برای تأمین داروی مورد نیاز نیازمندان همزمان با اردیبهشت ماه در اختیار کادر درمان قرار گرفت.»

اربعینی‌ها با بیش از ۵۲ میلیارد تومان در یک ماه به کمک نیازمندان رفتند

موکب‌های اربعینی در یک ماه گذشته توانستند با اقداماتی که عملیاتی کردند، دل بسیاری از خانواده‌های ایران زمین را شاد کنند؛ تا جایی که فقط تا نیمه ماه رمضان بیش از ۲ میلیارد تومان به بسته معیشتی و توزیع نان بین نیازمندان اختصاص یافت که تا پایان اردیبهشت این اقدامات در کنار فعالیت‌های دیگر موکب‌ها به بیش از ۵۲ میلیارد تومان افزایش یافت.

به گفته دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین، کمک‌های مؤمنانه و تلاش موکب‌ها همچنان ادامه دارد و با توجه به اینکه وضعیت اربعین امسال هنوز مشخص نیست، آنان سعی داریم که موکب‌های فعال را برای کمک به نیازمندان کشورمان فعال نگه دارند تا علاوه بر ایجاد دلگرمی برای نیازمندان، قدمی برای خوشحالی حاج قاسم که همواره هدفش رفاه بیشتر مردم بود، برداریم.

به گزارش فارس، تفاهم‌نامه اربعین هنوز بین ایران و عراق امضا نشده است، اما در صورتی که عراق با اعمال محدودیت از زوار خارجی دعوت کند، ستاد بازسازی عتبات به عنوان متولی موکب‌های اربعینی آمادگی اعزام ۵۰۰ موکب به عراق در حماسه اربعین را خواهد داشت و قرار است در ماه‌های آینده این موکب‌ها را برای خدمت رسانی به زوار اربعینی فعال کند.

انتهای پیام/

 

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس