ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس

اخبار و اطلاعات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس را در این وبلاگ بخوانید

ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس

اخبار و اطلاعات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان گنبدکاووس را در این وبلاگ بخوانید

۵ مطلب در آبان ۱۴۰۴ ثبت شده است

مدیر امور بانوان ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با تأکید بر نقش کلیدی بانوان در فرآیند بازسازی حرم‌های مطهر، از آنان خواست به‌ جای حضور صرف در جایگاه نیروهای پشتیبان، «نیروی پیشران» این حرکت مقدس باشند و با انگیزه، مدیریت و تشکیلات محلی، چرخه نذورات مردمی را در مسیر توسعه عتبات به جریان اندازند.

 

افسانه سادات امیری، در آیین افتتاحیه طرح کوثرانه شبکه خادمین حرم ساز استان چهارمحال‌و‌بختیاری که با حضور جمعی از خادمان، بانوان فعال و مسئولان استانی، بود به تشریح محور‌های این طرح ملی پرداخت و نگاهی انگیزشی به جایگاه بانوان در این عرصه ارائه کرد. باتوجه به نقش کلیدی بانوان در فرآیند بازسازی حرم‌های مطهر، درخواست می‌شود به جای حضور صرف در جایگاه نیرو‌های پشتیبان، «نیروی پیشران» این حرکت مقدس باشند و با انگیزه، مدیریت و تشکیلات محلی، چرخه نذورات مردمی را در مسیر توسعه عتبات عالیات به جریان اندازند.

مدیر امور بانوان ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات اظهار کرد: در اینجا همه قرار است پُست و سمت و عنوان را کنار بگذارند و نوکر اباعبدالله الحسین علیه‌السلام شوند. امروز وقتی کنار شما بزرگواران هستم، می‌فهمم چقدر از شما عقبم. نقش بانوان در مسیر بازسازی عتبات متفاوتی از نیرو‌های اصلی است. وقتی بانوان پرچمدار شوند، آن استان در حوزه فرهنگی و توسعه‌ای پیشرو خواهد بود.

وی به تجربه بازدید از مراسم و حضور در استان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در استان چهارمحال‌و‌بختیاری، با دلاورمردانی و بانوانی رو‌به‌رو شدم که فقط به غیرت و عشق اهل بیت فعالیت می‌کنند. این واقعا الهام‌بخش است. باتوجه به کارِ تشکیلاتی و شبکه‌سازی می‌توان گفت یکی از اصولی‌ترین برنامه‌های ما کار شبکه‌سازی است. وقتی نیروی انسانی زیاد شود، جذب نذورات و مشارکت مردمی طبیعی خواهد بود. ما نمی‌خواهیم صرفاً نذورات جمع کنیم؛ سرمایه انسانی و فرهنگ‌سازی برای نسل نوجوان و جوان است که مهم‌تر است.

وی سپس خطاب به مدیران و مسئولان پویش بانوان، گفت: اگر نگاه شما به خواهران، نیرو‌های پشتیبان باشد، نتیجه کم‌تر خواهد بود؛ اما اگر ایشان را نیروی پیشران بدانید، موفق‌تر خواهید بود.

امیری از تدوین کارگاه‌های تخصصی و توانمندسازی ویژه بانوان خبر داد و بیان کرد: در جلسات بعدی، مدیریت، رهبری، استراتژی عملیاتی و کار تشکیلاتی آموزش داده خواهد شد. طرح کوثرانه زمینه‌ای است تا بانوان با انگیزه بیشتر، در کنار مردان، مسیر توسعه و بازسازی حرم‌های مطهر را با مشارکت فعالانه دنبال کنند.

انتهای پیام/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۰۴ ، ۱۰:۳۷
ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت:توسعه حرم‌های مطهر نیازمند پیاده سازی دانش در کنار تجربه فنی است.

 

محمد جلال‌مآب در آیین افتتاحیه همایش بین‌المللی ساخت، بازسازی و توسعه عتبات عالیات در سالن همایش‌های دانشگاه اصفهان گفت: دانش برآمده از علوم انسانی، اجتماعی و فرهنگی در کنار تجربه فنی، مهندسی و هنری استادکاران، می‌تواند در قالب یک نظم میان‌رشته‌ای در خدمت توسعه حرم‌های مطهر قرار گیرد.

جلال‌مآب افزود: اگرچه گام‌هایی برای راه اندازی این رشته در برخی دانشگاه‌ها برداشته شده، اما انتظار می‌رود استان‌های شاخص در زمینه هنر، دانش و فن بازسازی حرم‌ها پیشگام این مسیر مهم باشند.

وی با اشاره به سابقه طولانی حضور فرهنگی، علمی و هنری ایرانیان در عتبات، گفت: از حوزه‌های علمیه گرفته تا کاشی‌کاری، فرش‌بافی، ضریح‌سازی، گچ‌بری، خاتم‌کاری و هنر‌های دیگر، ایرانیان همواره نقش محوری در زیباسازی و بازسازی این مکان‌های مقدس داشته‌اند بطوریکه این حرم‌های مطهر با هنر استادکاران، علما و هنرمندان ایرانی جلوه دوچندان گرفته‌اند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، توسعه حرم‌ها را تنها محدود به ابعاد فنی و مهندسی ندانست و تاکید کرد: این فضا‌ها متناسب با نیاز نسل‌های آینده طراحی شوند.

وی گفت: انتظار می‌رود دانشگاه‌ها در پاسخ به پرسش‌های زیربنایی و راهبردی ستاد بازسازی نقش فعال‌تری ایفا کنند و این همکاری‌ها در قالب نشست‌ها و پژوهش‌های آینده استمرار یابد.

وی از نمایندگی ولی‌فقیه در استان، استاندار اصفهان، نمایندگان مجلس و مقام‌های استانی به سبب حمایت از برگزاری این رویداد علمی و معنوی تقدیر کرد و افزود: از استادان، محققان و صاحب‌نظران مراکز علمی و پژوهشی کشور که با ارائه مقاله و مشارکت فعال در این همایش در تولید ادبیات علمی این حوزه سهم داشتند، سپاسگزارم و امیدوارم این همکاری‌ها در آینده در قالب نشست‌ها و فعالیت‌های پژوهشی ادامه یابد و فصلی نو در این مسیر ارزشمند گشوده شود.

جلال‌مآب هدف همایش را بازخوانی تاریخی تلاش‌های دوستداران اهل‌بیت (ع) در بازسازی عتبات دانست و اظهار کرد: ارادت به اهل‌بیت و ساخت و ساز حرم‌ها از جنس عشق و محبت است و مرز جغرافیا نمی‌شناسد. نقش ایرانیان در این مسیر نافی نقش دیگران نیست، بلکه میدان مسابقه در خیرات است. همان‌گونه که فرمانده شهیدمان، سردار سلیمانی، تعبیر کردند، توسل به اهل‌بیت توسل به منبع زیبایی‌هاست و در این مسیر، هویت‌ها در کوثر اهل‌بیت محو می‌شود و زیبایی‌ها در تنوع جلوه می‌کنند.

