ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس

اخبار و اطلاعات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس را در این وبلاگ بخوانید

ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس

اخبار و اطلاعات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس را در این وبلاگ بخوانید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

۲۶
مرداد

معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات کرمان گفت: جهت ساخت گنبد مطهر امام حسین (ع) و بازسازی عتبات هیچ اعتبار دولتی هزینه نشد و نکته قابل توجه این است که پول این نذورات در داخل ایران و برای خرید مصالح مورد نیاز استفاده شد.

محمد بیدشکی، در رابطه با روند ساخت گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) گفت: کار ساخت گنبد مطهر حرم امام حسین (ع) تقریبا در کرمان تمام شده است، بخشی از گنبد توسط ۸ تریلر منتقل شده و قرار است مابقی گنبد بعد از اربعین به کربلای معلی منتقل شود.
بیدشکی توضیح داد: قبل از شروع ساخت گنبد به مدت سه سال مطالعات و روش‌های علمی انجام شد، از فروردین ۹۴ تاکنون یعنی بیش از ۴ سال ساخت گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) به طول انجامید.
وی تاکید کرد: جهت ساخت گنبد مطهر امام حسین (ع) و بازسازی عتبات هیچ اعتبار دولتی هزینه نشد و نکته قابل توجه این است پول این نذورات که شامل وجه نقدی و طلاجات بوده است در داخل ایران و برای خرید مصالح مورد نیاز استفاده شده است به نوعی می‌توان گفت که هزینه شدن پول مردم ایران در داخل کشور کمک به اشتغالزایی و اقتصاد مقاومتی است.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات کرمان با اشاره به اینکه ۱۵ هزار خشت طلا روی گنبد جدید کار می‌شود، گفت: خشت‌ها از جنس مس است که با توفیق مردم استان کرمان، از طرف کارخانه مس سرچشمه تامین شده و ان‌شاءالله آب طلاکاری خشت‌ها در کربلا انجام می‌شود.

بیدشکی در حاشیه بازدید جمعی از اعضای هیأت شهدای بیت‌الله‌الحرام کرمان از پروژه ساخت گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) اظهار داشت: در این آیین بعد از سقوط صدام در کشور عراق، به خاطر ساخت و ساز‌هایی که در اطراف حرم مطهر امام حسین (ع) در کربلا صورت گرفت، شعاع دید گنبد کم شد و به همین دلیل متولیان امر تصمیم گرفتند گنبد بزرگ‌تری برای نصب بر حرم مطهر ساخته شود.
معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات کرمان افزود: با واگذاری این پروژه به ستاد بازسازی عتبات استان کرمان، کار مطالعات اولیه برای طراحی چگونگی ساخت گنبد توسط اساتیدی از دانشگاهیان و مهندسان فنی آغاز شد و مقرر شد گنبدی با بتن و آهن به صورت پیچ و مهره‌ای ساخته شود.
بیدشکی بیان کرد: فریم و اسکلت فولادی گنبد در کارخانه اوتک تهران ساخته و در اراک گالوانیزه و به کرمان منتقل شد؛ در این‌جا دوبار باز و بست و اشکالات احتمالی برطرف شد.
وی افزود: این گنبد با ۲۱.۵ متر ارتفاع، ۷.۵ متر از گنبد فعلی حرم مطهر بالاتر و حجم آن از لحاظ قطر نیز ۱.۵ برابر گنبد فعلی است.
معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات کرمان با اشاره به اینکه گنبد قدیمی فعلی به عنوان یک اثر تاریخی در یونسکو ثبت شده، گفت: این گنبد کاملا مقاوم‌سازی و بخش‌هایی از آن بتن آرمه شده و گنبد جدید روی آن قرار می‌گیرد.
بیدشکی اضافه کرد: در حال حاضر دو گنبد روی حرم مطهر قرار دارد و گنبد ساخته شده در کرمان، سومین گنبدی است که روی حرم مطهر نصب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ هزار خشت طلا روی گنبد جدید کار می‌شود، اظهار داشت: خشت‌ها از جنس مس است که با توفیق مردم استان کرمان، از طرف کارخانه مس سرچشمه تامین شده و ان‌شاءالله آب طلاکاری خشت‌ها در کربلا انجام می‌شود.
بیدشکی یادآور شد: همزمان با ساخت گنبد در کرمان، کار مقاوم‌سازی حرم مطهر در کربلا و لاغر سازی ستون‌های اطراف ضریح نیز از سال ۱۳۹۴ آغاز شد؛ این مراحل به دلیل شکاف‌هایی که در دیوار‌ها ایجاد شده بود و همچنین گلوله‌باران شهر کربلا و حرمین مطهر توسط صدام، آسیب‌ها و خسارت‌های زیادی دیده بود که کار بازسازی و مقاوم‌سازی آن ضرورت داشت.
وی با بیان این‌که مقاوم سازی به‌خوبی انجام شد، ابراز کرد: حرم و ستون‌های اطراف آن مستحکم شد به طوری که تحمل وزن گنبد فعلی و گنبد جدید را نیز دارد.
بیدشکی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از بافت قدیم حرم، بتن آرمه و ضد انفجار شده و برای حداقل ۴۰۰-۵۰۰ سال آینده مقاوم شده است.
وی گفت: در بحث لاغرسازی ستون‌های اطراف ضریح مطهر، فاصله ۱.۷۰ متری به بیش از ۴ متر رسیده و برای ایام شلوغی حرم مانند اربعین و عاشورا، گشایش خوبی صورت گرفته و زیارت زائران راحت‌تر انجام می‌شود.
معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات کرمان، کار‌های صورت گرفته در حرم مطهر امام حسین (ع) و ساخت گنبد را در دنیا بی‌نظیر عنوان کرد و افزود: این پروژه‌ها با نظارت و کمک مشاورین خبره و اعضایی از هیات علمی دانشگاه‌های کشور به سرانجام رسیده است.
وی با اعلام این‌که کار ساخت گنبد در کرمان به پایان رسیده و تعدادی از قطعات آن با ۸ تریلر به کربلا منتقل شده، گفت: مابقی قطعات نیز تا اربعین انتقال داده می‌شود.
بیدشکی خاطرنشان کرد: همه هزینه‌های ساخت گنبد و مقاوم سازی حرم مطهر در کربلا از محل نذورات مردمی (از سراسر کشور) صورت گرفته و مبالغی که مردم اهدا کرده‌اند، صرف خرید مصالح از داخل کشور و رونق کارخانجات و کمک به اشتغال‌زایی شده است.

پ.ن :

از عموم مردم عزیز دعوت می کنیم با توجه به نزدیک شدن به ماه محرم، ماه عزای امام حسین «ع» و شهدای دشت کربلاو همچنین بسته بودن راه کربلا و عتبه مقدسه، می توانند با اهدای نذورات نقدی و غیر نقدی خود مشارکت نمایند در بازسازی و توسعه حرم مطهر امام حسین «ع» و تکمیل نهایی گنبد جدید بارگاه ملکوتی حضرت سیدالشهداء «ع» و سهیم شوند در ثواب این عمل کوثرانه به عنوان باقیات و صالحات ماندگار

با مراجعه مستقیم به دفتر ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس به منظور اهدای نذورات و هدایای نقدی و غیر نقدی خود و همچنین مراجعه به بانک ها و دستگاههای خودپرداز می توانند نذورات نقدی خود را به شماره کارت 3351-7423-8110-6273 واریز نمایند و در فیض ثواب آن سهیم شوند.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۲۰
مرداد

در اسلام شعار در جایگاه مهمی قرار دارد، چرا که شعار می‌تواند چراغ راه هدایت و رسیدن به هدف در رابطه با موضوعات مختلف باشد.

امسال به دلیل شرایط کرونا، وضعیت برپایی اربعین هنوز مشخص نیست و طرف عراقی نیز تصمیم در این رابطه نگرفته است.

انتخاب شعار الزامی برای برپایی مراسم به وجود نمی‌آورد. اما با انتخاب شعار امسال اربعین، میخواهیم بگوییم که ما راه امام حسین (ع) را فراموش نمی‌کنیم و دلباخته سیدالشهدا (ع) هستیم.

 

انتهای پیام/
 

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۲۰
مرداد

معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات از تدوین سه برنامه با مشارکت موکب‌های ایرانی در خصوص آئین اربعین امسال خبر داد.

به گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، یوسف افضلی در نشست هم اندیشی با مسئولان تعدادی از مواکب استان تهران گفت: با توجه به اینکه مردم، عشایر و مسئولان عراق، میزبانان اصلی مراسم اربعین حسینی هستند، منتظر تصمیم و اعلام رسمی آنان در خصوص چگونگی برپایی این کنگره عظیم جهانی هستیم.
وی افزود: با توجه به فرصت اندکی که تا موسم اربعین حسینی باقی است، برنامه‌های مختلفی با فرض برگزاری عمومی، برگزاری محدود و عدم برگزاری مراسم اربعین حسینی با مشارکت مسئولان مواکب ایرانی در حال تدوین نهایی است.
دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین حسینی با تاکید بر اینکه تابع تصمیم مجامع رسمی مانند ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت در خصوص برپایی آئین‌های مذهبی هستیم اظهار داشت: در برنامه اول با فرض برگزاری عمومی کنگره عظیم اربعین حسینی، محور فعالیت موکب‌های ایرانی بجای تغذیه، بر ارائه خدمات سلامت محور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی متمرکز خواهد شد.
افضلی ادامه داد: براساس برنامه دوم با فرض محدود شدن مراسم اربعین به شهروندان عراقی، این آمادگی وجود دارد تا چند موکب ایرانی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای ارائه خدمات سلامت محور به برادران عراقی اعزام کنیم.
وی در خصوص برنامه سوم یعنی عدم برگزاری کنگره عظیم اربعین حسینی توضیح داد: در این صورت از ظرفیت مواکب ایرانی در رزمایش کمک مومنانه، مقابله با کرونا، ارائه خدمات سلامت محور و فعالیت‌های جهادی در بازسازی مناطق محروم استفاده خواهد شد.
معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: هم اکنون در حال رایزنی با مسئولان عتبه‌ها و دولت عراق هستیم تا در صورت موافقت آنان، در ایام محرم، دو یا سه موکب سلامت ایرانی را به صورت پایلوت و با رعایت سخت‌ترین پروتکل‌های بهداشتی به عراق اعزام کنیم.
وی در پایان از فعالیت جهادی موکب‌های ایرانی طی ماه‌های اخیر در قالب رزمایش کمک مومنانه و مقابله با کرونا تجلیل کرد.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۱۶
مرداد

ترمیم و مقاوم‌سازی یکی از مناره‌های حرم امامین جوادین علیهماالسلام در کاظمین توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان در حال انجام است.

به گزارش معاونت فرهنگی و روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات کرمان، حرم امامین جوادین(ع) در کاظمین بزرگ‌ترین اعتاب مقدسه عراق است که آرامگاه دو امام شیعیان امام کاظم(ع) و امام جواد(ع) در آن‌جا قرار دارد. حرم مطهر کاظمین بیش از 14 هزار مترمربع مساحت دارد که با ساختمان‌ها و مناطق اطراف مربوط به حرم، به  26 هزار مترمربع می‌رسد.

ستاد بازسازی عتبات عالیات  در سال‌های اخیر اقدامات ارزنده‌ای انجام داده که طلاکاری گنبدها، کاشی‌کاری و سرامیک کردن صحن‌ها و توسعه صحن صاحب‌الزمان(عج) بخشی از این اقدامات است.

با کج شدن یکی از چهار گلدسته تاریخی حرم مطهر امامین جوادین(ع) به انحنای 80 سانتی‌متر و خطر سقوط این گلدسته، بررسی ابعاد خطر در دستور کار متولیان حرم مطهر قرار گرفت.

تولیت آستان مقدس امامین جوادین(علیهماالسلام) به دنبال یافتن گروه متخصصی برای مهار این مناره از خطر سقوط و اجرای طرح مقاوم‌سازی آن بودند که با دیدن توانمندی مهندسان ایرانی در اجرای طرح مقاوم‌سازی و تقلیل ستون‌های حرم مطهر امام حسین(ع) از ستاد بازسازی عتبات عالیات برای اجرای این پروژه مهندسی بسیار پیچیده درخواست کمک کردند.

مذاکرات فنی با حضور نمایندگان تولیت آستان امامین جوادین(ع) و گروه مشاوران پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات  برگزار شد که در نهایت پیشنهاد تیم مشاورین پروژه ترفیع گنبد حرم امام حسین علیه‌السلام با مسئولیت ستاد بازسازی عتبات کرمان پذیرفته شد. بررسی‌های فنی و مهندسی نشان می‌دهد که به علت سست بودن بستر مناره، خطر ریزش آن در حین انجام پروژه جدی است و چون می بایست اصل مناره به علت تاریخی و سنتی بودن آن حفظ شود، تصمیم گرفته شد تا با ساخت سازه پوششی فولادی «ساپورت»، کار مقاوم سازی ا انجام شود.

در راستای این امر قطعه زمینی برای تجهیز کارگاه و استقرار نیرو به  ستاد بازسازی عتبات کرمان واگذار گردید و همچنین تیم نقشه‌بردار فعالیت خود را آغاز کردند و یک گروه ژئوتکنیکال به درخواست پرفسور قهرمان معروف به "پدر خاک ایران" مشاور ستاد عتبات کرمان، با تجهیزات لازم به‌منظور بررسی بخش‌های زیرین مناره  به محل اعزام شد.

این گروه با ایجاد گمانه های متعدد از کف مناره تا عمق 25 متری نمونه‌برداری و پس انجام آزمایشات لازم، نتایج آن را به مشاورین پروژه ارائه نمودند.

مشاورین بر اساس نتایج حاصله از وضعیت سازه قدیمی نسبت به طراحی چگونگی حفظ و مقام‌سازی مناره اقدام نمودند.

پس از طراحی و انجام محاسبات دقیق علمی،  با انجام عملیات تزریق نوع خاصی از بتن تا عمق 10 متری در پی این مناره با استفاده از دانش و فناوری بسیار بالا برای نجات گلدسته‌ی کج شده اقدام شد.

با تزریق   نوع خاصی از سیمان، فونداسیون مناره‌ی کج شده تثبیت و تقویت گردید و شرایط برای اجرای مرحله بعدی عملیات مقاوم‌سازی مناره آماده شد.  

پس از اتمام این مرحله از عملیات تثبیت و تقویت پی، کار روی تقویت خود مناره با ایجاد یک سازه پوششی فولادی بسیار قوی آغاز گردید که این مرحله نیز با تکنیک و روشی خاص ابتدا با اجرای شمع گذاری تا عمق 10 متری زمین پایه های این سازه موقت نگهدارنده محکم و تا ارتفاع 40 متری دور مناره با موفقیت نصب گردید.

درمرحله بعد شمع گذاری و اجرای سرشمع و بتن ریزی کف مناره انجام شد، سپس اجرای بتن مسلح از کف  حرم تا بام و در نهایت کل سازه‌ی مناره در دستور کار قرار گرفت که تاکنون از کف حرم تا بام و بخشی از مناره با لطف خدا انجام شده و پیش‌بینی می‌شود ان‌شاالله طبق جدول زمانبندی سال 1399 مابقی  کار ترمیم و مقاوم‌سازی و تثبیت این مناره‌ی عظیم به اتمام برسد.

بدین وسیله با لطف الهی و عنایت خاص امامین جوادین(ع) و تلاش بی‌وقفه مهندسین و مجریان ستاد بازسازی عتبات کرمان، مناره‌ی حرم مطهر از خطر سقوط و تخریب رهایی یافت.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۱۳
مرداد

احداث صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) در طرح توسعه حرم امام حسین (ع) تاکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. در این طرح، بخش زیارتی به مساحت ۵۲ هزار مترمربع درنظر گرفته شده است.

طرح توسعه حرم مطهرامام حسین (ع) با عنوان صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) طراحی و برنامه ریزی شد که در مرحله نخست خرید ملک‌های اطراف حرم سیدالشهدا (ع) در دستور کار قرار گرفت و از سال ۱۳۹۴ روند اجرایی احداث صحن عقیله بنی‌هاشم (س) به مساحت ۵ هکتار آغاز شد.

طرح توسعه حرم حضرت سیدالشهداء علیه السلام در بخش‌های مختلف امام حسین(ع) بود که صحن عقیله بنی‌هاشم (س) در قسمت غربی حرم مطهر پیش‌بینی شده و در این طرح، علاوه بر بخش زیارتی، موزه و مضیف، زیرگذر و دارالضیافه و حتی تل زینبیه نیز تعریف شده است.

با توجه به اینکه در عمق حدود ۲.۵ متری از سطح زمین در زیر حرم و در مجموع شهر کربلا، آب قرار دارد و همچنین صحن و ساختما‌ن‌هایی که در طرح توسعه ساخته می‌شود، نباید بلندتر از حرم امام حسین (ع) باشد، برای ساخت صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) نیاز به آب بندی زمین بود که بر این اساس مرحله آب‌بندی زمین و سدبند در حوالی حرم امام حسین (ع) به مساحتی بالغ بر ۱۲۰ هزار مترمربع به همت متخصصان و مهندسان ایرانی به منظور جلوگیری از نفوذ آب به سازه انجام شد.

پس از آن، مرحله بتن‌ریزی صورت پذیرفت. بعد از مرحله مقاوم‌سازی، دیوار‌های ساختمان در طرح توسعه حرم امام حسین (ع) زده شد و به گفته طراحان این صحن، قرار است سه طبقه زیر زمین ساخته شود، به طوری که بخش اداری و حتی زیارتی در طبقات زیرین قرار دارد.

با احداث صحن عقیله بنی‌هاشم (س)، ۲۳۰ هزار مترمربع فضا به حرم امام حسین (ع) تعلق می‌گیرد و زائران در ایام شلوغ مانند اربعین حسینی به راحتی می‌توانند به زیارت بپردازند.

صحن عقیله بنی‌هاشم (س) در چند بخش طراحی شده است که در بخش خدماتی که شامل مهمانسرا، بازار زینبیه و بیش از ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی، در مساحت ۳۶ هزار مترمربع درنظر گرفته شده است. همچنین بخش زیارتی طرح توسعه حرم اباعبدالله (ع) به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های این طرح، در مساحت ۵۲ هزار مترمربع در حال احداث است.

به گفته برخی از متولیان توسعه حرم سیدالشهدا (ع)، تاکنون بیش از ۴۰ درصد در زمینه احداث صحن عقیله بنی هاشم (س) شاهد پیشرفت فیزیکی هستیم. البته به گفته مسؤولان ستاد بازسازی عتبات عالیات صحن عقیله بنی‌هاشم (س) سال ۱۴۰۰ افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد که البته احتمال می‌رود صحن عقیله بنی‌هاشم (س) دیرتر از زمان مقرر به بهره‌برداری برسد.

صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) بخشی از طرح ۳۸ هکتاری طرح توسعه حرم امام حسین (ع) است که در ۴ طبقه احداث می‌شود.

از کلیه دوستداران و محبّان حضرت سیدالشهداء علیه السلام و خواهر گرامیش حضرت زینب «س» دعوت می شودبا توجه به شرایط فعلی و بسته شدن راه زیارت کربلای معلی و دیگر عتبات مقدسه و در آستانه فرارسیدن ماه محرم ، با اهدای نذورات نقدی و غیر نقدی خود در ثواب بازسازی و توسعه حرم مطهر امام حسین «ع» و ساخت صحن و شبستان حضرت زینب «س» در کربلای معلی سهیم شویم.

شماره کارت ستاد بازسازی عتبات عالیات در بانک انصار ( وابسته به بانک سپه) جهت واریز نذورات نقدی محبّان آل الله: 1-35141-42-4011

آدرس ستاد: گنبدکاووس، خیابان امام خمینی «ره» کوچه جنب بیمارستان شهدای 12 دی ساختمان قدیم فرمانداری جهت مراجعه حضوری با رعایت کامل مقررات بهداشتی به منظور اهدای نذورات نقدی و غیر نقدی و همچنین زیارت پرچم گنبد طلای امام حسین علیه السلام.

تلفن های تماس و هماهنگی: 09113727203- 09111792166 - 33333160 - 33341938

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۱۲
مرداد

تاکید بر ادامه خدمات رسانی موکب‌ها با همکاری ادارات بهداشت

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در پیامی از خدمات جهادی موکب‌های اربعین حسینی به‌ ویژه در طرح کمک مومنانه و یاری رساندن به هموطنان عزیز در مقابله با ویروس کرونا تجلیل کرد و از تمام ستاد‌های استان و مواکب خواست به این خدمت خداپسندانه و همکاری با دستگاه‌های ذیربط ازجمله ادارات کل بهداشت استان‌ها ادامه دهند.

به گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، در پیام محمد جلال مآب آمده است: اجتماع دوست‌داران اهل بیت علیهم السلام تحت بیرق حسینی و تلاش مجاهدانه، بدون ریا و دور از چشم‌داشت‌های مادی در ارائه خدمات به زائران در قالب موکب‌های اربعین حسینی، الگویی موفق از تشکل‌های مردمی است و اعتماد عمومی به این تشکل‌های مردمی و مذهبی برآمده از بطن جامعه در کنار انگیزه‌های دینی، سرمایه ارزشمند این سازمان‌های مردم نهاد است.
این تجربه موفق از برنامه‌ریزی و اجرای سریع سامانه‌های خدماتی از برپایی مکان‌های استراحت گرفته تا طبخ و توزیع غذا و ارائه خدمات مربوط به حوزه سلامت، موکب‌های اربعینی را تبدیل به نیروی موثر و سریع در برابر حوادثی، چون سیل و زلزله و این اواخر شیوع اپیدمی کرونا کرده است.
ستاد بازسازی عتبات عالیات این افتخار را دارد که در تمامی این سال‌ها، به‌عنوان سیاست‌گذار و هماهنگ‌کننده، در خدمت این تشکل‌های مردمی مذهبی باشد و بر خود فرض می‌داند از مدیران اجرائی، اعضای هیات امناء و خادمان تمامی مواکب تقدیر و تشکر خود را اعلام می‌دارد و به‌عنوان تنها مرجع سیاست‌گذار و هماهنگ‌کننده امور موکب‌ها، توفیق روز افزون این خادمان و جهادگران را خواستار است.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۰۸
مرداد