وی با یادآوری خاطره‌ای از شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: ۲۲ سال پیش، در بحبوحه رویداد‌های عراق، سردار سلیمانی در جوار حرم امیرالمؤمنین (ع) ایستاد و با دیدن گرد و غبار آستان مقدس، در‌های شکسته و کاشی‌های فرو ریخته، آرزو کرد که گامی در راه بازسازی و نوسازی این حرم‌های مطهر بردارد. شاید آن روز گمان نمی‌کرد روزی فرزندان و یارانش در ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، وارد مرحله طراحی و توسعه این حرم‌ها شوند. امروز طرح توسعه حرم علوی با افتتاح صحن و شبستان حضرت فاطمه زهرا (س) و طرح توسعه حرم حسینی با احداث صحن و شبستان حضرت زینب (س) در مراحل پیشرفت و بهره‌برداری است، همچنین طرح‌های توسعه در کاظمین، مسیب، مدائن، شهر بلد و حتی سامرا، که زمانی آرزویی دور می‌نمود، در حال تحقق است.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات کشور با اشاره به سابقه طولانی حضور ایرانیان در این مسیر افزود: از آغاز حضور و مشارکت ایرانیان در بازسازی حرم‌های اهل‌بیت (ع) بیش از هزار سال می‌گذرد و جز در دوره‌های کوتاه، این ارتباط و همکاری همواره تداوم داشته است. این حضور نه‌تنها فرهنگی و معنوی، بلکه علمی و هنری نیز بوده است. نجف، کربلا، کاظمین و دیگر شهر‌های مقدس، بدون حسینیه‌ها و محله‌های ایرانیان، چه سیمایی می‌داشتند؟ اگر کاشی معرق اصفهان، فرش تبریز و کاشان، قلم‌زنی اصفهان، خاتم شیراز و هنر استادکارانی، چون فرشچیان، تامسن، ندیمی و محمدی نبود، حرم‌ها از چه زیبایی‌هایی محروم می‌ماندند؟

جلال‌مآب ادامه داد: این حضور هزارساله، علاوه بر برکات فرهنگی و معنوی، موجب رشد فنی، مهندسی و هنری در میان جوانان ایران و عراق شده است و جلوه‌ای از همکاری تمدنی در سایه عشق به اهل‌بیت (ع) است.

وی در ادامه با طرح پرسش‌هایی اساسی گفت: اکنون باید بیندیشیم حرم‌محور بودن توسعه به چه معناست؟ حرم‌های آینده چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟ حرم هوشمند چیست و نسل‌های آینده از فضای زیارت چه انتظاراتی دارند؟ نقش حرم‌ها در توسعه پایدار شهر‌های مذهبی چیست؟ پاسخ به این پرسش‌ها وظیفه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است تا تاریخ، چراغ راه آینده باشد.

انتهای پیام/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۰۴ ، ۱۳:۲۳
ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس

در اقدامی نوآورانه و معنوی، پویش «وقف درخت» با هدف مشارکت مردمی در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در شهرستان رفسنجان آغاز شد.

 

علی سلطانی رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات رفسنجان در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشینه درخشان مردم این شهرستان در کمک به پروژه‌های عمرانی عتبات اظهار کرد: رفسنجان نخستین شهرستانی بود که در سطح کشور به‌صورت جدی در جمع‌آوری نذورات و مشارکت در ساخت‌وساز‌های عتبات عالیات فعال شد. امروز نیز با تکمیل صحن حضرت زهرا (سلام الله علیها) در نجف اشرف و با اجرای طرح توسعه حرم مطهر امام حسین (علیه‌السلام) در کربلا و اعتاب مقدسه، مردم این دیار بار دیگر پیشگام شده‌اند.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی موجود افزود: پویش وقف درخت با هدف ایجاد راهی ساده، ماندگار و پربرکت برای مشارکت مردم راه‌اندازی شده است. در این طرح، مردم می‌توانند یک یا چند درخت پسته یا سایر درختان خود را وقف یا هبه کنند تا درآمد حاصل از آن صرف توسعه حرم‌های مطهر در کربلا، سامرا، نجف و کاظمین شود.

به گفته سلطانی، برای هر وقف، سند رسمی در دو نسخه تهیه می‌شود؛ یکی در ستاد بایگانی شده و دیگری به مالک درخت تحویل داده می‌شود. این سند می‌تواند تا نسل‌های آینده ادامه یابد و وراث نیز در ثواب آن شریک باشند.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات رفسنجان تأکید کرد: تمامی نذورات صرف خرید مصالح از داخل کشور می‌شود و نیرو‌های متخصص ایرانی در اجرای پروژه‌ها مشارکت دارند. هیچ‌گونه وجه نقدی به طرف عراقی پرداخت نمی‌شود و تمامی مراحل ساخت‌وساز تحت نظارت مستقیم ستاد انجام می‌گیرد.

وی در پایان از مردم رفسنجان دعوت کرد تا با مشارکت در این پویش معنوی، درختی برای حرم بکارند و ریشه‌ای برای آخرت خود و فرزندانشان بنا نهند؛ چرا که ثمره این درختان نه‌تنها پسته، بلکه آرامش زائران و رضایت اهل بیت علیهم‌السلام خواهد بود.

 

برچسب ها: وقف ، نذر درخت برای توسعه عتبات ، رفسنجان

 

انتهای پیام/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آبان ۰۴ ، ۱۳:۰۶
ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس

همزمان با سالروز میلاد پر برکت، حضرت زینب کبری(س)، بانوان گیلانی در قالب پویش «قرار زینبی» در طرح‌های توسعه عتبات مشارکت می‌کنند.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، در طلوع میلاد بانوی صبر و شجاعت، حضرت زینب کبری (س)، پویش مردمی «قرار زینبی» در استان گیلان آغاز شد تا بانوان غیور این دیار، به نام برادران آسمانی‌شان و به دعوت خواهران شهدا، گام در مسیری مقدس بگذارند.

فلسفه نام‌گذاری این پویش، به میمنت ولادت حضرت زینب (س) است که به جهان آموخت که حتی در سخت‌ترین شرایط نیز می‌توان راهی برای رساندن پیام شهدا بود.

امروز ما در «قرار زینبی» بر آنیم تا با دلی زینبی، نذر عشق کنیم و عطر یاد شهدا را در حرم آل‌الله بگسترانیم. این پویش ادامه همان راهی است که خواهر شهید کربلا با فریادش در تاریخ جاودانه کرد، و ما هم از همه بانوان غیور گیلانی دعوت می‌کنم در این قافله نورانی، قافله‌سالار باشند. این بار نوبت من و توست...

مینا کرم‌بجاری، مسئول امور بانوان ستاد توسعه و بازسازی عتبات استان گیلان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار شبستان، با بیان اینکه این ستاد از زمان آغاز به‌کار، اقدامات شایسته‌ای را به انجام رسانده است، اظهار کرد: تاکنون توانسته‌ایم مدیران امور بانوان را در تمامی هفده شهرستان و دوازده بخش استان فعال کنیم تا این عزیزان در شهرستان و بخش خود، هویتی اثرگذار داشته و به عنوان نمایندگان ستاد عتبات عالیات معرفی شوند.

وی ادامه داد: پس از آن، بحث شناسایی و تقویت رابطین، خادمین و متصدیان جمع‌آوری نذورات در شهرستان‌ها، بخش‌ها، دهستان‌ها، شهر‌ها و روستا‌ها را با جدیت پیگیری کردیم که با توکل بر خداوند متعال، این مهم نیز به سرانجام مبارکی رسید.

کرم بجاری، از تشکیل جلسات هیئت‌های اندیشه‌ورزی به‌صورت فصلی خبر داد و تصریح کرد: با حضور بانوان تاثیرگذار استان از اساتید دانشگاه، اقشار مختلف، ادارات و سازمان‌ها، از ایده‌ها و افکار ناب این عزیزان برای جمع‌آوری نذورات و ارائه راهکار‌های عملیاتی استفاده می‌کنیم که الحمدالله بسیار راهگشا و اثرگذار بوده است.

وی از تشکیل «گروه سفیران علوی» به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های ستاد خبر داد و افزود: حدود ۲ سال است که این گروه متشکل از مداحان، سخنوران و معلمان قرآنی، در مجالس خانگی، سازمان‌ها و ادارات، به تبیین اهداف ستاد می‌پردازند و بخشی از نذورات را به‌صورت نقدی و یا در فضای مجازی جمع‌آوری می‌کنند.

کرم‌بجاری، برگزاری جشنواره‌های مجازی در ایام مناسبت‌ها از عید قربان تا عید غدیر را از دیگر برنامه‌های ستاد برشمرد و گفت: تحت عنوان «جشنواره‌های عید تا عید» و با برجسته‌سازی «پویش کاشی»، سعی می‌کنیم فضای شهر‌ها و روستا‌ها را تحت پوشش قرار داده و عزیزان را به مشارکت بیشتر ترغیب کنیم.

*توانمندسازی نیرو‌های ستاد؛ اولویتی اساسی

وی، آموزش و توانمندسازی مدیران را از اقدامات اساسی ستاد در سال ۱۴۰۴ عنوان کرد و اذعان کرد: این آموزش‌ها در دو سطح استان و شهرستان‌ها و با حضور امور بانوان ستاد عتبات عالیات کشور، مدیران امور بانوان شهرستان‌ها و بخش‌ها، جانشینان، خادمین، رابطین و متصدیان جمع‌آوری نذورات برگزار شده و تاکنون بالغ بر ۳۰۰ نفر از اعضای ستاد تحت این آموزش‌ها قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: هدف اولیه ما، توانمندسازی این عزیزان و آشنایی هرچه بیشتر آنان با اهداف و روش‌های کاری ستاد است.

*وقف؛ سنتی حسنه و ماندگار

کرم‌بجاری با اشاره به اهمیت سنت نیکوی وقف، به وقف یک زمین شالیزار در لاهیجان توسط یک بانوی نیک‌اندیش گیلانی اشاره کرد و گفت: این اقدام مبارک، الگویی درخشان برای همگان است. هرساله بانوان آن منطقه با وضو و با خواندن زیارت عاشورا، مراحل داشت، کاشت و برداشت برنج را انجام می‌دهند و برنج متبرک به‌دست آمده، توسط عزیزان به عنوان تبرک خریداری شده و عواید آن همه‌ساله در راه خدمت‌رسانی به زائران حرم اهل‌بیت (ع) هزینه می‌شود و ما منتظریم تا بانوان بیشتری در این امر خیر مشارکت کنند.

*پویش کاشی؛ جلوه‌ای از همبستگی بانوان گیلانی

وی در ادامه با اشاره به «پویش کاشی» برای ساخت صحن عقیله بنی‌هاشم (س) در کربلای معلی، از ثبت ۳ هزارو ۴۳۹ کاشی توسط بانوان گیلانی در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۴ خبر داد و تاکید کرد: این موفقیت درخشان، نیازمند تبلیغات و تلاش بیشتر در شش‌ماهه دوم سال است تا با مشارکت حداکثری مردم، این طرح ماندگار و زیبا به سرانجام برسد.

*طرح کوثرانه؛ طلایه‌ای از عشق و ایثار

مسئول امور بانوان ستاد توسعه و بازسازی عتبات استان گیلان  از اجرای «طرح کوثرانه» در استان خبر داد و بیان کرد: این طرح با هدف انجام فعالیت‌های رسانه‌ای، تبلیغی و جذب نذورات بیشتر، به‌صورت متمرکز در تمامی استان‌ها برگزار می‌شود.

کرم بجاری افزود: اولین برنامه این طرح در استان گیلان که همزمان با میلاد با سعادت حضرت زینب کبری (س) در پنجم آبان‌ماه برگزار و از خواهران شهدا برای ایفای نقش در ساخت صحن عقیله بنی‌هاشم (س) دعوت به عمل خواهیم آورد. این، آغاز راه است و امیدواریم برنامه‌های متنوعی را در شش‌ماهه دوم سال تحت این عنوان برگزار کنیم.

چه خوب که ما هم، از همه مردم نجیب و زائرپذیر استان گیلان دعوت کنیم تا در این پویش مردمی شرکت فعالانه داشته باشند و بگوییم بیا تو هم قافله‌سالار باش... تا با هم، در طلوع میلاد صبر و ایستادگی، قرار زینبی ببندیم و نام و یاد شهدایمان را در آستان مقدس اهل‌بیت (ع) جاودانه کنیم.

این پویش، فرصتی است برای همه آنان که دل در گرو عشق به اهل‌بیت (ع) و شهدا دارند تا با نذورات و کمک‌های خود، سهمی در آبادی بارگاه ملکوتی آن بزرگواران داشته باشند.

گفتنی است، بانوان غیور و ایثارگر گیلانی، با همتی والا و عشقی آسمانی، در مسیر خدمت‌رسانی به ساحت مقدس اهل‌بیت (ع) و عمران و آبادی حرم‌های مطهر، سبقه‌ای درخشان و مثال‌زدنی از خود به جای گذاشته‌اند که روایتگر عظمت ایمان و اراده آنان است.

برچسب ها: بانوان خیر ، بانوان حرم ساز ، گیلان

انتهای پیام/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۰۴ ، ۱۱:۰۲
ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس

بازسازی عتبات عالیات تنها یک پروژه عمرانی نیست، بلکه تلاشی تمدنی برای احیای پیوند میان ایمان، هنر و هویت است. هر بار که سخن از توسعه حرم‌های مطهر در نجف، کربلا یا کاظمین به میان می‌آید، در پسِ خشت‌ها و کاشی‌ها، روحی جاری است که از دل تاریخ هنر ایرانی برمی‌خیزد.

 

ه گزارش خبرگزاری ایمنا، بازسازی عتبات عالیات تنها یک پروژه عمرانی نیست؛ بلکه تلاشی تمدنی برای احیای پیوند میان ایمان، هنر و هویت است. هر بار که سخن از توسعه حرم‌های مطهر در نجف، کربلا یا کاظمین به میان می‌آید، در پسِ خشت‌ها و کاشی‌ها، روحی جاری است که از دل تاریخ هنر ایرانی برمی‌خیزد.

ایران در سنت خود، هنر را نه ابزار تزئین، بلکه زبانی برای معنا دانسته است. از کاشی‌کاری فیروزه‌ای مساجد تا نقوش اسلیمی قرآن‌نگار، همواره هدف، تجلی زیبایی الهی بوده است. همین نگاه وقتی در خدمت بازسازی اماکن مقدس قرار می‌گیرد، پروژه‌ای را از سطح معماری به سطحی معنوی و فرهنگی ارتقا می‌دهد.

ستاد بازسازی عتبات عالیات طی سال‌های اخیر، بستری فراهم کرده تا هنرمندان ایرانی بار دیگر در مسیر امتداد این سنت حرکت کنند؛ مسیری که در آن زیبایی و ایمان به جای آنکه در تقابل باشند، در هم تنیده می‌شوند. در این میان، عراق به میدان گفت‌وگویی فرهنگی میان دو ملت تبدیل گشته است؛ گفت‌وگویی که ریشه در عشق مشترک به اهل‌بیت (ع) دارد.

بازسازی عتبات، عرصه‌ای است که در آن می‌توان تداوم میراث هنر ایرانی را در قالبی بین‌المللی مشاهده کرد. هنرمندان ایرانی که از سنت‌های اصفهان، کاشان، یزد و شیراز می‌آیند، اکنون در نجف و کربلا حضور دارند، اما آنچه منتقل می‌کنند تنها طرح و نقش نیست، بلکه فلسفه‌ای از زیبایی‌شناسی دینی است.

در این میان، مردم عراق نیز نه‌تنها به‌عنوان مخاطبان یا میزبانان، بلکه به‌عنوان شرکای فرهنگی در این فرایند حضور دارند. آنها در هنر ایرانی، نوعی تلفیق از ایمان و زیبایی می‌بینند که با روح مذهبی و ذوق شرقی‌شان هماهنگ است؛ در چنین فضایی، نقش هنرمند ایرانی نه‌تنها در ساخت، بلکه در بازآفرینی معناست. او با صبر و تعهد، در کار خود حضوری عاشقانه دارد.

در همین راستا در حاشیه همایش بین‌المللی «ساخت، توسعه و بازسازی عتبات عالیات در گذر تاریخ» با عبدالمجید فرج‌الله، نماینده عتبه علویه گفت‌و‌گو کرده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

ایمنا: تأثیر ایران و ستاد بازسازی عتبات در ساخت و بازسازی عتبات علوی را برای ما شرح دهید.

فرج‌الله: در آغاز باید گفت که هنر و فن ایرانی در ذات خود حامل نوعی روح معنوی است که آن را از بسیاری از هنر‌های دیگر متمایز می‌کند. در عمق این هنر، اراده‌ای ریشه‌دار و عشقی خالص نسبت به حضرت محمد (ص) و آل‌محمد (ع) وجود دارد. هنرمند ایرانی تنها به‌دنبال خلق زیبایی‌های بصری نیست، بلکه هنر برای او ابزاری است برای ابراز ارادت، ایمان و وفاداری.

هنر ایرانی عطری از زیبایی، معنا و روحانیت دارد. برای نمونه، در تابلو‌هایی که به دست هنرمندان ایرانی خلق می‌شود، می‌توان نام و یاد ائمه اطهار (ع) را در قالب گل‌ها، نقوش اسلیمی و طرح‌های ظریف مشاهده کرد. این ترکیب میان ایمان و زیبایی، ویژگی برجسته هنر ایرانی است.

در حقیقت نگاه هنرمند ایرانی نگاهی دو سویه دارد؛ از یک سو ریشه در عشق و وفاداری به اهل‌بیت (ع) دارد و از سوی دیگر، زیبایی‌شناسی و ظرافت طبیعت را در خدمت همین وفاداری به‌کار می‌گیرد. طبیعت، گل، آب، پرنده و آسمان در نگاه او تنها عناصر تزئینی نیستند، بلکه نشانه‌هایی از خلقت الهی‌اند که برای بیان ارادت به کار گرفته می‌شوند. به همین دلیل است که در آثار ایرانی نوعی هماهنگی میان ایمان، هنر و طبیعت به چشم می‌خورد؛ هماهنگی‌ای که در پروژه‌های عتبات نیز به وضوح قابل مشاهده است.

ایمنا: از نظر شما نقش هنرمند ایرانی در افزایش سرعت و بهبود کیفیت ساخت عتبات چگونه بوده است؟

فرج‌الله: ویژگی برجسته هنرمند ایرانی، پیش از هر چیز، صبر، پشتکار و حس مسئولیت‌پذیری اوست، او برای انجام هر پروژه، با دقت، آرامش و احساس تعهد عمیق قدم برمی‌دارد. هنرمند ایرانی درک می‌کند که کار در عتبات تنها یک فعالیت فنی یا هنری نیست، بلکه خدمتی معنوی است و همین نگاه سبب می‌شود تا تمام توان خود را در مسیر انجام درست و دقیق کار به‌کار گیرد.

این روحیه صبر و تعهد، وقتی با توانایی‌ها و تجربه‌های هنرمندان عراقی ترکیب می‌شود، نتیجه‌ای چشم‌نواز و ارزشمند پدید می‌آورد. از این همکاری دو ملت، آثاری متولد می‌شود که هم از نظر فنی دقیق و استوار است و هم از نظر معنوی و هنری غنی؛ بنابراین می‌توان گفت هنرمند ایرانی در کنار سرعت بخشیدن به روند پروژه‌ها، نقشی تعیین‌کننده در ارتقای کیفیت و زیبایی آثار داشته است. حضور او نه‌تنها نظم و دقت فنی را به پروژه‌ها افزوده، بلکه روحی تازه در کالبد هنر عتبات دمیده است.

ایمنا: چه پروژه‌هایی که برای توسعه و بازسازی عتبات علویه در نظر گرفته شده؟

فرج‌الله: در زمینه توسعه و تکمیل معماری عتبات علویه، پروژه‌های متعددی طراحی و اجرا شده یا در دست اجراست. این فعالیت‌ها از مرقد مطهر حضرت امام علی (ع) آغاز می‌شود؛ بنایی که بخش‌هایی از آن به سبب قدمت زیاد، نیازمند بازسازی و مرمت بود. در مرحله جدید توسعه، ساخت و ساز‌هایی در مقیاس وسیع آغاز شده است که چهره معماری حرم علوی را شکوهی تازه بخشیده است.

از جمله مهم‌ترین این طرح‌ها می‌توان به ساخت دو مناره جدید اشاره کرد که در فاصله‌ای حدود ۲۱۰ متر از گنبد اصلی بنا شده‌اند و نمایی متوازن و باشکوه به مجموعه می‌بخشند، همچنین مضیف (مهمانخانه زائران) و کتابخانه مرکزی احداث شده‌اند تا پاسخگوی نیاز‌های فرهنگی و خدماتی زائران باشند.

در برنامه‌های آتی نیز طرح ساخت یک کتابخانه بزرگ‌تر و بزرگ‌ترین موزه میان عتبات مقدسه عراق مطرح است. نکته جالب توجه این است که این موزه قرار است به‌صورت زیرزمینی ساخته شود. دلیل این انتخاب، ویژگی خاص زمین شهر نجف است، چراکه برخلاف بسیاری از نقاط عراق، خاک نجف هنگام حفاری آب پس نمی‌دهد و از بافتی سنگی تشکیل شده است. این استحکام طبیعی زمین، امکان ساخت چندین طبقه در زیر سطح زمین را فراهم می‌سازد، بدون آن‌که به سازه‌های بالایی آسیبی برسد.

این ویژگی زمین نجف، ظرفیتی ارزشمند برای توسعه فضا‌های زیرزمینی فراهم کرده و از همین رو اجرای پروژه‌های بزرگ فرهنگی و معماری در این شهر به‌طور کامل ممکن و ایمن است.

ایمنا: میزان استقبال مردم عراق از حضور و نقش هنرمندان ایرانی در ساخت و بازسازی عتبات چگونه بوده است؟

فرج‌الله: مردم عراق همواره از هنر اصیل ایرانی استقبال کرده‌اند و احترام ویژه‌ای برای هنرمندان ایرانی قائل‌اند. آنان با دقت و علاقه، آثار ایرانی را می‌بینند و درک می‌کنند که پشت این هنر، ترکیبی از ایمان، زیبایی و اخلاص نهفته است. آنچه موجب جذب مردم عراق شده، این است که هنرمند ایرانی توانسته میان زیبایی هنری و وفاداری مذهبی پیوندی عمیق برقرار کند.

برای مثال، در اصفهان گروهی از هنرمندان، آثار هنری خود را برای تزئین و بازسازی عتبات آماده کرده‌اند. این هنرمندان در سرزمینی زندگی می‌کنند که طبیعتش سرشار از جلوه‌های زیباست: کوه، درخت، ابر، آسمان و پرندگان. همین عناصر طبیعی الهام‌بخش آنها در خلق آثار مذهبی است. به همین سبب، وقتی به صحن شریف حیدری نگاه می‌کنیم، ممکن است طرحی از یک پرنده اصفهانی را ببینیم که روی گلی در صحن مطهر ترسیم شده است. این تصویر ساده در واقع بیانگر پیوند زندگی، زیبایی و ایمان است؛ پیوندی که در بطن هنر ایرانی وجود دارد.

مردم عراق نیز این معنا را به‌خوبی درک کرده‌اند. آنها می‌دانند که آثار هنرمندان ایرانی تنها تزئینی نیستند، بلکه تلفیقی‌اند از آیات قرآن، احادیث شریف، خطبه‌های امام علی (ع) و جلوه‌های طبیعی همچون آب، گل، پرنده و ابر. همین هم‌نشینی ایمان و زیبایی موجب شده هنر ایرانی جایگاهی ویژه در دل مردم عراق پیدا کند. میزان استقبال از این هنر بسیار گسترده است، تا آنجا که مردم عراق حضور هنرمندان ایرانی را مایه افتخار و غنا برای پروژه‌های بازسازی عتبات می‌دانند.

انتهای پیام/

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۰۴ ، ۱۳:۰۹
ستاد عتبات عالیات گنبدکاووس