در ضریح مطهر امام حسین علیه السلام با طراحی استاد فرشچیان، سوره کریمه قرآن (انسان، فجر،کوثر)، به خط سید محمد حسینی احادیث، اسماء جلاله و اسماء مبارک معصومین موحد و اشــعار ســید رضی (گردآورنده نهج البلاغه) با قلمزنی استاد مصطفی خداداد زاده کار شده است.
سقف داخلی ضریح به همت استاد حسین ظفری زاده و مهندسی ضریح توسط تیم مهندسین جوان از جمله مهندس توکلی و خوش نژاد و همکارانشان انجام شده است. این طرح در کارگاههای مجزا در شهرهای قم، تهران، اصفهان و شــیراز که شــامل کارگاه های خطاطی، نور پردازی، نجاری، ریخته گری، تراشــکاری، نقره کاری، تراشکاری اســتیل، برنج و مس، گوی و ماســوره، خاتم، مقرنس، معرق و یزدی بندی اســت.
هزینه ساخت این ضریح از محل کمک ها و نذورات نقدی و غیر نقدی مردمی و غیردولتی بوده که این هدایا تماماً منحصر به کشــور ایران نیست بلکه از سراسر جهان و از کشورهایی چون لبنان، عربستان، فرانسه، ماداگاســکار، هند و... در قالب اقلیت های مذهبی و اهل ســنت نیز اهدا شده است. البته هزینه چوب و نجاری ضریح نیز اهدایی آستانه حضرت معصومه(س) می باشد.
 
آیــات دیگــر نقش بســته بر ضریــح مطهر شــامل: آیه(الاســرا/33)، آیه شریفه تطهیر(الأحزاب/33)، آیه(البقره/186) آیه(النحل/32)، آیه(النســاء/73)، آیه(الرعد/24)، آیه(حجر/46) است. که به همراه 12 روایت از پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) در خصوص امام حسین(ع) در کنار کلمات مقدس الله اکبر، لا اله الاالله،  یا نور، یا الله، یا ثارالله، یا ولی الله، لبیک یا حسین(ع) و یا حجت الله، آمده است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
در حال حاضر علاوه بر مراحل پایانی ساخت گنبد جدید جهت بارگاه ملکوتی حضرت سیدالشهداء «ع»، لاغر سازی و استحکام بخشی به ستونهای اطزاف ضریح مظهر همراه با افزایش فاصله ستونها با ضریح به منظور سهولت تردد و زیارت زائرین محترم و دیگر پروژه هایی که در حرم مطهر امام حسین علیه السلام توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات در دست اقدام و اجرا می باشد ، بزرگترین پروژه حال حاضر این حرم نورانی ساخت صحن و شبستان عقیله بنی هاشم حضرت زینب سلام الله علیها و توسعه 14 برابری حرم مطهر و نورانی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در کربلای معلی می باشد.
لذا کلیه دوستداران و محبّان حضرت سیدالشهداء علیه السلام می توانند در این شرایط کرونایی که راه کربلا و اعتاب مقدسه به روی عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت بسته است و احتمال اینکه به جهت شیوع ویروس کرونا مسئله پیاده روی اربعین حسینی نیز تحت الشعاع این مسئله قرار بگیرد.
از عموم مردم شریف ایران اسلامی دعوت می کنیم تا با مشارکت و اهدای نذورات نقدی و غیر نقدی خود و هزینه هایی که هرساله برای عزای امام حسین علیه السلام در ماه های محرم و صفر داشتند و یا اینکه هزینه هایی که توسط زائرین محترم اربعین برای پیاده روی اربعین مصرف می کردند و همچنین پشتیبانی از موکب های اربعین حسینی برای خدمات دهی به زائرین امام حسین علیه السلام توسط خیّرین و نیکوکاران محترم انجام می شد می توانند امسال این هزینه ها و نذورات خود را برای بازسازی و توسعه حرم مطهر امام حسین علیه السلام نیّت و اهداء و به شماره حساب ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس واریز نمایند و از فیض مشارکت و ثواب آن به عنوان باقیات و صالحات ماندگار در بهترین نقطه عالم یعنی کربلای معلی بهره مند شوند.
شماره کارت : 6273811074233351
شماره حساب : 401142351411
شماره شبا : IR590630401104200035141001
بانک انصار وابسته به بانک سپه
ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس ، خیابان امام خمینی «ره» کوچه جنب بیمارستان شهدای 12 دی ساختمان قدیم فرمانداری
تلفن ستاد : 33333160-33341938-017
انتهای پیام/
 
  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس
۰۱
مرداد

با وجود نبود پرواز بین ایران و عراق و حتی بسته بودن مرزها، با هماهنگی انجام شده با طرف عراقی، اولین تیم ستاد بازسازی عتبات در سال جاری برای طرح اتصال سرداب‌های حرم حسینی به کربلا اعزام شد.

با توجه به تعطیلی بیش از ۴ ماهه بسیاری از طرح‌های ستاد بازسازی عتبات در عراق، مسؤولان با طرف عراقی به مذاکره پرداختند؛ به طوری که محمد جلال مآب، رئیس ستاد بازسازی عتبات چندی پیش با اشاره به تلاش برای ازسرگیری بازسازی عتبات گفت: با توجه به پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر ادامه‌دار بودن شرایط کرونا تا دست‌کم یکسال دیگر، پروتکل سخت‌گیرانه جدیدی را با همکاری مسؤولان عراقی تدوین و به عوامل اجرایی ابلاغ کردیم.
پس از ابلاغ دستورالعمل جدید، با موافقت طرف عراقی مقرر شد تا برای ادامه روند برخی از پروژه‌های عمرانی، با رعایت نکات بهداشتی و محدودیت‌های پیش‌بینی شده، مهندسان و کارگران ایرانی به عراق اعزام شوند.
البته در برنامه اولیه قرار شد که اعزام تیم عمرانی و بازسازی عتبات از مرز زمینی صورت گیرد تا پس از برقراری پرواز‌های ایران و عراق، در صورت صلاحدید اعزام تیم بازسازی عتبات به صورت هوایی انجام شد.

بر همین اساس، با توجه به اینکه در ایام کرونا تمام طرح‌های ستاد بازسازی عتبات تعطیل شد و فقط در کربلا طرح توسعه حرم حسینی با عنوان احداث صحن حضرت زینب (س) فعال بود، تیم ستاد بازسازی عتبات نیز به کربلا اعزام شد تا روند اتصال سرداب‌های حرم حسینی را مجدد فعال کند.
هم‌اکنون حرم سیدالشهدا (ع) چهار سرداب دارد که سرداب «الرأس‌الشریف» در بخش غربی، سرداب «الامام‌الحجه (عج)» در بخش شمالی، سرداب «الشهدا» در بخش شرقی و «باب القبله» در قسمت جنوبی صحن شریف و در طبقه منفی یک یعنی نزدیک‌ترین محل به محل قبر مطهر اباعبدالله (ع) به شمار می‌رود و مهندسان ایرانی قرار است این چهار سرداب را برای سهولت تردد به هم متصل کنند.
عملیات اتصال سرداب‌های حرم سیدالشهدا (ع) به ستاد بازسازی عتبات استان کرمان سپرده شده است و با شیوع کرونا این طرح تعطیل شد و فعالان این طرح به کشور بازگشتند که در روز‌های اخیر تیم ۱۶ نفره ستاد بازسازی عتبات پس از انجام تست اولیه کرونا، به کربلا اعزام شدند تا حداقل در مدت سه ماه این طرح را پیگیری کنند.
به گزارش فارس، هم‌اکنون تمام طرح‌های ستاد بازسازی عتبات به دلیل شیوع کرونا در عراق و نبود اعزام‌ها متوقف شده و فقط در کربلا عملیات توسعه حرم امام حسین (ع) با ظرفیت حداقلی در حال انجام است. صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف نیز که در مراحل پایانی بود، با هماهنگی حرم علوی متوقف شده و هیچ عملیات عمرانی در سال جاری در این صحن انجام نشده است.

انتهای پیام/

  • ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس